کد خبر: ۲۳۵۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷

نرخ مالیات بردرآمدحقوق کارکنان مشخص شد

نمایندگان مجلس میزان معافیت مالیاتی درآمد مشمولان مالیات حقوق و نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی را مشخص کردند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان ضمن بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بند 18 ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این بند مقرر شد، میزان معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک تا چند منبع هر ساله در قانون بودجه سنواتی مشخص شود.

به موجب مصوبه مجلس، در بند 19ماده واحده این لایحه مقرر شد که نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی مازاد بر مبلغ مذکور در ماده 84 این قانون و تا 7 برابر آن، مشمول مالیات سالانه 10 درصد و نسبت به مازاد آن 20 درصد است.

وکلای ملت در بند 20 ماده واحده این لایحه تبصره ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم را اصلاح و مقرر کردند که پرداخت‌هایی که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نمی‌باشند، با عنوان حق‌المشاوره، حق حضور در جلسات، حق‌التدریس، حق‌التحقیق و حق پژوهش پرداخت می‌کنند، بدون رعایت معافیت موضوع ماده 84 این قانون مشمول مالیات مقطوع به نرخ 10 درصد می‌باشد.

همچنین کارفرمایان موظف شدند که در موقع پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلقه را کسر و ظرف مدت تعیین شده در ماده 86 این قانون، با اعلام مشخصات دریافت‌کنندگان مطابق فرم نمونه اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند و در صورت تخلف مسئول پرداخت مالیات و جریمه‌های متعلق خواهند بود.

سایر موارد به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی به عناوین فوق، اضافه شده و از اول سال پس از تصویب و انتشار در روزنامه‌های کثیرالانتشار به مورد اجرا گذاره می‌شود.

مجلسی‌ها همچنین با تصویب بند 21 ماده واحده لایحه مذکور، ماده 90 قانون مالیات‌های مستقیم را بدین شرح اصلاح کردند:

در مواردی که پرداخت کنندگان حقوق، مالیات متعلق را در موعد مقرر نپردازند یا کمتر از میزان واقعی پرداخت نمایند، اداره امور مالیاتی ذی‌صلاح مکلف است مالیات متعلق را به انضمام جرائم موضوع این قانون محاسبه و پرداخت کنندگان حقوق که در حکم مودی می‌باشند را به موجب برگ تشخیص با رعایت مهلت مقرر در ماده 157 این قانون مطالبه کنند.

به گزارش تسنیم، نمایندگان در ادامه با تصویب بند 22 ماده واحده این لایحه، تبصره ماده 92 قانون مالیات‌های مستقیم را حذف کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین