کد خبر: ۲۳۹۴۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷

درباره آنفلوانزا چه می‌دانیم؟

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با بیان اینکه آنفلوآنزای بهاری وجود ندارد گفت: تغییرات ناگهانی و سرد شدن هوا در فروردین امسال باعث شیوع مجدد آنفلوآنزا در کشور شد و این بیماری که در فصول سرد سال بروز می کند تا فصل بهار نیز کشیده شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، آنفلوآنزا بیماری واگیردار است که توسط نوعی ویروس آران ای از خانواده Orthomyxoviridae ایجاد می شود و علاوه بر انسان بر روی دیگر پستانداران و پرندگان تاثیرگذار است.

این بیماری باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی می شود که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی حالی شدید نمایان می شود و در خردسالان ممکن است باعث ذات الریه شود.

سه گونه ویروس آنفلوآنزا به نامهای A B C شناسایی شده و دوره ابتلا به آن در حالت معمولی، سه تا چهار روز به طول می انجامد.

آغاز شیوع ویروس این بیماری در قرن بیستم و سال ۱۹۱۸ گزارش شده است و هرچند در ابتدا، مرگ و میرهای میلیونی را به دنبال داشته است اما شاهد سیر نزولی مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا هستیم.

با توجه به اینکه ویروس های آنفلوآنزا پیوسته تغییر می کنند و زیرنوع ها یا سوش های جدیدی را تولید می کنند که با ویروس اولی تفاوت دارند همه ساله شاهد زیرنوع های جدیدی از این بیماری هستیم که شیوع آنفلوآنزای پرندگان، آنفلوآنزای خوکی و آنفلوآنزای اسپانیایی در سال های اخیر نمونه ای از آنهاست.

همین ویژگی نو به نو شدن و واگیردار بودن آنفلوآنزا، حساسیت و اهمیت مقابله با آن را برای افراد جامعه و بخش بهداشت و درمان کشورها آشکار می کند.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در گفت و گو با ایرنا، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا را در شروع فصل پاییز ذکر کرد و گفت: اما افرادی که در معرض خطر هستند و تاکنون این واکسن را نزده اند از همین امروز می توانند واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

دکتر مسعود مردانی اظهار داشت: واکسن آنفلوآنزا تا دو هفته در بدن آنتی بادی تولید می کند و تا یک سال از بروز سه نوع ویروس بیماری زا پیشگیری می کند.

فوق تخصص بیماری عفونی ادامه داد: افرادی که تاکنون واکسن آنفلوانزا نزده اند می توانند در اولین فرصت، واکسن آن را دریافت کرده و تا سال آینده از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

مردانی با یادآوری اینکه در پاییز و زمستان سال گذشته، دو نوع ویروس آنفلوآنزا در کشور رایج شد، افزود : دو نوع ویروس آنفلوآنزا به نام های H3N2 و N1H1 و B در پاییز و زمستان 92 در کشور شایع شد اما با ادامه برودت هوا در فصل بهار این بیماری مجددا شیوع پیدا کرده است.

وی توصیه کرد افراد بالای 50 سال، کودکان از شش ماهگی، خانم های باردار، بیماران قلبی و ریوی، بیماران نقص ایمنی، بیماران تنفسی و آسم، بیماران پیوند کبد و کلیه و پرسنل بیمارستان ها و پرستاران به صورت سالانه برای تزریق و اکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم رعایت موارد بهداشتی جهت جلوگیری از انتقال این بیماری تاکید کرد و گفت: یکی از بهترین روش های کنترل بیماری آنفلوآنزا رعایت بهداشت عمومی و فردی است که با توجه به آغاز سال جدید در میان افراد جامعه و رواج دست دادن و روبوسی، این بیماری می تواند به راحتی منتقل شود.

مردانی، شستشوی دست ها به دفعات زیاد در طول روز را یکی از ساده ترین روش های پیشگیری از آنفلوآنزا ذکرکرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین