کد خبر: ۲۲۹۷۸۲
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۳

مرحله دوم هدفمندی یارانه ها ؛ فرصتی برای ساماندهی اقتصاد کشور

با تصویب کلیات بودجه ارائه شده دولت برای سال 93 در مجلس به نظر می رسد مهمترین بحث قانون بودجه امسال که شاید برای مردم ملموس تر باشد تبصره 21 لایحه بودجه است که مربوط به اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه هاست که توسط دولت به مجلس پیشنهاد شد. تبصره ای که نشان از برنامه خاص دولت برای جراحی اقتصادی در سال 93 دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- در این میان به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت یازدهم در سال 93 جراحی بخش های بیمار اقتصاد کشور را با اجرای مرحله دوم هدفمندی‌ یارانه ها با شیوه جدید تجربه خواهد کرد که اجرای موفق آن علاوه بر تطبیق با قانون، حمایت اقتصاددانان، رسانه ها و مردم را نیز نیاز دارد.

تصویب کلیات اجرای هدفمندی پیشنهادی دولت جدید در کمیسیون تلفیق مجلس در حالی بدون تغییر در ارقام ارائه شده به تصویب رسید که اجرای مرحه دوم هدفمندی یارانه ها در سال گذشته به تصویب همین مجلس نرسید و این ها همه نشان از اعتماد کامل مجلس به تیم اقتصادی دولت روحانی دارد.

تاکید رئیس جمهور بر اجرای مرحله دوم هدفمندی منطبق بر قانون و با محوریت کمک به اقشار آسیب پذیر، همچنین سخنان وزیر اقتصاد مبنی بر اجرای این طرح با شیب ملایم حاکی از این  است که دولت تدبیر و امید برنامه ویژه ای برای اجرای موفق این طرح بزرگ اقتصادی تدارک دیده است.

اما برخلاف مرحله اول، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها از نظر نحوه اجرا متفاوت تراز دوره قبل است به طوری که در مرحله دوم پرداخت نقدی به بخشی از خانوارها حذف و بخش قابل توجهی  از عواید حاصل از هدفمندی یارانه ها به بخش خدمات بیمه ای، تولید، بهبود حمل و  نقل عمومی و بهینه سازی مصرف انرژی به همراه پرداخت تسهیلات نقدی و غیر نقدی به اقشار آسیب پدیر اختصاص داده خواهد شد.

اما آیا اجرای مرحله دوم هدفمندی با شیوه و نحوه جدید در شرایط فعلی اقتصادی از نظر علم اقتصاد نیز قابل توجیه است؟ پایین بودن قیمت انرژی (برق، گاز، بنزین و ...) در کشور نسبت به سایر کشورهای پیشرو اقتصادی باعث شده علاوه بر اینکه دولت مبالغ زیادی برای هزینه های تولید آن بپردازد بلکه این کاهش قیمت، مصرف بی رویه و بدون برنامه را نیز در پی داشته برای مثال در حالی که هر بطری نیم لیتری آب معدنی با قیمت 500 تومان به فروش می رسد قیمت هر لیتر بنزین که برای تولید آن در پالایشگاه های کشور هزینه زیادی صرف می شود به صورت یارانه ای حدود 400 تومان بفروش می رسد.

لذا اجرای مرحله دوم هدفمندی نه تنها باعث مصرف بهینه انرژی و کاهش قاچاق سوخت خواهد شد بلکه هدایت مبالغ حاصل از هدفمندی به امر تولید و شهرک های صنعتی  باعث شکوفایی اقتصاد کشور و همچنین باعث جهش بزرگ تولید و افزایش توان صنعتی و کاهش نرخ بیکاری خواهد شد اما تجربه نسبتا ناموفق اجرای مرحله اول، دولت را مجبور کرد که در تبصره 21 برای اجرای مرحله دوم بر دو مسئله توجه بیشتری نشان دهد یکی افزایش قیمت فراورده های انرژی با شیب ملایم برای جلوگیری از تورم بی رویه و دیگری حذف پرداخت یارانه نقدی بخشی از دهک های یارانه بگیر.

 با اینکه برخی افراد حذف بخشی از خانوارهار را اقدامی ناعادلانه تصور می کنند اما توجه به معنی لغوی یارانه نشان می دهد یارانه تقسیم ثروت ملی بین تمامی اقشار جامعه نیست و تلقی ناعادلانه بودن این اقدام امری موهوم است به طوری که تعریف جهانی یارانه به معنی کمک رایگان و بلاعوض دولت به مردم، تولید کننده و مصرف کننده در زمان های معین و نوعی حمایت دولت از اقشار آسیب پذیر است.

با توجه به مطالب عنوان شده نه تنها اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و شیوه جدید آن یک انتخاب اقتصادی نیست بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است که اگر اقتصاددانان کشور و رسانه ها داخلی نیز همانند نمایندگان مجلس از آن حمایت کنند و مردم را از واقعیت ها و فواید اجرای شیوه جدید هدفمندی مطلع کنند در سالهای نه چندان دور شاهد بهبود وضعیت اقتصادی خواهیم بود که کشور را به سرعت در مسیر افزایش تولید ملی، افزایش درامد سرانه ملی و بهبود خدمات رفاهی قرار خواهد داد و همانطور که دکتر روحانی در اجلاس داووس گفتند ایران نه در شعار بلکه در عالم واقعیت می تواند به 10 اقتصاد برتر دنیا تبدیل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین