کد خبر: ۲۲۵۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی: با بابک زنجانی برخورد خوبی نشد

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی با گله از این که با تنها صادرکننده موفق بخش خصوصی در بخش نفت خام برخورد خوبی نشد گفت: اشتباه بابک زنجانی بزرگ‌نمایی خود بود که باعث شد مردم علیه او جری شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: با اشاره به این‌که بخش خصوصی توانست 27 درصد صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی را بر عهده بگیرد گفت: این کار یک سال و نیم طول کشید تا به نتیجه رسید اما متاسفانه ابزارها برای ادامه کار فرهم نیست؛ چرا که سیستم بانکی و شرکت ملی نفت آمادگی ذهنی برای حضور بخش خصوصی در این زمینه را ندارند.

خسروجردی اظهار کرد: متاسفانه یکی هم که در این میان توانست به صادرات نفت خام اقدام کند متاسفانه شاهد هستیم که نتیجه برای آن فرد منفی بوده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی در پاسخ به این سوال که آیا این گفته شما به معنی حمایت از بابک زنجانی است، گفت: منظور من بابک زنجانی نیست در واقع شاید این آدم با بزرگنمایی خود مردم را علیه خود جری کرد.

 وی ادامه داد: معلوم نیست این فرد پول بدهی خود را به حساب بانک مرکزی ریخته است یا نه اما قبل از این که این موضوع رسانه‌ای شود باید بانک مرکزی حساب این فرد را چک می‌کرد تا مشخص شود پول واریز شده است یا خیر.

 خسروجردی با تاکید بر این‌که بابک زنجانی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی نیست، یادآور شد: در حال حاضر 50 تا 60 شرکت در دنیا وجود دارد که کارهایی را که دولت ایران نمی‌تواند آن را در شرایط تحریم انجام دهد برعهده می‌گیرند. اگر این شرکت‌ها در روابط خود با ایران اطمینان نداشته باشند کارها پیش نمی‌روند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی گفت: موضوع بابک زنجانی نیاز به تحقیق بیشتری دارد و باید قبل از آن‌که فرد در رسانه‌ها متهم شود مسوولان کشور این موضوع را بررسی کنند.

به گزارش ایسنا، وی در مورد رضا ضراب نیز گفت: این فرد عضو اتحادیه نیست اما پیش از آن که این فرد متهم شود باید بررسی شود که آیا این فرد به کشور خدمت کرده است یا خیانت.

***

بخش خصوصی به وزارت نفت بدهی نفتی ندارد

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی با تاکید بر این‌که در سال گذشته این اتحادیه موفق شده است نفت خام صادر کند، خاطرنشان کرد: اتحادیه در حال حاضر بابت نفتی که دولت در اختیار آن قرار داده است بدهکار نیست و تمام پول فروش نفت به بانک مرکزی پرداخت شده است.

وی با تاکید بر این‌که وزارت نفت همچنان صادرات 20 درصدی نفت خام توسط بخش خصوصی را قبول دارد، گفت: وزیر نفت نیز تاکید کرده است که تصمیمی برای کنار گذاشتن بخش خصوصی در این زمینه ندارد اما البته وزیر نفت با توجه به موضوع بابک زنجانی اعلام کرده است که وزارت نفت، نفت خود را در اختیار امثال این فرد قرار نمی دهد اما این موضوع به معنی حذف بخش خصوصی از صادرات نفت خام نیست.

خسروجردی با بیان این که مسوولان نفتی نیز از این موضوع استقبال کرده‌اند اذعان کرد: همه قبول داریم که صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی کار سختی است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی اظهار کرد: در حال حاضر اختلافی بین وزارت نفت و این اتحادیه وجود ندارد و هیچ فرد ، سازمان و نهادی نیز نمی‌تواند اتحادیه را برای صرف نظر کردن از صادرات نفت خام تحت فشار قرار دهد.

وی در مورد مشکل توقف صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی توضیح داد: علاوه بر پیچیدگی‌های صادرات نفت خام هم اکنون بازارهای بیرونی نیز مشکلاتی دارند که در همین زمینه وزیر نفت پیشنهاد داده است که بخش خصوصی برای حل این مشکل روش خود را تغییر دهد.

روش وزیر نفت برای صادرات نفت توسط بخش خصوصی

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی با اعلام این که اتحادیه خواهان در اختیار قرار گرفتن نفت خام به صورت اعتباری است، گفت: با توجه به این که اعضای اتحادیه توانایی پرداخت نقدی پول نفت مورد نظر را ندارد و سیستم بانکی کشور نیز امکان دادن تضمین با هزینه‌های بالا را ندارد خواهان در اختیار گرفتن نفت مانند سایر خریداران نفت کشور هستند.

خسروجردی افزود: البته پیشنهاد دولت این است که بخش خصوصی به صورت حق العمل در صادرات نفت خام نقش داشته باشد بدین معنی که قسمت‌هایی که دولت نمی تواند به دلایل شرایط تحریم انجام دهد بخش خصوصی بر عهده بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که در این صورت بخش خصوصی حکم دلال را پیدا خواهد کرد، گفت: بخش خصوصی در واقع نقش گره‌گشایی در بخش صادرات نفت خام کشور را اجرا خواهد کرد. در واقع بخش خصوصی مکمل وزارت نفت برای فروش نفت خواهد بود به طوری که خریدارانی که تمایل دارند نفت ایران را وارد کنند اما به دلیل تحریم قادر به انجام این کار نیستند می‌توانند از طریق بخش خصوصی نسبت به خرید نفت ایران اقدام کنند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی اعلام کرد: در مقابل انجام چنین کاری خواهان دریافت دستمزد یک درصدی از درآمد فروش نفت هستیم.

خسروجردی در مورد واگذاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز گفت: وزارت نفت بابت توزیع مناسب سوخت و افزایش حجم قاچاق در صورت انجام این واگذاری نگرانی‌هایی دارد که در صورت اعتمادسازی می‌توان این مشکل را حل کرد.

قیمت قیر پایین است

وی از قیمت پایین صادرات قیر گله کرد و گفت: در حال حاضر پنج کشور صادرکننده قیر از این که قیمت قیر ایران بسیار پایین است ناراحت هستند. چرا که در حال حاضر قیمت قیر ایران به صورت فله 55 درصد قیمت نفت خام است که در مقایسه با قیمت واقعی این فرآورده این رقم بسیار پایین است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی وجود رقابت‌های ناسالم در داخل کشور، نبود یک سیاست مشترک در بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان را از جمله عوامل پایین بودن قیمت قیر عنوان کرد و خواستار تعیین یک قیمت مشخص برای این فرآورده شد و افزود: در صورت تعیین یک قیمت معین در صورتی که یکی از صادرکنندگان اقدام به فروش قیر با نرخی پایین‌تر از قیمت مصوب کند دولت می‌تواند با آن برخورد کند.

خسروجردی یکی از علت‌های زیان ده بودن برخی از پالایشگاه‌های کشور را پایین بودن نرخ قیر و مازوت دانست.

کنسرسیوم نفتی کشورهای اسلامی تشکیل شود

وی با اشاره به این‌که ظرفیت‌های داخلی و ظرفیت کشورهای دوست و همسایه در شرایط تحریم به فراموشی سپرده شده است گفت: بهتر است با تشکیل یک کنسرسیوم متشکل از کشورهای اسلامی نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت اقدام کنیم با تشکیل چنین کنسرسیوم بین المللی دیگر ایران دغدغه فروش نفت نخواهد داشت و از خام فروشی پرهیز می‌شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ گاز و پتروشیمی با تاکید بر این‌که برای خارج شدن از بحران تحریم باید کار گروهی صورت گیرد گفت: برخی از شرکت‌های ترک برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کرده‌اند اما این شرکت‌ها از کم توجهی به آن‌ها گله دارند. در داخل کشور به دلیل این‌که سرمایه‌ این شرکت‌ها اندک است به آن‌ها توجه نمی‌شود در صورتی که اگر این سرمایه‌های اندک در قالب یک کنسرسیوم تجمیع شود می توان مشکلات صنعت نفت را برطرف کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین