کد خبر: ۲۴۰۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹

کی یف به جدایی طلبان طرفدار روسیه اولتیماتوم داد

دولت موقت اوکراین روز جمعه به جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق این کشور هشدار داد، چنانچه به موجب شروط قید شده در توافق بین المللی ژنو به اشغال ساختمان های عمومی پایان ندهند، دولت این کشور هفته آینده اقدامات مشخص تری را در پیش خواهد گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، ˈآندری دشچیتسیاˈ وزیر امور خارجه اوکراین در هشدار خود به جدایی طلبان گفت که به رغم درخواست جدایی طلبان در شرق کشور، دولت به موجب توافق با روسیه نیازی به برچیدن کمپ ملی گرایان در میدان استقلال پایتخت نمی بیند.

وی در مورد ضرب الاجل تعیین شده برای اجرای توافق ژنو درخصوص پاکسازی ساختمان های اشغال شده، ابراز امیدواری کرد که از شدت تنش تا تعطیلات عید پاک در پایان هفته کاسته شود و ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا اجازه نظارت بر این روند را به دست آورند. 

دشچیتسیا افزود: امیدوارم اگر جدایی طلبان امروز یا فردا برای ترک ساختمان ها و تسلیم سلاح خود آماده باشند، بتوانیم کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا را به مذاکره و میانجیگری در این زمینه و اجرای این روند ترغیب کنیم. 

وی اضافه کرد: اما اگر این روند طی چند روز آینده شروع نشود، در آن صورت بعد از عید پاک اقدامات مشخص تری به کار گرفته خواهد شد. 

دشچیتسیا با تکرار سخنان دیگر مقامات اوکراینی، از ادامه عملیات ˈضد تروریستیˈ خبر داد و گفت: شدت این عملیات به اجرای عملی موارد ذکر شده در توافق ژنو در زمینه تخلیه واقعی ساختمان های اشغال شده و تحویل سلاح بستگی دارد. 

به موجب شروط قید شده در توافق بین المللی ژنو که روز گذشته (پنجشنبه) در نشست چهار جانبه آمریکا، روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا منعقد شد، این کشورها در مورد این مسائل به توافق دست یافتند: همه گروه های مسلح غیرقانونی باید خلع سلاح شوند؛ تمامی ساختمان هایی که به طور غیرقانونی تصاحب شده باید به مالکان قانونی باز پس داده شود و همه خیابان ها، میادین و دیگر اماکن عمومی در شهرهای اوکراین که به طور غیرقانونی اشغال شده است، باید تخلیه شود.

در همین حال، جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین گفته اند تا زمانی که فعالان ملی گرا سنگر خود در میدان استقلال شهر کی یف را حفظ کنند، ساختمان های عمومی را ترک نخواهند کرد. چندی پیش اعتراضات این فعالان در میدان استقلال به سرنگونی ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری پیشین اوکراین منجر شد. 

با این حال، وزیر امور خارجه اوکراین در این مورد گفت: توافق ژنو به خیابان ها و ساختمان هایی اشاره دارد که به طور غیرقانونی توسط معترضان اشغال شده، اما تا آنجا که من می دانم، تجمع در میدان استقلال، قانونی است. 

بسیاری از افرادی که در میدان استقلال تجمع کرده اند، به دولت موقت اوکراین بدگمان هستند و می گویند تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سنگر خود را حفظ می کنند. قرار است انتخابات ریاست جمهوری اوکراین 25 ماه مه (4 خرداد ماه) برگزار شود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین