کد خبر: ۲۱۹۰۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۱

عامل اصلی ترک لب

یک متخصص پوست و زیبایی، علت اصلی ترک لب‌ها را کمبود آب بدن، نبودن لایه چربی بر لب و رژیم غذایی نامتعادل عنوان کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر زهرا رمضانی با اشاره به اینکه در هوای خشک خصوصاً فصول پاییز و زمستان در اماکنی که از گرمای مرکزی استفاده می‌شود، رطوبت سطح لب‌ها تبخیر می‌شود، گفت: لب‌های زبر، پوسته پوسته و خشک نیازمند رطوبت و عاملی برای حفظ این رطوبت هستند.

وی با بیان اینکه گاهی ترک و شکاف همراه با درد و خونریزی آشکار می‌شود، افزود: با تبخیر آب سطح لب، رطوبت بیش از پیش کاهش می یابد، لذا نیاز بیشتری برای مرطوب ساختن مجدد لب‌ها احساس می‌شود.

این متخصص با بیان این نکته که تابش نور خورشید بر سطح لب‌ها و خشکی هوا نیز چنین نیازی را تجدید می‌کند، اظهار کرد: پوست لب‌ها به آسانی در اثر نور خورشید آسیب می‌بینند، لذا باید از ضد آفتاب‌های مخصوص لب استفاده کرد.

رمضانی دلیل اصلی ترک لب را کمبود آب بدن، نبودن لایه چربی بر لب و رژیم غذایی نامتعادل دانست و اذعان کرد: آلودگی‌ها و عوامل محیطی از جمله آلودگی و گرد و غبار، اشعه آفتاب، گرما و سرما، انواع غذاها و لوازم آرایشی و حتی برخی بیماری‌های تب‌دار داخلی، این عضو حساس بدن را مستعد خشکی و ترک‌خوردگی می‌کند.

وی علت ترک گوشه لب را ناشی از وجود عفونت موضعی، کمبود آهن یا کمبود ویتامین بویژه ویتامین‌های گروه b دانست و افزود: درمان این نوع ترک لب شامل استفاده از کرم‌هایی مثل کلوتریمازول یا پریامسینولون ام ان و نیز درمان بیماری‌های زمینه‌ای مثل کمبود آهن است.

این متخصص پوست و زیبایی اولین قدم در حل مشکل ترک لب‌ها را استفاده کافی از آب و سایر مایعات اعلام کرد و گفت: باید در هنگام ترک لب‌ها از زبان زدن آنها خودداری کرد، زیرا این عمل به صورت ناخودآگاه به یک عادت تبدیل می شود.

رمضانی ادامه داد: ذرات بزاق خاصیت جذب و انعکاس اشعه ماوراءبنفش را دارد، لذا می‌تواند شدت آسیب به پوست لب را نیز افزایش دهد.

وی با تأکید بر این نکته که گاهی خشکی لب‌ها به خودی خود علامتی از بیماری‌های جدی پوستی از قبیل پسوریازیس، اگزما یا علامتی از بیماری‌های داخلی مانند کم کاری تیروئید، کمبود ویتامین‌ها یا کلسیم است، افزود: احساس سوزش در لب‌ها می تواند اولین نشان دهنده برای بروز بیماری هرپس و تبخال باشد، درعین حال این حالت حتی ممکن است اولین نشانه ابتلا به سرماخوردگی هم باشد.

این متخصص پوست و زیبایی افزود: تداوم خشکی و ترک لب‌ها در صورتی که با استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب برطرف نشود، باید تحت بررسی‌های تخصصی پزشک معالج قرار گیرد تا زمینه های داخلی بروز این عارضه مشخص شود.

رمضانی با بیان اینکه افراد می‌توانند هر روز با استفاده از کمپرس آب نمک سرد بر روی لب‌ها، رطوبت آنها را حفظ کنند، تصریح کرد: برای این منظور می‌توان یک قاشق چای خوری نمک را در یک استکان آب حل کرد، سپس یک پارچه تمیز را به آن آغشته و بر روی لب‌ها قرار داد تا مرطوب و خنک شوند.

این متخصص ادامه داد: بلافاصله بعد از خنک شدن لب‌ها باید آنها را خشک کرد و از پمادهای چرب نظیر وازلین یا رژ لبهای مخصوص به مدت یک هفته استفاده کرد تا لب‌ها رطوبت خود را بازیابند.

وی مصرف آلوئه ورا و خیار را نیز برای کاهش ترک لب‌ها توصیه کرد و گفت: آلوئه ورا نه تنها برای مرطوب کردن لب موثر است، بلکه به لب‌ها درخشندگی نیز می بخشد، همچنین خیار حساسیت سوختگی را کاهش داده و پوست را مرطوب می کند.

به گزارش ایسنا، رمضانی در پایان استفاده از پماد هیدروکورتیزون را در حفظ رطوبت لب‌ها مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از وسایل آرایشی مورد استفاده در لب‌ها بعد از مدتی ایجاد حساسیت می‌کنند، لذا باید در استفاده از آنها دقت کرد تا از بروز خشکی و واکنش‌های حساسیتی در لب‌ها جلوگیری کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
کاوه شیرین پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
با تشکر از سایت خوبتون همچنین اظهارات دکتر زهرا،خیلی ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
0
2
خیلی مفیدو سودمند بود موفق باشید.
گلدختر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
0
0
من همیشه لب هام ترک میخوره و پوسته پوسته هست
این وضع خیلی اذیتم میکنه،لطفا ی راهکار پیشنهاد بدین...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین