کد خبر: ۲۲۴۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱

عوامل و راه‌های درمان سردرد حاد و مزمن

یکی از بیماری‌های شایعی که گریبان‌گیر بسیاری از مردم است و اغلب افراد در سنین مختلف از آن رنج می‌برند انواع سر دردهاست.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هرچند خیلی از سردردها عوامل خوش‌خیم دارند، اما نباید آنها را دست کم گرفت، زیرا عوامل خطرناک هم در انواع سردردها مشاهده می‌شود.

برای بررسی بیشتر این موضوع و آشنایی مخاطبان با انواع سردردها، عوامل خطر و راه‌های درمان آن گفت‌وگویی با دکتر علیرضا نعمتی متخصص مغز و اعصاب انجام داده‌ایم.

سردردهای حاد و مزمن

وی با تشریح انواع سردردها گفت: سردردها به دو نوع تقسیم می‌شوند، سردردهای حاد و سردردهای مزمن که هرکدام از این نوع سردردها علایم و درمان مربوط به خود را دارند.

نعمتی در توضیح سردردهای حاد بیان داشت: این نوع سردردها در افرادی که سابقه سردرد ندارند، باید بررسی بیشتری صورت گیرد و عوامل خطر از نظر خوش‌خیم و یا بدخیم بودن مورد ارزیابی قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: بعضی از سردردها به طور ناگهانی پدید می‌آیند که به آن سردردهای رعدآسا گفته می‌شود و ممکن است عوامل خطرناکی مانند خونریزی مغزی، ترومیوز سینوس وریدی یا انسداد سینوس‌های وریدی به وسیله لخته خون موجب بروز این نوع از سردرد شود.

وی افزود: این نوع سردردها شدید است و ممکن است بیمار دچار ضعف شدید، فلج، کاهش سطح هوشیاری حتی کما و گاهی موجب مرگ بیمار نیز شود.

نعمتی اضافه کرد: خانم‌هایی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند به ویژه در ماه مبارک رمضان که آب بدن کاهش می‌یابد، ممکن است دچار این نوع سردردها شوند که توصیه می‌شود در این ماه از قرص ضدبارداری استفاده نشود.

فشار خون و پارگی عروق گردنی عوامل سردردهای ناگهانی

این متخصص مغز و اعصاب از دیگر عوامل بروز سردردهای ناگهانی یا رعدآسا را افزایش فشار خون و پارگی عروق گردنی عنوان کرد و گفت: در این مواقع بیمار باید هرچه سریعتر به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

نعمتی به نوع دیگر سردردها اشاره کرد و گفت: بیمارانی که سردرد مزمن دارند و هر روز پیشرفت سردرد آنها بیشتر می‌شود، باید به پزشک متخصصی مراجعه کنند، زیرا امکان تومور مغزی به ویژه در افراد مسن و بالای 55 سال وجود دارد.

وی همچنین به کسانی که سابقه ضعف ایمنی بدن دارند یا داروهای شیمیایی مصرف می‌کنند و یا بیماری‌های عفونی دارند و افرادی که بیماری مادرزادی مانند هموفیلی دارند و یا کسانی که از داروهایی که خونشان را رقیق می‌کند استفاده می‌کنند، توصیه کرد در صورت سردرد شدید حتما به پزشک مراجعه کنند.

نعمتی افزود: در هنگام مراجعه به پزشک، بیمار باید سوابق بیماری و داروهایی که مصرف می‌کند را به طور کامل به اطلاع پزشک برساند، زیرا این اطلاعات برای تشخیص نوع بیماری برای پزشک بسیار مهم است.

وی گفت: اگر علایمی مانند تب همراه با سردرد باشد، نیاز به بررسی بیشتری است، زیرا احتمال ابتلا به مننژیت (عفونت لایه‌های مغز) وجود دارد و تأخیر در درمان می‌تواند باعث عوارض جدی بعدی و حتی مرگ شود، هرچند عوامل خوش‌خیم مانند سینوزیت می‌تواند عامل سردرد باشد.

به گزارش فارس، نعمتی افزود: ممکن است بیماری دچار تشنج، عدم تعادل، اختلال حافظه و شناختی، خواب آلودگی و اختلال بینایی همراه با سردرد شود که همه اینها ممکن است عوامل خطری باشد که احتمال سکته مغزی و یا خونریزی در مغز را افزایش می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین