کد خبر: ۲۲۰۸۱۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۶

کمبود جدی قطره فلج اطفال در اهواز

در حالی که نایاب شدن قطره فلج اطفال در اهواز موجب نگرانی خانواده ها شده است، مسوولان از توزیع آن در آینده نزدیک خبر می دهند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مادری که نگرانی و آشفتگی در چهره اش نمایان بود، در یک مرکز بهداشتی اهواز گفت:ˈ دیر ازدواج کردم و همین یک فرزند را دارم، اگر زبانم لال فلج شود من چه خاکی به سر بریزم؟
 
مادر دیگری که بچه اش را در هوای سرد پاییزی در آغوش داشت، گفت: سه ماه است که نوبت قطره فلج اطفال بچه ام رسیده است و از این مرکز به آن مرکز مراجعه می کنم ولی خبری از این دارو نیست. هر روز می گویند هفته دیگر سر بزن، دو هفته دیگر بیا.
 
مادران نگران در راهرو انتظار مرکز بهداشت نشسته اند و تازه واردها از نگاه دیگران می فهمند که قطره فلج اطفال هنوز نرسیده است.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا، قطره فلج اطفال تا سن دو سالگی چهار بار باید به کودکان داده شود و الان حدود پنج ماه است که این دارو در اهواز کمیاب و بتازگی نایاب شده و خانواده ها را نگران کرده است.
 
مراجعه مکرر خانواده ها به مراکز بهداشت و مواجه شدن با جمله ˈقطره فلج اطفال هنوز نرسیده استˈ نگرانی آنها را بیشتر می کند.
 
بیماری فلج اطفال یک بیماری حاد ویروسی است که می تواند به فلج دائم دسته ای از عضلات بدن منجر شود، برای پیشگیری از این بیماری ناتوان کننده بهترین راه واکسیناسیون است.
 
بیماری فلج اطفال یا ˈپولیومیلیتˈ، دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می کند و راه انتقال این بیماری از طریق تماس مستقیم فرد با فرد، تماس با ترشحات دهان و بینی فرد آلوده یا تماس با مدفوع آلوده به ویروس است، یعنی رعایت نکردن بهداشت فردی و محیطی و تراکم جمعیت از عواملی است که به گسترش بیماری کمک می کند.
 
واکسن خوراکی فلج اطفال ویروسی است که در بدو تولد، دو ماهگی، شش ماهگی، 18 ماهگی و شش سالگی به کودک خورانده می شود که یک دوز واکسن 50 درصد و سه دوز آن 95 درصد ایمنی ایجاد می کند.
 
واکسن خوراکی فلج اطفال بر واکسن تزریقی آن ترجیح دارد زیرا نه تنها ایمنی گوارشی بهتری را ایجاد می کند بلکه فاقد اثرات جانبی از طریق انتقال ویروس ضعیف شده است و مصرف آن نیز ساده بوده و هزینه کمتری نسبت به نمونه تزریقی دارد.
 
در خصوص آسیب این بیماری، همین بس که زمان شروع علائم بیماری از زمان تماس فرد با ویروس بین 9 تا 12 روز است و تا زمان ایجاد فلج بین 11 تا 17 روز طول می کشد.
 
ویروس این بیماری از راه دستگاه گوارش وارد بدن بیمار می شود و پس از اینکه خود را در گلوی بیمار تکثیر کرد به جریان خون وی وارد شده و با ورود به نخاع تعدادی از سلولهای آن را از بین می برد و در نتیجه انتقال پیام های عصبی مغز به اندام مختل می شود.
 
گفته می شود بیماری فلج اطفال چندین سال است که در ایران مشاهده نشده؛ البته ریشه کنی فلج اطفال در ایران در حالی صورت گرفته که این بیماری در کشورهای همسایه شرقی شامل افغانستان و پاکستان وجود دارد.
 
مهرداد شریفی رییس مرکز بهداشت شرق اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تنها در مرکز بهداشت شرق اهواز ١٢ هزار دوز واکسن فلج اطفال مورد نیاز است که این واکسن از طریق معاونت بهداشتی و از طریق وزارت بهداشت فراهم خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه ایمن سازی فلج اطفال در کشور به شاخص صددرصدی رسیده و پنج سال متوالی است که موردی از آن در مشاهده نشده است، افزود: این امر با ایمن سازی تمام گروه هدف و همچنین وجود سیستم مراقبتی قوی در کشور محقق شده و اکنون کشور ما در مرحله حذف بیماری قرار دارد.
 
شریفی گفت: با این حال به دلیل همسایگی با کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان واکسیناسیون در کشور انجام می شود.
 
وی تصریح کرد: نوساناتی در تامین واکسن این بیماری به وجود آمده و تامین آن در شهرستان اهواز با کمبودهایی همراه است ولی بزودی این واکسن وارد استان خواهد شد.
 
رییس مرکز بهداشت شرق اهواز افزود: مقداری از این واکسن وارد و مقداری نیز در داخل کشور تولید شده است که پس از انجام آزمایشات لازم از طریق وزارت بهداشت توزیع خواهد شد.
 
شریفی با بیان اینکه هیچ نگرانی در خصوص تامین قطره فلج اطفال وجود ندارد و خانواده ها نگران نباشند، افزود: قطره فلج اطفال بزودی وارد استان می شود و به اندازه نیاز در مراکز توزیع خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین