کد خبر: ۲۳۷۸۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶

برای ام ابیها فاطمه‌الزهرا(س)

دل آسمان هم امروز گرفته، می‌بارد در غم سوگ مادر پدری از تبار خورشید، مادر 12 خورشید تابناک، مادر همه عاشقان ولایت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آسمان هم می‌داند چه غمی است، سوگ فاطمه(س) غربت فاطمه، می‌داند که چه سنگین است بار دل، آسمان آرام می‌بارد و چشم‌های عزاداران فاطمه‌الزهرا(س) هم.

سلام مادرم مادر سیلی خورده و پهلو شکسته‌ام، وای که دل هوای کوی بی‌نام و نشان تو را دارد، می‌خواهم با تو از دردهای مانده بر دل بگویم، از فراق فرزندت، کجایی ببینی غم فراق جان می‌سوزاند.

آسمان این روزها دل نازک شده است و اشک‌هایش زمین را خیس می‌کند، مثل چشم‌های خیس من که اشک‌هایش دانه دانه روی گونه می‌چکد، یکی انگار داره دل رو به یه‌جای غریبی می‌کشونه، اونکه با چادر خاکی گناه همه را می‌پوشونه، انگاری دست خودم نیست، انگاری داره دلم باز بهونه، چشم گریون مثل بارون می‌چکن اشکای من دونه به دونه.

امروز اشک‌های دانه دانه‌ات را در کوچه پس کوچه‌های ساکت و غم‌بار مدینه، دل‌نوشته‌هایت را بر ستاره‌های آسمان و ... پی‌می‌گیرم، نشان کبود صورتت را در کنار بقیع، نشانه‌ی یافتن تربتت کرده‌ام، از پشت نرده‌های سرد و سخت و این قبرستان، شعله‌های عشق تو است که به میهمانی آفتاب می‌خواندم.

یا فاطمه(س)، سبزی سال‌هایمان وام‌دار نگاه و دعای تو است و بس، مهاجر غریبم، فدای غربتت شوم که مخفیانه رفتی از میانمان.

من در خاموشی قبرت تابش هزاران خورشید را دیدم. اگر قبرت را نشانی نیست چه باک؟ هر سنگْ نبشته‌ای حکایت تو را دارد...

یا زهرا(س) مادر خوب و مهربان، به فدای اسمت جان و همه‌ی عمر، می‌دانی وقتی از تو می‌گویم، می‌نویسم، پرمی‌شوم از عطر و بوی یاس وجودت، کاش نگاهی کنی، که با یک نگاهت تمامه همه‌ی غم و دردها.

صدیقه کبری(س) پنج سال پس از بعثت رسول خدا(ص) در دامان حضرت خدیجه(س) دیده به جهان گشود. بتول، عذرا، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه، حورا، انسیه، فاطمه، صدیقه، مبارکه و زهرا از نام‌های این بانو، و ام‌الحسن، ام‌الحسین، ام‌المحسن، ام‌الائمه ، ام‌ابیها، ام‌المومنین از مهم‌ترین کنیه‌های اوست.

با تولد این بانو و نازل شدن آیه‌ی کوثر، جایگاه و مقام زنان در میان دوران جاهلیت عرب ارزش یافت، هم‌چنین ویژگی‌های، روحی، معنوی و اخلاقی حضرت زهرا(س) سبب شد که رسول خدا(ص) آن حضرت را برترین زن عالم بشمارد و نسبت به او، آن گونه احترام کند که باعث عزت و بزرگی همه‌ی زنان شود.

اسلام با ارزش گذاری به جایگاه زنان، قانون تساوی زن و مرد را در ارزش‌های الهی و اجتماعی رسمیت بخشید و بی‌توجه به جنسیت افراد معیار برتری را تقوا و پرهیزگاری قرار داد تا تبعیض جنسیتی را بردارد.

فاطمه(س) در ایمان، پاکی، تقوی، ایثار و شجاعت، سادگی، اخلاق، پاکدامنی، همسرداری، همسایه‌داری، مهرمادری، عبادت، راستگویی و آنچه خصوصیت‌های نیکوی انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات عنوان می‌شود، سرآمد بود.

ریحانه‌ی نبی اکرم در بلاغت و شیوایی سخن هم‌چون همسرش و در محتوای کلام بسان پدرش بود، آگاهی به مسائل روز، شجاعت در بیان حق و ... جایگاه ایشان را نزد همگان عظمت بخشیده بود.

حضرت فاطمه(س) در طول مدت همسرداری خود با امیرالمومنین در هیچ فرصتی حریم آن حضرت را نادیده نگرفت و در مورد شخصیت آن بزرگوار کوتاهی نکرد به گونه‌ای که امام علی(ع) در این‌باره فرمود: سوگند به خدا زندگی با صفای من و فاطمه(س) طوری بود که نه او را به خشم آوردم و نه او مرا به خشم آورد و نافرمانی کرد، حتی غصه‌های دیگرم با حضور او و تماشای جمالش برطرف می‌شد.

این بانو دروازه‌ی علم و عامل هدایت مردم و رهبری جامعه‌ای را برعهده داشت و هرگز قدم از دایره‌ی عبودیت حق و خواسته‌های اسلام و قرآن و خدا بیرون نمی‌گذاشت و در جایی که احساس نیاز می‌کرد در صحنه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی وارد می‌شد.

عمق مبارزه سیاسی و اجتماعی دختر پیامبر(ص) و ژرفای اندیشه‌اش در خطبه‌ی فدکیه بانو آشکار است، فریاد و تلاش و روشنگری‌ها برای این بود تا تقدس و والایی اصل جهاد و مبارزه و احقاق حق را برای جامعه‌ی دینی و اسلامی به ارمغان بیاورد و شانه به شانه همسرش از بی‌عدالتی‌ها بکاهد.

زهرای مرضیه، در راه دفاع از اسلام و ولایت همسرش امام علی (ع) به دست بی‌صفتان سیلی خورد و حقش پایمال ظلم ظالمان شد، اما هم‌چنان استوار در مسیر حق ماند و اسوه‌ای ماندگار شد.

صدیقه‌ی شهیده سرانجام ، در سال یازدهم هجری به شهادت رسید و در مدینه به خاک سپرده شد و مرقد پنهانش تیری در چشمان دشمنان و سری در دل مومنان است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین