کد خبر: ۲۲۶۲۶۸
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶

کاخ سفید به افغانستان هشدار داد

کاخ سفید اعلام کرد، اگر قرار است گروهی از نیروهای آمریکایی پس از سال 2014 میلادی در افغانستان بمانند، واشنگتن از دولت کابل می‌خواهد تا توافقنامه امنیتی دوجانبه را ظرف چند هفته آتی امضا کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از مذاکرات طولانی که منجر به خدشه‌دار شدن روابط میان آمریکا و افغانستان شد، دولت حامد کرزای درخواست‌های واشنگتن برای امضای چارچوب توافقنامه امنیتی تا پایان سال 2013 میلادی را رد کرد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، اگر توافقی در رابطه با حضور 8000 نیروی آمریکایی در داخل افغانستان پس از سال 2014 امضا نشود، نیروهای واشنگتن به طور کامل این کشور را ترک خواهند کرد.

حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان نسبت به این تهدید آمریکا برای خروج کامل نیروهایش از کابل ابراز تردید کرده است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: موضع ما هنوز همان است. اگر نتوانیم فورا به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه دست یابیم، ما مجبوریم تا برنامه‌ای دیگری را برای پس از سال 2014 پیش گرفته که در ‌آن هیچ نیروی آمریکایی یا ناتو در افغانستان حضور نخواهند داشت.

بدون توافق امنیتی دوجانبه، آمریکا بر اساس "گزینه صفر" تمامی نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند و نیروهای افغان مجبورند که به تنهایی با طالبان مبارزه کنند.

کارنی گفت: هر چه بیشتر این مساله به سال 2014 میلادی کشیده شود، بسیار محتمل‌تر است که آمریکا تمامی نیروهای خود اعم از نیروهای آموزشی یا مقابله با تروریسم را از این کشور خارج کند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: من ضرب‌الاجل خاصی یا تصمیمات سیاسی دیگری را امروز اعلام نمی‌کنم اما می‌توانم به شما بگویم ما برای امضای این توافقنامه تنها چند هفته زمان می‌دهیم نه چند ماه و همانطور که شما می‌دانید زمان در حال گذر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین