کد خبر: ۲۲۳۰۷۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰

نصف جهان فقط یک «5 ستاره» دارد!

اصفهان، نصف جهان، شهری با شاهکارهایی از معماری دوره‌ی صفوی و نخستین و جذاب‌ترین مقصد گردشگران خارجی در ایران، فقط و فقط یک هتل «5 ستاره» دارد و دیگر هیچ!
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: البته در این شهر، طبق آمار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان، چهار هتل «4 ستاره» که یکی از آن‌ها را معمولا به‌عنوان «5 ستاره» معرفی می‌کنند، 10 هتل «3 ستاره»، 14 هتل «2 ستاره» و 21 هتل «1 ستاره» هم وجود دارند؛ اما آنچه در این میان قابل تأمل است، محدود بودن تعداد هتل‌های باکیفیت در این شهر گردشگرپذیر است که در تمام تبلیغات ایران در بُعد خارجی و داخلی، جایگاه ویژه‌ای دارد.

بیشتر خارجی‌هایی که به ایران می‌آیند، معمولا در هتل‌های 5 یا 4 ستاره اقامت داده می‌شوند که انتخاب این هتل‌ها به‌دلیل کیفیت خدمات و استانداردهای ضعیف بیشتر هتل‌های ایران حتی در بهترین شهرهای گردشگری کشور است.

محدودیت اقامت در هتل‌هایی با استاندارد مناسب در شهری مانند اصفهان در چندماه اخیر به‌خاطر افزایش تعداد گردشگران خارجی آن‌قدر به‌چشم فعالان حوزه‌ی گردشگری آمده است که بارها نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند. با وجود آن‌که رییس جامعه‌ی هتلداران ایران این نگرانی‌ها را بی‌مورد دانسته و از شرکت‌های گردشگری خواسته، توزیع مقصد در سفرها داشته باشند و فقط به چند شهر محدود نشوند، ولی باز هم آژانس‌دارها می‌گویند نمی‌توانند روی اصفهان با وجود آن‌که حتی فقط یک هتل «5 ستاره» و چهار هتل «4 ستاره» دارد خط بکشند و مجبورند فعلا با این اوضاع کنار بیایند یا نهایتا کلا برنامه‌ی سفر گردشگران را به ایران به‌خاطر کمبود جای خواب مناسب، لغو و آمدن آن‌ها را به زمان دیگری موکول کنند.

رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران در این‌باره می‌گوید: این شرایط را باید مدیریت کرد، نگرانی‌های ما در حال افزایش است، تعداد گردشگران زیاد می‌شود و در شهری مانند اصفهان که تقریبا گزینه‌ی انتخابی همه‌ی گردشگران خارجی و داخلی است، با کمبود اقامتگاه روبه‌رو شده‌ایم.

البته منظور ابراهیم پورفرج از اقامتگاه مناسب، همان هتل‌های 4 و 5 ستاره است که تعدادشان به اندازه‌ی انگشتان یک دست می‌رسد.

محمدابراهیم ابراهیمی - عضو جامعه‌ی تورگردانان - هم می‌گوید: گردشگر خارجی معمولا در خانه‌ی سنتی اقامت نمی‌کند، البته مدل خاصی از گردشگران هستند که از این خانه‌ها هم استقبال می‌کنند، اما بیشتر آن‌ها اقامت در هتل را ترجیح می‌دهند. اصفهان واقعا از این نظر محدودیت دارد و به هتل‌سازی نیازمند است.

افشین عزیزی هم تورگردان دیگری است که به پروژه‌های نیمه‌تمام هتل‌سازی در اصفهان اشاره و اظهار می‌کند: سال‌هاست منتظریم این هتل‌ها تکمیل شوند و از این شرایط فشار، آن هم در فصل‌های شلوغی مانند نوروز خلاص شویم.

اما چرا در شهری مانند اصفهان، روند هتل‌سازی کُند پیش می‌رود، چه عواملی مانع توسعه‌ی سرمایه‌گذاری مثلا در ساخت هتل در این شهر شده‌اند؟

احمدرضا مولایی - معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان - در پاسخ به این پرسش‌ها صراحتا اعلام می‌کند که ساخت هتل‌های پنج ستاره در اصفهان، در اولویت نخست نیست. او سپس می‌افزاید: شهر اصفهان 10هزار تخت اقامتی در بیش از 50 هتل و اقامتگاه دارد که در چهار - پنج سال اخیر به‌خاطر سیاست‌های استان، پروژه‌های زیادی نیز تعریف شده و دو هتل «5 ستاره» هم در حال ساخت است.

او حجم سرمایه‌گذاری در این دو پروژه را سنگین می‌داند و ادامه می‌دهد: این‌که بهره‌برداری از این‌هتل‌ها کند بوده به‌خاطر تأمین منابع از سوی بخش خصوصی و ناتوانی در تأمین تسهیلات بانکی بوده است. در واقع، شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توان برای بانک‌ها دستور و تبصره آورد، آن‌ها نظام خاص خود را دارند و پروژه‌های گردشگری باید برای بانک توجیه اقتصادی داشته باشد.

مولایی در ادامه اظهار می‌کند: براساس سیاست‌ استان اصفهان در حوزه‌ی توسعه‌ی گردشگری شاید آن اهمیتی که سازه‌های مناطق نمونه‌ی گردشگری دارند، بیشتر از ساخت هتل در اصفهان باشد، چون معتقدیم ساخت هتل وقتی می‌تواند موفق باشد که ضریب اشغال آن نیز بالا رود.

وی اضافه می‌کند: در این دو سال تلاش کردیم منابع را به سمت تجهیز کردن جاذبه‌های گردشگری سوق دهیم، مثلا در مناطق کویری شهرستان‌های اصفهان و برای توسعه‌ی جاذبه‌های کویری. البته ساخت هتل «5 ستاره» اولویت نخست ما در استان اصفهان نیست، اولویت ما توسعه‌ی زیرساخت‌هاست تا برای بخش خصوصی نیز هزینه کردن در هتل «5 ستاره» مقرون به صرفه شود.

مولایی در پاسخ به این پرسش که آیا تا کنون در این استان برای ساخت یا افزایش تعداد هتل‌های «5 ستاره» اعلام نیاز نشده است که در اولویت نخست قرار ندارد؟ اظهار می‌کند: اعلام نیاز شده، دو سه پروژه‌ی هتلی هم در حال تعریف است؛ ولی این‌که همه‌ی همت و منابع خود را جمع کنیم تا هتل «5 ستاره» در مدت یک سال به بهره‌برداری برسد، در اولویت ما نیست.

او ادامه می‌دهد: ‌هنگامی در استان می‌توان منابع برگشت‌پذیری از سرمایه‌گذاری هتل داشت که دیگر زیرساخت‌ها آماده باشد. وقتی در اصفهان نمی‌توان یک رویداد بین‌المللی ورزشی یا علمی برگزار کرد، هتل «5 ستاره» بسازیم که خالی بماند؟!

مولایی همچنین به ساخت چهار هتل «4 ستاره» در اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: این هتل‌ها زودتر از آن 5 ستاره‌ها به بهره‌برداری می‌رسند. استان تلاش می‌کند زیرساخت‌ها را آماده کند، زیرساخت‌هایی مانند ساخت مرکز همایش، بزرگ‌ترین شهربازی استان و ورزشگاه نقش جهان.

او در پاسخ به این پرسش که مگر این پروژه‌ها در مسوولیت اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان تعریف شده‌اند که اولویت شما هم نسبت به توسعه‌ی هتل‌سازی روی این پروژه‌ها متمرکز است؟ می‌گوید: این‌ها پروژه‌ی سازمانی نیستند؛ ولی در اولویت‌بندی کارهای عمرانی استان قرار دارند که به این سمت پیش می‌رویم تا زمینه و زیرساخت فراهم شود و سرمایه‌گذاران بخش گردشگری هم با خیال راحت وارد عمل شوند.

به گزارش ایسنا، مولایی به این پرسش که آیا تفکر در استانی مانند اصفهان با این همه ظرفیت و جاذبه‌ی تاریخی، فرهنگی و طبیعی به این سمت پیش می‌رود که پروژه‌های دیگری مانند بزرگ‌ترین شهربازی را بسازد تا گردشگران و مسافران بیشتری را جذب کند؟ پاسخ می‌دهد: به‌عنوان دولت، به سمتی می‌رویم که آن‌قدر پروژه‌های گردشگری، جذابیت داشته باشند تا سرمایه‌گذاران در صف بایستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین