کد خبر: ۲۳۷۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱

طرحی نو از سوی گروه چکمه سفیدها

با شعار هر گردشگر یک دیده بان محیط زیست و میراث فرهنگی از تمامی مردم شریف ایران میخواهیم با ما همراه شوند و با توزیع پلاستیک زباله در بین هموطنان عزیز، آموزش و جلوگیری از رهاسازی زباله در دامن طبیعت برای داشتن ایرانی پاک کمک نمایند. در 13 بدر امسال زباله را از دامن طبیعت ایران بدر کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محسن بیگلربیگی مدیر گروه چکمه سفیدها (حافظان محیط زیست و میراث فرهنگی) در آستانه 13 فروردین رو طبیعت در یادداشتی نوشت: امروزه مسائل زیست محيطی عميقاً دارای مفهوم اجتماعی اند و در کل مسائل زیست محيطی ریشه فرهنگی دارند و به منظور پذیرش بافتهای فرهنگی یك جامعه بایستی به صورت ساختاری با موضوع برخورد نمود . حفظ محيط زیست به مسائل زیادی ارتباط دارد که بزرگترین و مهمترین آن مسأله فرهنگ اجتماعی است .

در مسأله محيط زیست رفتارهای نابهنجار در ارتباط با محيط زیست به علت ناآشنایی با فرهنگ شهرنشينی و عدم درك درست از اوضاع زیست محيطی حاکم برجامعه و وضعيت اعتقادات فرهنگی مردم می باشد زیرا مردم فرهنگ استفاده از منابع طبيعی و امكانات زیست محيطی و فرهنگ زیستن همراه با همزیستی با طبيعت را نياموخته اند و یا به درستی آنرا درونی نكرده اند که وظیفه اصلی سازمانهای مردم نهاد این است که به آموزش در این حوزه و فرهنگ سازی بپردازند. از طرفی کشورمان یکی از قطبهای گردشگری محسوب می شود و می بایست در تقویت صنعت توریست گامی برداشت.گردشگری و محیط زیست دو مولفه مکمل یکدیگر هستند. قطعا بدترشدن وضعيت محيط زیست باعث کندی روند توسعه ی صنعت گردشگری خواهد شد و این یعنی محروميت از یك ظرفيت کلان ملی برای بهبود وضعيت اقتصادی و وضعيت زندگی مردم کشور. بروز مشكلات زیست محيطی در دهه ی 80 و 90 و مطرح شدن این وقایع به عنوان یكی از خاستگاه های نهضت های اجتماعی(سبز )باعث آگاهی فزاینده ی انسان از محيط ، افزایش حساسيت اخلاقی نسبت به محيط زیست و ظهور مبحث پایداری در فرایند توسعه شده است .

متاسفانه عملکرد نادرست گردشگران باعث ظهور دیدگاهی شده است که مضرات گردشگری را فراتر از منافع آن می دانند و معتقدند بهترین راه حفاظت، جلوگيری از اثرات مخرب گردشگران است . این گروه اکوتوریسم را نوع جدیدی ازامپریاليسم اکولوژیكی می داند .

با توجه به این دیدگاه وظرفیت کلان ملی در حوزه گردشگری در ایران ما برآن شدیم تا با شعار هر گردشگر یک دیده بان محیط زیست و میراث فرهنگی به فرهنگسازی دراین زمینه بپردازیم و این دو مولفه مهم ، محیط زیست و گردشگر را دو دوست جداناشدنی از هم نماییم.نقش گردشگري در حفظ و حراست از منايع طبيعي و محيط زيست به عنوان يكي از بنيادي ترين اجزاي محصولات گردشگري است.بدون شك گردشگري اثرات زيادي بر اقتصاد،فرهنگ و اجتماع،سياست و همچنين محيط زيست دارد که با یک فرهنگسازی صحیح میتوان آن را به گردشگری پایدار تبدیل نمود. متاسفانه این چند روز اخبار نگران کننده به گوش می رسد ، همزمان با فرارسیدن سفرهای نوروزی، خاطرات تلخی از تشدید تخریب و آلودگی در محیط های جنگلی، دریایی، آتش سوزی و انبوه زباله و ترافیک جاده ای موجب افزایش نگرانی می شود، به طوری که حتی دکتر معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست کشور نیز چند روز پیش با اشاره به این نگرانی یادآور شد: در نوروز امسال، حدود 15 میلیون گردشگر به استان های شمالی سفر می کنند که این تعداد، به طور متوسط روزانه 15 هزار تن زباله تولید می کنند، در حالی که استان های شمالی شرایط مطلوبی برای دفن زباله ندارد. این آمارهای نگران کننده مارا بر آن داشت تا با کمک فعالان محیط زیست در روز13 فروردین،روز طبیعت اقدام به آموزش وفرهنگ سازی در این زمینه در بین گردشگران هموطن در سراسر کشور نماییم. از این رو با شعار هر گردشگر یک دیده بان محیط زیست و میراث فرهنگی از تمامی مردم شریف ایران میخواهیم با ما همراه شوند و با توزیع پلاستیک زباله در بین هموطنان عزیز، آموزش و جلوگیری از رهاسازی زباله در دامن طبیعت برای داشتن ایرانی پاک کمک نمایند. در 13 بدر امسال زباله را از دامن طبیعت ایران بدر کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین