کد خبر: ۲۲۵۶۰۷
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶

پس‌لرزه‌ها در بستک ادامه دارد/ نیاز مردم به مواد شوینده و بهداشتی

امدادرسانی به زلزله زدگان بستک در استان هرمزگان ادامه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در ساعت ۰۹:۰۷:۴۶ صبح امروز جمعه پس لرزه 3.1 ریشتری و در ساعت ۰۹:۵۴:۰۴ نیز پس لرزه 3.4 ریشتری  بستک در استان هرمزگان را لرزاند. اینها پس لرزه های زلزله ۵.۵ ریشتری صبح روز پنجشنبه است.

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر به نسیم انلاین گفت: بیش از 7900 نفر در قالب 10 اردوگاه طی شب گذشته در منطقه زلزله زده بستک اسکان اضطراری یافتند. 1975 دستگاه چادر برای زلزله‌‌زدگان برپا شده است. از صبح روز گذشته 13 پس‌لرزه در این منطقه رخ داده است

حسین درخشان با اشاره به پایان یافتن مرحله اول امدادرسانی در منطقه اظهارداشت: اقلام غذایی و گرمایشی نیز به اندازه کافی میان آسیب‌دیگان توزیع شده است.

 اسکان زلزله زدگان بستک در چادرها

رئیس سازمان امداد و نجات گفت: با تلاش امدادگران ۸۰۰ چادر امدادی در مناطق زلزله زده بستک برپا شده است.

به گزارش مهر، پیرحسین کولیوند که در مناطق زلزله زده استان هرمزگان حضور پیدا کرده و فرماندهی عملیات امدادی در این مناطق را بر عهده گرفته است، در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در این مناطق گفت: ۱۴ روستای حادثه دیده به طور کامل ارزیابی شده و مردم در امنیت و آرامش کامل به سر می برند.

وی به اسکان همه مردم تحت تاثیر حادثه اشاره کرد و افزود: تا این لحظه بیش از ۸۰۰ چادر امدادی بر پا شده است و به تعداد افراد اسکان داده شده، پتو و اقلام زیستی نیز در میان مردم توزیع شده است.

 نیاز مردم مناطق زلزله زده بستک به مواد شوینده و بهداشتی

طبق اعلام شماری از مردم زلزله شهرستان بستک در استان هرمزگان، آنان برای رفع نیازهای بهداشتی خود به مواد شوینده و بهداشتی نیاز مبرم دارند.

به گزارش ایرنا ، هم اکنون نیازهای اصلی و اساسی زلزله زدگان پس از اتمام عملیات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری از سوی نیروهای امدادرسان هلال احمر و سایر دستگاه های متولی و مسوول در امر مدیریت بحران و سوانح، مواد شوینده و بهداشتی شامل صابون مایع، مایع ظرفشویی، پودر رختشویی، کیسه جمع آوری زباله و نظایر آن است.

ظروف یکبار مصرف بهداشتی و وسایل مورد نیاز بانوان از دیگر نیازهای مردم زلزله زده است.

مردم نوع دوست و خیر ایران اسلامی می توانند در صورت ارسال محموله کمک های بشردوستانه، اقلام و وسایل یادشده را در اولویت اعزام به منطقه زلزله زده بستک استان هرمزگان در نظر داشته باشند.

توزیع بیش از دو هزار دستگاه چادر امدادی

رئیس اداره امور انبارهای امدادی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از توزیع دو هزار و 105 چادر امدادی تا ساعت 10 روز جمعه بمنظور اسکان اضطراری و موقت زلزله زدگان شهر بستک در استان هرمزگان خبر داد.

به گزارش ایرنا، کرم رمضانی با تشریح آخرین اقدامات انجام شده از سوی گروه های امدادرسان اعزامی به مناطق زلزله گفت: این شمار چادر امدادی، با تلاش نیروهای امدادرسان اعزامی در محلات خوری، بازار، ثبت احوال، خانی ها، شهر جدید، حاجی آباد، میرزآباد، مسجد شیخ، مسجد ابوبکر، مسجدعمربن خطاب، مسجد شافعی، مسجد نجیب، مسجد رشد، حسینه امام سجاد(ع)، روستای ده تل، مسجد جامع قدیم و محله میری توزیع شده است.

همچنین به منظور ارایه سایر خدمات امدادی و حمایتی به زلزله زدگان منطقه یاده شده، اقلام زیستی، حمایتی و غذایی، از استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، فارس، کرمان، اصفهان و سازمان امداد ونجات به منطقه زلزله زده اعزام شده است.

همچنین در 24 ساعت گذشته، توزیع اقلام زیستی شامل موکت، پتو و سایر مایحتاج ضروری زلزله زدگان از دیگر اقدامات انجام شده از سوی گروه های امدادرسان جمعیت هلال احمر در خدمات رسانی به زلزله زدگان بوده است.

همچنین در این مدت دو فروند بالگرد امدادی اعزامی به جابجایی و انتقال 40 نیروی امدادرسان و توزیع حدود شش تن محموله کمک های امدادی درمیان زلزله زدگان پرداخته اند.

با توجه به ارائه خدمات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری به زلزله زدگان بستک استان هرمزگان، اکنون وضعیت مردم زلزله زده در این مناطق رو به بهبودی است و امدادگران و نجاتگران هلال احمر آماده خدمات رسانی بیشتر به مردم مناطق زلزله زده در حالت آماده باش امدادی قرار دارند.

آمادگی هلال احمر برای دریافت کمک های نقدی به زلزله زدگان بستک

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از آمادگی این جمعیت برای جمع آوری کمک های نقدی مردم برای زلزله زدگان بستک استان هرمزگان خبر داد.

به گزارش ایرنا، دکتر مجتبی سیف گفت: در راستای کمک رسانی به مردم زلزله زده شهرستان بستک شماره حساب 99999 جمعیت هلال احمر برای دریافت کمک های نقدی مردم اعلام می شود.

هموطنان نوع دوست در سراسر ایران اسلامی می توانند کمک های نقدی خود را به این شماره حساب نزد بانک های ملت، ملی و مسکن واریز کنند.

طبق ارزیابی های انجام شده از سوی گروه های امدادرسان حاضر در منطقه زلزله زده بستک استان هرمزگان مشخص شد که برخی نیازهای مردم زلزله زده با توجه به برودت هوا در مناطق یادشده در حال تغییر است، از این رو از عموم مردم نوع دوست درخواست می شود برای کاهش آلام زلزله زدگان از ارسال محموله های کمک های بشردوستانه کارشناسی نشده به منطقه زلزله زده خوداری کنند و کمک های انساندوستانه خود را در قالب کمک های نقدی واریزی به شماره حساب 99999 سازماندهی کنند.

 امدادرسانان، قربانیان پنهان حوادث غیرمترقبه

علاوه بر مردم آسیب دیده مناطق زلزله زده و بازماندگان از زمین لرزه های مخرب، نیروهای امدادرسان نیز در معرض استرس های شدید ناشی از حوادث و سوانح هستند که می تواند عامل بروز اختلالات روحی و روانی در آنها شود و در واقع آ نها نیز قربانیان پنهان حوادث غیرمترقبه به شمار می روند.

به گزارش ایرنا، به طور کلی استرس های امدادگران را می توان در سه دسته استرس ناشی از حرفه امدادگری، استرس ناشی از برخورد با صحنه دلخراش حوادث طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت و استرس ناشی از مسایل و مشکلات سازمانی تقسیم بندی کرد.

همچنین عواملی که باعث بروز یا تشدید این استرس ها می شوند، شامل عدم شناخت و آمادگی در حرفه امدادگری، سنگینی حجم کار امدادرسانی در مناطق آسیب دیده و متاثر از دگرگونی های طبیعی و احساس مسوولیت در برابر افراد بازمانده و نجات آنها است.

در این رهگذر، مشاهده مجروحان به خصوص اطفال، اطفال بی سرپرست، صدای عجز و ناله زنان و دختران، برخورد با اجساد و استشمام بوی بد آنها، خطر ریزش اماکن و وجود شرایط نامناسب زندگی برای بازماندگان از جمله علل ایجاد استرس ناشی از برخورد با صحنه های دلخراش حوادث غیر مترقبه است که نیروهای امدادرسان اعزامی به مناطق یادشده با آنها مواجه هستند.

با توجه به این موارد، برای حفظ و ارتقا بهداشت روانی امدادگران، آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که افرادی که از نظر روحی و روانی آمادگی و توان برخورد با صحنه های دلخراش و استرس زا را ندارند به عنوان امدادگر در صحنه مدیریت اینگونه حوادث حضور نیابند.

وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری دیروز پنجشنبه در شهرستان بستک در مرز استان های فارس و هرمزگان یک کشته و 30 زخمی برجای گذاشته است.

 همدردی اعضای مجمع نمایندگان هرمزگان با مردم زلزله‌زده بستک

اعضای مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس در اطلاعیه‌ای ضمن همدردی با مردم شهرستان بستک در پی وقوع زمین لرزه 5.5 ریشتری 12 دی ماه در این شهرستان، بر ضرورت سرعت بخشیدن به فعالیت‌های امدادی و خدماتی این منطقه تاکید کردند.
خبرگزاری فارس: همدردی اعضای مجمع نمایندگان هرمزگان با مردم زلزله‌زده بستک

در این اطلاعیه آمده است: دست تقدیر الهی چنین رقم خورد که بار دیگر در پی وقوع زمین لرزه در مناطق غربی استان هرمزگان، شماری از هم استانی‌های عزیزمان در این سانحه کشته و زخمی شوند و منازل بسیاری از مردم این منطقه ( شهرستان بستک) دچار آسیب و خسارات متعددی شود. که بدون شک جبران آنها نیازمند به همت عالی مردم استان و مسئولین آن است.

نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام همدردی با مردم این منطقه و تاکید بر ضرورت افزایش و تداوم ارائه خدمات امدادی و پشتیبانی از مردم آسیب دیده شهرستان بستک، تمام تلاش خود را بکار خواهند گرفت که با حمایت‌های مشخص در قالب اعتبارات مقابله با بحران و تسهیلات مناسب، امکان جبران بخشی از خسارات واردآمده را فراهم آورند.

همینطور کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی که نمایندگان استان در آنها عضویت دارند نیز طی روزهای آتی به منطقه سفرهای مستقلی خواهند داشت تا با برآورد خسارات، ضمن بازدید میدانی از منطقه آسیب دیده در اثر زمین لرزه، امکان ارائه حمایت‌های مالی به منظور نوسازی و احیای زیرساخت‌های این منطقه را مورد بررسی قرار دهند.

بدون شک با پیگیری‌های نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و حمایت‌های دیگر نمایندگان ملت و تلاش‌های خادمانه دولتمردان و همت بلند مردم این منطقه، زمینه‌های لازم برای جبران خسارات زمین لرزه اخیر فراهم خواهد آمد و مردم هرمزگان نیز همدوش با مردم بزرگ و با فرهنگ بستک در راستای توسعه و آبادانی این منطقه گام‌های بلندی برخواهند داشت تا بار دیگر مردم این استان در کنار دیگر مردم کشورمان با شور و نشاط و همبستگی زندگی کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین