کد خبر: ۲۳۸۶۵۴
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶

گزارش موسسه رند درباره تاثیرات توافق هسته‌ای ایران و 1+5

موسسه رند در گزارشی با ابراز امیدواری درباره به موفقیت رسیدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 اعلام کرد: چنین توافقی می‌تواند عصری جدید برای ایران فارغ از تحریم‌های بین‌المللی ایجاد کند. در حالی که ایران هنوز خواهان روابط با آمریکاست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دالیا داسا کای، سرپرست مرکز سیاست‌های عمومی خاورمیانه و کارشناس سیاسی ارشد در موسسه رند در این باره گفت: ما در واقع معتقدیم مذاکرات به حدی مهم و جدی است که می‌تواند خود موجب بحث و گفت‌وگو در این زمینه به ویژه در مورد تاثیرات آن بر آینده ایران شود.

وی افزود که در جلسه اخیر این موسسه کارشناسان در مورد تاثیرات توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بر ایران گفت‌وگو کردند.

کارشناسان این موسسه ابراز امیدواری کردند که در ماه‌های آتی یک توافق قابل اجرا میان ایران و گروه 1+5 به دست خواهد آمد.

ژوزف کرین کوین، یکی از کارشناسان رند در این‌باره گفت: تمام کشورهایی که در این مذاکرات شرکت می‌کنند خواستار یک توافق هستند. فرصت‌ها تقریبا مناسب است و آن‌ها قادرند که در نهایت به یک توافق دست پیدا کنند.

هم‌چنین یک کارشناس دیگر در این موسسه در آمریکا هشدار داد که نباید از خواسته خود مبنی بر دست پیدا نکردن ایران به سلاح هسته‌ای منحرف شد. اما به طور قطع راه‌حل دیپلماتیک بیش از هر گزینه دیگری مورد پسند است.

از طرف دیگر باربارا اسلاوی یکی دیگر از کارشناسان ارشد این موسسه گفت اگرچه ایران ترجیح می‌دهد که به یک توافق دست پیدا کند اما ممکن است که به طرحی دیگر عمل کرده و ضمن ترک میز مذاکره با ادامه تحریم‌ها به زندگی خود ادامه دهد. آن‌ها ممکن است دراین باره بگویند: ما حسن‌نیت خود را نشان داده و تلاش کرده‌ایم و می‌خواهیم با طرحی دیگر به کار خود ادامه دهیم.

این کارشناسان در ادامه به تاثیرات توافق ایران و گروه 1+5 در منطقه اشاره و یادآوری کردند همسایگان ایران مثل اسراییل و عربستان می‌دانند که سیاست‌های منطقه‌یی ایران به شدت می‌تواند تحت تاثیر چنین توافقی قرار گیرد. این کشورها در طول ماه‌های اخیر به شدت در مورد چنین تاثیراتی هشدار دادند.

جفری مارتینی، یک کارشناس خاورمیانه در موسسه رند اظهار کرد: بسیاری در عربستان سعودی نگرانند که کوچک کردن مساله هسته‌ای ایران می‌تواند موجب نادیده گرفته شدن دیگر نگرانی‌ها شامل پتانسیل ایران برای نفوذ بیش‌تر در منطقه شود.

او ادامه داد: آیا شما مساله مهم هسته‌ای را فراموش کرده‌اید یا تهدیداتی که عربستانی‌ها به آن اشاره می‌کنند را می‌بینید. آیا چیزی بزرگ‌تر از مساله هسته‌ای ایران وجود دارد؟

به گزارش ایسنا؛ این کارشناس هم‌چنین به نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد این توافق اشاره کرد و گفت: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نگرانند که مذاکرات هسته‌ای ایران تمرکز را از روی نیازهای آن‌ها بردارد.

مارتینی در این باره گفت: این کشورها نگرانند که آمریکا بیش‌تر ترجیح می‌دهد با ایران ارتباط برقرار کند تا با شورای همکاری خلیج فارس.

کارشناسان موسسه رند در پایان متذکر شدند که آمریکا درصورتی که بخواهد تحریم‌ها علیه ایران را به جای خود بازگرداند، باید تضمین کند که اسراییل از امنیت برخوردار خواهد بود. از این رو کنگره آمریکا باید قوانینی را که موجب کاهش تحریم‌ها شوند تصویب کنند تا بتوانند امنیت اسراییل را تامین کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین