کد خبر: ۲۳۵۴۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۳

گز، کام اصفهانی‌ها را تلخ کرد

نفس‌های زمستان به شماره افتاد ولی بازار خرید شب عید گرم نشد. خیابان‌های اصفهان مملو از جمعیت‌اند، اما قدم‌ها با تردید به مغازه‌ها وارد می‌شود، چهره‌های متعجب از قیمت‌های بالا از جلوی مغازه‌ها ناپدید می‌شوند، مغازه‌هایی که سال‌های پیش این موقع پر از جمعیت خریداران بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: فروشندگان کهنه‌کار "گز" میدان نقش جهان اصفهان این روزها با یادآوری روزهای پرفروش سال‌های گذشته دلایل رکود بازار گز اصفهان را نبش قبر می‌کنند و فروشندگان جوان‌ نیز با پناه بردن به گوشی‌های همراه و تماشای تلویزیون لحظه‌ها را ثانیه می‌کنند.

رضا کریمی یکی از فروشندگان نمایندگی گز در میدان نقش جهان اصفهان با اشاره به افزایش 30 درصدی قیمت انواع گز به ایسنا، منطقه اصفهان، گفت: به رغم ثابت ماندن قیمت آجیل و حتی کاهش 10 درصدی قیمت پسته و بادام در بازار عرضه، افزایش دستمزد کارگران کارگاه‌های تولید گز و افزایش اجاره‌بهای مغازه‌های استیجاری وابسته به این کارگاه‌ها بر کاهش تولید انواع گز و افزایش قیمت آن‌ها در بازار تاثیر قابل توجهی داشته است.

علیرضا صدق، فروشنده دیگری که نمایندگی انحصاری برند گز داریوش بلداجی را دارد با تایید افزایش قیمت اقلام گز این برند نسبت به سال گذشته، گفت: این برند در سال 92 به دلیل افزایش قیمت‌ها حدود 20 درصد از تولیدات خود را کاهش داد.

زن میانسالی که برای رفع خستگی روی یکی از سکوهای میدان نقش جهان نشسته بود، درباره افزایش قیمت گز نسبت به سال گذشته گفت: برای یک خانواده که روز اول عید باید میزبان فرزندان و نوه‌های خود باشد امکان نخریدن گز وجود ندارد بنابراین آن خانواده ناچار است به هر ترتیب که شده قناعت پیشه کند و متناسب با توانایی خود درصد پایین‌تری از گز را برای حفظ آبرو تهیه کند.

بیشتر فروشندگان گز نیز از این رکود بازار دل خوشی ندارند، حسین استکی حجره دار 16 ساله میدان نقش جهان اصفهان که نمایندگی انحصاری گز سکه را در ضلع شرقی این میدان برعهده دارد با نشان دادن مغازه پر از جنس خود و نبود هیچ مشتری برای خرید آنها، رعایت نکردن برخی برندها در تولید درصدهای مجاز گز و ورود گز بی‌کیفیت را از جمله دلایل افزایش قیمت امسال انواع گز نسبت به سال گذشته دانست و ادامه داد: رکود امسال بازار گز و سوهان اصفهان در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

هم‌چنین فرهاد غنی، مدیر فروش گز راجی بلداجی در ضلع شمالی میدان نقش جهان اصفهان با رد افزایش قیمت‌های گز این برند نسبت به سال گذشته، نابسامانی در اقتصاد جامعه و وضع بد معیشتی مردم را از جمله دلایل رکود بازار گز اصفهان و حذف این کالا از سبد خرید خانوارها دانست.

یک زوج جوان خوزستانی که چندین بسته گز در دست دارند با بیان اینکه بار اولی است که به اصفهان سفر می‌کنند ضمن ابراز خرسندی از قیمت انواع گز در اصفهان، معتقدند تحریم گز از سوی مردم اصفهان ستم بزرگی به تلاش‌های چند ساله ابداع گران این سوغات است، مردم باید بپذیرند که پول را در قبال کیفیت بالای محصول شهرشان می‌پردازند.

جلال موسوی یکی دیگر از فروشندگان نمایندگی گز اصفهان ضمن گلایه‌مندی از اداره بهداشت و اتحادیه شیرینی و گز اصفهان به سبب مخالفت آنها با فروش گزهای با درصد کم، به وضعیت نامناسب اقتصادی جامعه اشاره کرد و ادامه داد: قیمت صعودی درصدهای بالای گز، امکان خرید این سوغات را برای قشر متوسط و آسیب پذیر جامعه فراهم نمی‌کند و این امر به تنهایی به رکود بیشتر بازار گز اصفهان دامن می‌زند به طوری که فروشنده‌ای مثل من برای گذران زندگی در این بازار راکد مجبور است کنار فروش گز، بیسکوییت نیز بفروشد.

با این حال نمایندگی انحصاری گز مظفری در خیابان شیخ صدوق جنوبی با ابراز رضایت از فروش امسال خود با اشاره به تغییر نکردن انواع قیمت‌های این برند نسبت به سال گذشته افزود: این نمایندگی خریداران ثابتی دارد که به سبب اعتماد چندین ساله خود به برند مظفری در تمام ایام سال از ما خرید می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر قیمت هر کیلو گز 40 درصد پسته مظفری و هر کیلو گز 40 درصد پسته پویا 32 هزار تومان، هر کیلو گز 42 درصد پسته راجی بلداجی 34 هزار تومان، هر کیلو گز 40درصد سکه 44 هزار تومان، هر کیلو گز 40 درصد داریوش بلداجی 28 هزار تومان، هر کیلو گز بلداجی اخوان تهماسب 38 درصد 38 هزار تومان، هر کیلو پولکی زعفرانی اعلا 5 هزار تومان و هر 700 گرم سوهان درجه یک 16 هزار تومان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین