کد خبر: ۲۲۶۷۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶

مرگ و میر مادران در سیستان و بلوچستان ۳ برابر کشور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با توجه به شرایط خاص منطقه و پراکندگی زیاد بین شهرها و روستاها، استان سیستان و بلوچستان سه برابر میانگین کشوری مرگ و میر مادران را دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش تسنیم، سید مهدی طباطبایی در جلسه کارگروه سلامت و امنیت سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با وجود اینکه ایران جزو کشورهایی است که در جمع‌بندی سازمان ملل به جمعیت هدف و توسعه یافته این سازمان در مدیترانه شرقی بسط یافته است، ضرورت ایجاب می‌کند شرایط همواره مورد کنترل و نظارت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو ۱۰ کشوری است که به هدف مورد نظر سازمان ملل در خصوص جلوگیری از مرگ و میر مادران نزدیک شده است، افزود: از ۴۳۰ هزار مرگ و میر حاصل در سال ۱۹۹۰ اکنون این آمار به ۲۵۰ هزار کاهش یافته و این نشان از تلاش‌های جمهوری اسلامی در این زمینه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: عوامل موثر بر سلامت اجتماعی، نظام مراقبت بهداشتی، محیط فیزیکی و ژنتیک از جمله مسائلی است که باید مد نظر قرار گیرد که در استان سیستان و بلوچستان ۵۰ درصد عوامل اجتماعی دخیل بوده که موقعیت جغرافیایی استان به ویژه فواصل زیاد و پراکندگی بین نقاط مختلف سبب شده مرگ و میر مادران در استان نسبت به کشور بالاتر باشد.

طباطبایی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان سه برابر میانگین کشوری مرگ و میر مادران را شاهد است، گفت: بیشتر فوتی‌های مادران در بیمارستان‌های استان اتفاق می‌افتد که این امر ناشی از دیر رسیدن مادران بیمار به مراکز درمانی است. وی اضافه کرد: ۱۰ درصد جمعیت استان به صورت سیار زندگی می‌کنند و به قدری پراکنده هستند که امکانی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای آنان وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه پوشش شبکه مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان‌های استان گفت: فقط ۷۳ درصد از این مراکز در استان فعال هستند که ضرورت ایجاب می‌کند در شهرستان‌های تازه تاسیس این مراکز هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شوند. طباطبایی افزود: استان سیستان و بلوچستان سه درصد جمعیت کشور را داراست و ۷ درصد موالید کشور در این استان اتفاق می‌افتد و سهم استان از مرگ و میر مادران ۷ درصد است.

وی عمده فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی در استان را راه‌اندازی واحدهای زایمان روستایی جدید، تهیه رسانه‌های کمک آموزشی، سیستم هشدار دهنده مادران پر خطر، تربیت ماماروستا و بهورز، مجهز کردن واحدها، راه‌اندازی پیام سامانه سلامت، تهیه فلیپ چارت پارچه‌ای، پخش برنامه‌های رادیویی با گویش محلی و تدوین و چاپ کتاب‌های سلامت مادران باردار ذکر کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عمده مشکلات موجود را کمبود شدید نیروی ماما، کمبود بیمارستان و عدم توان خرید داروهای مکمل مادران عنوان کرد و افزود: همکاری تمامی نهاداها و ادارات در زمینه فرهنگ سازی و هم‌چنین هماهنگی و کمک فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در اعزام مادران و کودکان پر خطر، بهره‌مندی مادران از بیمه درمانی و استفاده از ظرفیت خیرین و تشکل‌های مردم‌نهاد را خواستاریم.

طباطبایی عنوان کرد: تامین نیروی انسانی باید در بخش بهداشت و درمان استان تقویت شود و در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی این بخش چندان مطلوب نیست به طوری که از تعداد ۹۴۴ پست مصوب بهورز زن تنها ۶۳۴ نفر شاغل و از تعداد ۲۹۶ پزشک نیز ۸۷ نفر و از ۹۹ ماما، ۵۸ نفر در مراکز بهداشتی و درمانی استان مشغول فعالیت هستند که این امر توجه جدی مسئولان را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل همجواری استان ما با دو کشور افغانستان و پاکستان نقش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پیشبرد عملیات واکسیناسیون از اهمیت خاصی برخوردار است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: به منظور اجرای هرچه بهتر طرح ریشه‌کنی فلج اطفال، طرح واکسیناسیون فلج اطفال به صورت خانه به خانه در دو مرحله انجام می‌شود.

طباطبایی افزود: مرحله نخست این طرح از ۲۱ تا ۲۵ دی ماه و مرحله دوم از ۲۶ بهمن تا ۳۰ بهمن ماه امسال در شهرستان زاهدان اجرا می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
به شما چه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
0
متاثر شدم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین