کد خبر: ۲۲۹۷۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۹

ظریف: هر نوع توافقی باید به دور از توهم و برپایه اعتماد متقابل باشد

وزیر خارجه ایران کشورمان،گفت: آمریکا دچار این توهم بودند که می توان کل برنامه هسته ای ایران را برچیند و همین توهم موجب جلوگیری از یک توافق شده بود اما امروز شرایط به گونه ای است که من باور دارم که دستیابی به یک توافق امکان پذیر است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمد جواد ظریف روزیکشنبه در نشست تخصصی ایران که در سومین و آخرین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، وزیر امور خارجه سوئد و کریستوفر مورفی سناتور آمریکایی برگزار شد، با تاکید بر اینکه هنوز بی اعتمادی عمیقی بین دو طرف وجود دارد، تاکید کرد که ما امروز نیازمند اعتماد سازی هستیم.

وزیرامورخارجه ایران با تاکید بر اینکه باید وضعیت امروز را واقع بینانه نگاه کنیم و درگذشته نمانیم، گفت: با انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری از سوی مردم که شعارش اعتدال و تدبیر بوده است،ما امروز شاهد تغییراتی در سیاست ها هستیم و دولت ایران تصمیم جدی دارد که موضوع هسته ای را حل و فصل کند.

ظریف خاطرنشان کرد: این اشتباه بزرگی است برای آن عده که فکر می کنند ما به خاطر تحریم ها در مذاکرات حضور یافته ایم زیرا وقتی تحریم ها آغاز شد ما تنها نزدیک به 200 سانتریفیوژ داشتیم اما امروز بعد از 10 سال تحریم ما 19 هزار سانتریفیوژ داریم و دانش هسته ای ما بومی است.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: دولت روحانی بدنبال یک همکاری سازنده با جامعه بین المللی بر مبنای احترام متقابل است و این همکاری سازنده را از همسایگان خود اغاز کرده ایم.

ظریف با اشاره به کوشش های دولت برای تقویت روابط با کشورهای همسایه،گفت: با کشورهای همسایه همچون ترکیه، امارات، عمان و کویت همکاری های بسیار خوبی داریم و امیدواریم با دیگر همسایگان از جمله عربستان نیز در آینده مذاکرات خوبی آغاز شود.

ظریف در ادامه این ادعا را که ایران به صورت پنهانی برنامه اتمی خود را توسعه داده، رد کرد و گفت: غربی ها برخلاف تعهدی که داشتند مانع از انتقال فناوری هسته ای به ما شدند و ما مجبور شودیم برای رفع نیازمان خود دست به کار شویم و امروز دانش هسته ای در ایران بومی است و نیازی به دیگران نداریم.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: وقتی ما خودمان به دانش هسته ای دست یافته ایم برای استفاده از آن نیز نیازی به گرفتن اجازه از کسی نداریم.

ظریف همچنین با بیان اینکه انجام مذاکرات با 1+5 و آژانس به صورت موازی شروعی برای دستیابی به توافق نهایی در موضوع هسته ای است،گفت: ما تا الان به وعده های خود جامه عمل پوشانده ایم با اینکه کار سختی بوده است اما برای بدست آوردن یک راه حل پایدار و دائمی ما نیازمند یک راه حل متوازن هستیم .

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: غرب باید اعتماد مردم ایران را بدست آورد،بی اعتمادی مردم ایران به آمریکا بسیار زیاد است و اگر برطرف شود، آن گاه می توان به بهبود روابط امیدوار بود.

ظریف تاکید کرد: این یک فرصت تاریخی است که باید از آن استفاده شود و اگر ما همچنان در توهم گذشته زندگی کنیم، سال های زیادی برای از دست دادن فرصت تاسف خواهیم خورد.

در ادامه این میزگرد، ˈکلاودیو روتˈ معاون رییس مجلس آلمان سوالی از وزیر امور خارجه ایران مطرح کرد مبنی براینکه آیا دولت ایران علاوه بر تغییر در سیاست خارجی در موضوعات داخلی همچون حقوق بشر نیز تغییراتی خواهد داشت و اینکه آیا این کشور سیاست عمل گرایانه در قبال اسرائیل نیز خواهد داشت و همچنین در مواضع این کشور درمورد جنگ سوریه تغییری حاصل می شود؟

ظریف در پاسخ گفت: باید به این نکته مهم اشاره کنم که در 28 سال اخیر هر رییس جمهوری در ایران در هنگام دوره ریاست جمهوری اش، دولت را به نفر بعدی که از طیف مخالف او بوده واگذار کرده است که این مسئله به نوبه خود در منطقه بی نظیر است.

وی افزود: در سیاست داخلی ایران نیز نیاز به کارهای زیادی از جمله در زمینه حقوق بشر است همان طوری که در دیگر نقاط دنیا نیز در بسیاری از کشورها به انجام کارهای زیادی برای تقویت و حفاظت از حقوق بشر نیاز داریم.

ظریف با تاکید بر اینکه وقتی درمورد منطقه صحبت می کنیم باید به واقعیت های موجود واقف باشیم، گفت: در ایران روند قضایی مستقل از دولت است و تصمیم گیری ها نه فردی بلکه بر پایه اجماع است.

وی تاکید کرد: هرکسی که فکر می کند در ایران یک نفر تصمیم می گیرد سخت در اشتباه است و غافلگیری بزرگی در انتظار اوست.

به گزارش ایرنا،ظریف تاکید کرد:در ایران دیدگاه های مختلف زیادی وجود دارد و این دیدگاه ها در روند تصمیم گیری های کشور دخالت دارند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: آقای روحانی نیز در شعارها و بیان دیدگاه های خود تاکید کرده که حتما به وعده های خود از جمله حقوق شهروندی عمل خواهد کرد و این روند ادامه خواهد داشت و امیدواریم در آینده پیشرفت بیشتری حاصل شود.

ظریف درمورد اسرائیل نیز گفت: ما بر این اعتقاد هستیم که مشکل خاورمیانه اظهاراتی همچون سخنان رییس جمهور سابق ایران نیست بلکه مشکل اصلی ناشی از سیاست هایی است که برپایه محروم کردن فلسطینی ها از حقوق قانونی شان است .

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: تا زمانی که به این مسئله رسیدگی نشود شما راه حلی پیدا نخواهید کرد مگر اینکه حقوق فلسطینی ها احیا شود.

ظریف در پاسخ به بخش مربوط به سوریه در سوال نماینده مجلس آلمان، گفت: درمورد سوریه ما با مردم این کشور ابراز همدردی می کنیم و معتقدیم همه کوشش ها برای پایان دادن به خونریزی ها در این کشور باید در دستور کار باشد.

وی با تاکید بر اینکه ایران حاضر است در این راستا هر کمکی انجام دهد،گفت: برای رسیدن به یک راه حل درست همکاری خواهیم کرد اما رفتاری که تا الان با ایران در این زمینه صورت گرفته با عزت نبوده است.

ظریف خاطرنشان کرد: ما همچنان از برقراری آتش بس و ارائه کمک های بشر دوستانه به مردم این کشور حمایت می کنیم.

وی درپاسخ به سوال در رابطه با احیای گفت و گو های حقوق بشر ایران و اروپا نیز گفت: این را به خانم اشتون در حاشیه اجلاس سازمان ملل در ماه سپتامبر پیشنهاد دادم و بحث را در سفر ایشان به تهران ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درمورد روابط ایران و عربستان، گفت:ما هر دو یک هدف مشترک داریم و آن هم رسیدن به امنیت منطقه ای است اما من می خواهم به همتای عربستانی خود بگویم که با حمایت از تروریست ها به این هدف نمی توان رسید.

ظریف افزود: ما می توانیم و باید درمورد امنیت خلیج فارس با عربستان همکاری داشته باشیم و همان طوری که با ترکیه و قطر روابط خوبی داریم می توانیم آن را با عربستان هم داشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین