کد خبر: ۲۳۹۲۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴

سرنوشت بنزین 400 تومانی چه می‌شود؟

نرخ بنزین و چگونگی سهمیه بندی آن این روزها دغدغه دولت و مجلس است.دولتی ها که حالا یک تجربه ناموفق از توزیع سبد کالا را در کارنامه خود دارند، باید برای افزایش نرخ بنزین و گرانی های بعد از ان چاره ای اساسی بیاندیشند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پارسینه در ادامه نوشت: در هر حال سناریوی گرانی بنزنی رسما در دولت روحانی کلید خورده است چرا که اخبارها حاکی از آن است که از اردیبهشت ماه قیمت بنزین به بیش از 1000 تومان افزایش می‌یابد و فاز دوم هدفمندی یارانه ها رسما آغاز می شود.

هنوز از یادها نرفته است که اوایل تیر ماه سال 1386 برای اولین بار طرح سهمیه‌بندی بنزین با تخصیص 360 لیتر فصلی (ماهانه 120 لیتر) آغاز شد.

از همان سال اما به تدریج از سهمیه ماهانه کاسته شد تا این‌که سهمیه بنزین از ابتدای سال 1389 از 80 لیتر در ماه به 60 لیتر کاهش یافت که نتیجه آن افت مصرف روزانه بنزین از 75 میلیون لیتر به 63 میلیون لیتر در روز بود.

بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و با تغییر قیمت بنزین معمولی از 100 به 400 تومان از دی‌ماه 1389، قیمت بنزین سوپر از 150 تومان به 550 تومان و قیمت بنزین معمولی آزاد به 700 تومان و سوپر به 800 تومان رسید. در این شرایط مصرف روزانه بنزین باز هم روندی کاهشی داشت به طوری‌که متوسط مصرف به 57 تا 60 میلیون لیتر رسید.

بعد از پنج سال از عرضه بنزین 100 تومانی و با توجه به قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از ابتدای خردادماه 1391 این نرخ از سبد قیمتی این فرآورده حذف شد و تا حذف شدن و به تاریخ پیوستن بنزین 400 تومانی نیز اندک زمانی باقی نمانده است.

در این میان همزمان با نزدیک شدن گرانی بنزین عده ای از مردم مقداری از بنزین های 400 تومانی را در کارت های سوخت خود ذخیره دارند که اما و اگرهایی در خصوص آنها وجود دارد.

این در حالی است که حجم بنزین 400 تومانی ذخیره شده در کارت‌های سوخت تا تاریخ 17 فروردین ماه امسال حدود دو میلیارد و 710 میلیون لیتر اعلام شده که حجم زیادی است و تکلیف آن در صورت تغییر نرخ بنزین، نامشخص است.

با توجه به این گفته محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری مبنی بر این که 30 فروردین یا اول اردیبهشت‌ماه زمان اعلام نرخ حامل‌های انرژی از سوی دولت است، پیش‌بینی می‌شود از اردیبهشت‌ماه سهمیه بنزین 400 تومانی دیگر به کارت‌های سوخت واریز نشود.

البته شاپور محمدی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد خاطرنشان کرده است که سهمیه‌بندی در فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها حفظ و برای سهمیه بنزین‌ 400 تومانی ذخیره در کارت‌های سوخت نیز مهلت مصرف تعیین خواهد شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت هم تاکید کرده که با تغییر قیمت بنزین، سهمیه 400 تومانی کارت‌ها نمی سوزد.

با این حال شایعات در این خصوص ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید نتیجه چه خواهد بود؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین