کد خبر: ۲۳۱۹۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰

واکنش صادق زیباکلام به منتقدان اظهارات اخیرش: سخنانم به نفع منافع ملی نیست؟!

اظهارات دکتر صادق زیباکلام درباره به رسمیت شناختن اسرائیل واکنش نمایندگان مجلس را به همراه داشت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رضا الیاسی: صادق زیبا کلام استاد 65 ساله علوم سیاسی دانشگاه تهران را همه با اظهارنظرهای صریح و بی پرده اش می شناسند و به واسطه همین اظهارنظرهای صریح منتقدان فراوانی دارد.

زیباکلام که به واسطه بی پرده بودن اظهاراتش مخاطبان فراوانی دارد اخیرا برای برگزاری مناظره ای با موضوع تعامل انقلاب اسلامی با غرب با عبدالله گنجی استاد دانشگاه علامه طباطبائی به دانشگاه امام صادق(ع) رفته بود سخنانی را درباره رژیم صهیونیستی مطرح کرده است که واکنش های فراوانی را از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس به همراه داشته است.

مساله رژیم صهیونیستی و آغاز حاشیه ای جدید


آنچنان که در اخبار آمده است زیباکلام در این مناظره گفته است «ما قائل هستیم که باید اسرائیل را نابود کنیم به همین خاطر جنبه ایدئولوژیک گرفته‌ایم و برای آن همه‌کار می‌کنیم، سوال بنده این است که این رسالت را چه کسی برعهده ما گذاشته است؟ چرا سیاست خارجی ما براساس همین تفکر اقدام می‌کند؟. ما به جای اینکه نگران غرب باشیم سعی کنیم وضعیت مملکت خودمان را حل کنیم. بنده کشور اسرائیل را به رسمیت می‌شناسم چراکه سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است». همین موضوع نیز باعث ناراحتی بسیاری از نمایندگان مجلس شده و در مصاحبه های خود از زیباکلام انتقاد کرده اند.

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این رابطه به خبر گفت:«اینگونه نظرها نتیجه ای جز شکستن قبح موضوع رژیم صهیونیستی است و ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی با اجماع کامل در مقابل به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی ایستاده و ما این رژیم را یک رژیم اشغالگر و متجاوز می دانیم و معتقدیم این رژیم هیچ جایگاهی در خاور میانه ندارد.»

دستگاه های امنیتی موضوع را پیگیری کنند

وی تاکید کرد: «باید دستگاه های امنیتی و قضایی این موضوعات را پیگیری کنند. افراد می توانند دیدگاه های خود را بگویند ولی بعضی از تصمیمات در حوزه سیاست خارجی و یا سیاست داخلی ارتباط مستقیم با منافع ملی کشور و اصول سیاست خارجی ما دارد و مورد اجماع نظام و ملت است. در این موارد هر کسی نمی تواند نظر بدهد و موضوعی را مطرح کند و به ارزش ها و اصول نظام جمهوری اسلامی حمله کند.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین به آزادی نقد در کشور اشاره کرده و می گوید «نقد و ارائه نظر در موضوعاتی که اختلاف نظر وجود دارد یک امر طبیعی است اما موضوع عدم شناسایی رژیم اشتغالگر قدس مورد اجماع ملت، دولت و تمام جریانات و گروه ها است و این را از اصول سیاست خارجی می دانند و کسی نباید خلاف منافع ملی کشور صحبت کند.»

احمد بخشایش اردستانی دیگر نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است که به این سخنان زیباکلام واکنش نشان داده و می گوید «اینکه یک کشوری یا سازمان ملل متحد کشور دیگری را به رسمیت بشناسد مبنای شناسایی برای کشورهای دیگر نیست. فرض کنید که آمریکا به خاطر قدرتی که دارد و همچنین سازمان ملل کردستان عراق را به رسمیت بشناسند ، آیا این دلیلی بر این است که دولت عراق هم کردستان را به رسمیت بشناسد؟»

اساس رژیم صهیونیستی بر مبنای جعل است

«اساس رژیم صهیونیستی بر مبنای جعل است. این رژیم بر مبنای قراردادی بین انگلیس و آمریکا  ایجاد شده که طی آن انگلیس باید برای این رژیم جا و مکان پیدا می کرد که به این ترتیب سرزمین فلسطینیان اشغال شد.» این جمله ای است که بخشایش اردستانی در واکنش به اظهارات زیبا کلام مطرح کرده و معتقد است این سخنی که آقای زیباکلام گفته اند مبنا ندارد و ما به شناسایی ایشان نیازی نداریم. ما اصول و آرمان هایی داریم که بر مبنای آن ها عمل می کنیمو بر مبنای آن اصول هرگز اسراییل را به رسمیت نخواهیم شناخت چرا که اساس این رژیم جعلی است. اگرچه در منطقه زور می گوید و کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار داده است اما این قانون جنگل است و ما بر مبنای قانون جنگل عمل نمی کنیم.

نمی توان اسرائیل را مشروع دانست

حجت الاسلام وحید احمدی دیگر نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی نیز به سخنان صادق زیبا کلام واکنش نشان داده و می گوید کسانی که در ارتباط با رژیم صهیونیستی اظهارنظرهای غیر معمولی دارند به ماهیت وجودی رژین اشغالگر قدس توجه نکرده اند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اسرائیلی ها برای یهودی های تمام دنیا دعوت نامه فرستاده اند که به فلسطین بروند و مردم فلسطین را آواره کرده اند، گفته است این اقدام آنها به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و کارشناسان باید در اظهارات خود به این موضوع توجه کنند. اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین با مبانی حقوقی بین المللی سازگاری ندارد و در صورتی می توان این اقدام را مشروع دانستن که دنیا دنیای زور باشد و در آن زمان نیز هرچه قدرت ها بگویند باید پذیرفت. در غیر این صورت مشروعیت رژیم صهیونیستی مفهومی ندارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه می گوید رژیم صهیونیستی که به عنوان یک مولود نا مشروع ملت دیگری را آواره کرده اند و در طول بیش از 60 سال افراد بی گناه فراوانی را کشته است و نمی توان آن را مشروع دانست.

اما انتقادها به سخنان اخیر زیبا کلام به نمایندگان مجلس محدود نمی شود و برخی کارشناسان نیز به این سخنان واکنش نشان داده اند. حمیدرضا ترقی معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه می گوید این گونه مواضع در جامعه ای که میلیون‌ها نفر از راهپیمایان 22 بهمن شعار« مرگ بر اسرائیل» سر دادند نه جا می‌افتد و نه کسی گوشش بدهکار آن است.

ترقی که انتقادات تندی را به زیباکلام وارد کرده است می گوید اینگونه موضع گیری‌ها نوعی گرا دادن به بیگانگان و آمریکا است که کسانی در داخل کشور دارند که عامل و طرفدار خط فکری آنها باشند. این مواضع نشان دادن وجود پایگاه ستون پنجمی آمریکا در ایران است. خود آنها هم می‌دانند در ایران کسی برای حرف‌های آقای زیباکلام تره خرد نمی کند که حرفش اثری هم داشته باشد.

زیبا کلام: با بند بند وجودم به نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد


دکتر صادق زیباکلام در گفت و گو با «خبر» می گوید سخنان وی در مناظره با آقای گنجی آنطور که باید منعکس نشده و همین موضوع باعث بروز چنین حاشیه هایی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران می گوید بنده در مناظره با آقای گنجی بدون مقدمه اعلام نکردم که اسرائیل را به رسمیت می شناسم. با توجه به این که با بند بند وجودم به نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارم، معتقدم که آنچه که تحت عنوان از بین بردن اسرائیل تبلیغ می شود به مصالح و منافع ملی ایران ضربه می زند.

زیباکلام در ادامه درباره چگونگی مطرح شدن موضوع به رسمیت شناختن اسرائیل می گوید مناظره بنده و آقای گنجی اساس در مورد اسرائیل نبود و بحث به سمت مسائل هسته ای رفت و بنده گفتم که علت حساسیت و سخت گیری هایی که در خصوص برنامه های هسته ای ایران از سوی غرب وجود دارد به خاطر این است که ما اعلام کرده ایم رسما که اسرائیل را باید نابود کنیم و جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که رسما اعلام کرده است اسرائیل را باید نابود کند.

این استاد دانشگاه تهران گفت که جالب است هیچ کشور عربی نگفته است می خواهیم اسرائیل را نابود کنیم و فلسطینی ها نیز این موضوع را بیان نکرده اند و تلاششان این است که کشور مستقل فلسطینی طبق منشور سازمان ملل ایجاد شود و ما چون اعلام کرده ایم که می خواهیم اسرائیل را نابود کنیم این حساسیت نسبت به برنامه های هسته ای ما وجود دارد.

زیباکلام تاکید کرد که پس از اعلام این سخنان آقای گنجی توضیحاتی دادند و به اینجا رسیدند که اسرائیل باید نابود شود و بنده این سوال را مطرح کردم که در موضوع باید اسرائیل نابود شود باید را چه کسی به ایران اعطا کرده و این وظیفه از سوی سازمان ملل، شورای امنیت، اتحادیه جهان عرب، فلسطینی ها، سازمان کنفرانس اسلامی و یا مجلس شورای اسلامی به ایران محول شده است؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: پس از این سخنان یکی از دانشجویان دانشگاه امام صادق اعلام کرد که شما قائل به نابودی اسرائیل نیستید؟ و بنده گفتم خیر نیستم و در پاسخ به این سوال این دانشجو که گفت شما اسرائیل را به رسمیت می شناسید؟ گفتم بنده اسرائیلی را که در سال 1948 توسط مجمع عمومی سازمان ملل تشکیلش اعلام شد به رسمیت می شناسم و اعراب، سازمان آزادی بخش فلیطین هم این را به رسمیت می شناسد و حتی گروه های رادیکال فلسظین هم این موضوع به رسمیت می شناسد و دغدغه آنها تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

زیباکلام پس از تشریح چگونگی مطرح شدن سخنانش در مناظره با گنجی به انتقادهای نمایندگان مجلس نیز اشاره کرد و گفت سوالی که نمایندگان باید جواب بدهند این است که آیا اصرار بر نابودی اسرائیل به نفع منافع ملی ایران است یا سخنان زیباکلام در مناظره!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین