کد خبر: ۲۲۶۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۴

چند میلیون ایرانی، خارج از کشور هستند؟

معاون کنسولی وزارت امور خارجه کشور با بیان اینکه 5 میلیون ایرانی در خارج از کشور حضور دارند، گفت: دستگاه دیپلماسی کشور از دانشجویان ایرانی خارج از کشور انتظار دارد در بحث دیپلماسی عمومی فعالیت بیشتری داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرگزاری فارس، حسین قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه کشور در مراسم هم‌اندیشی دانشجویان ایرانی خارج از کشور افزود: ما برنامه‌ای برای دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور نداشته‌ایم و اگر برنامه‌ریزی درستی در این زمینه شده بود می‌توانستیم به دیپلماسی عمومی دست پیدا کنیم.

قشقاوی ادامه داد: یک قسمت از دیپلماسی عمومی این است که دانشجویان ایرانی خارج از کشور دوستان و همکلاسیان و اساتید خود را توجیه کنند که متأسفانه جمهوری اسلامی در این زمینه بسیار ضعیف بوده است.

حسن قشقاوی در ادامه ضمن تشکر از برگزاری این هم‌اندیشی اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی کشور از دانشجویان ایرانی خارج از کشور انتظار دارد در بحث دیپلماسی عمومی فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: ایران از سال‌های پیش و از زمان حکومت پهلوی به دنبال تکنولوژی هسته‌ای بوده البته در آن زمان هدف دیگری را دنبال کرده که خود آمریکایی‌ها هم از این خواسته ایران حمایت می‌کردند.

قشقاوی خاطرنشان کرد: اسرائیل از نظر جامعه بین‌المللی متجاوز است و این رژیم عضو NPT نیست و تاکنون هیچ بازرسی از تأسیسات هسته‌ای آن دیدن نکردند و هرگاه در خصوص مسائل هسته‌ای این کشور از غرب سؤال شد، سکوت کردند.

وی اظهار داشت: داشتن چرخه سوخت هسته‌ای را حق خود می‌دانیم و همه دنیا نیز بر این عقیده هستند ولی متأسفانه تحریم‌ها علیه ما صادر شده است.

قشقاوی اضافه کرد: هدف من از بیان جملات قبل این است که بگویم پشت سر تحریم‌ها دیپلماسی عمومی قرار گرفته است یعنی دیپلمات‌هایی که این تحریم‌ها را وضع کردند از احزابی هستند که از مردم رأی گرفته و باید سیاست خارجی آنها را دنبال کنند.

وی تصریح کرد: اگر جوانان کشورهای مختلف در دانشگاه بگویند که به کشور ایران ظلم شده و دانشجویان ایرانی خارج از کشور دوستان خود را تفهیم کنند در نتیجه تحریم‌ها علیه ایران رأی نخواهد آورد و این همان دیپلماسی عمومی است که ما در آن ضعیف بوده‌ایم.

قشقاوی خاطرنشان کرد: 5 میلیون ایرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور حضور دارند که اگر هر کدام از آنها 4 دوست داشته باشند می‌توان 20 میلیون جمعیت را در این دیپلماسی شریک کرد.

وی در خاتمه افزود: چطور بعضی از کشورها به خود اجازه می‌دهند بعضی از رشته‌های دانشگاهی را تحریم کنند در صورتی که حق تحصیل برای همه وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین