کد خبر: ۲۴۰۲۰۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
درپی توقف تولید بنزین پتروشیمی؛

5 روز هوای پاک در فروردین 93 در مقابل یک روز پاک درمدت مشابه سال 92

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:در ابتدای سالجاری تاکنون 5 روز هوای پاک را در شهر تهران تجربه کردیم در حالی که در مدت مشابه سال گذشته فقط یک روز هوای پاک گزارش شده بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سعید متصدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت:یکی از آلاینده های اصلی هوا سوخت است از این رو نوع سوخت توزیعی در میزان آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود:در چند ماه گذشته اقدامات خوبی برای کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها انجام شده که یکی از آنها توزیع بنزین و گازوییل یورو 4 است که توزیع بنزین در تهران، کرج و اراک انجام می شود و گازوییل فعلا فقط در تهران توزیع می شود.

متصدی ادامه داد: گزارش ها نشان می دهد توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا داشته به طوری که تا 28 فروردین ماه سالجاری 5 روز هوای پاک در تهران گزارش شده است که در چند سال گذشته بی سابقه بوده در حالی که تعداد روزهای هوای پاک در مدت مشابه سال گذشته 1 روز بوده است.

وی افزود:همچنین در فروردین ماه سال گذشته 28 روز هوای سالم و 2 روز ناسالم گزارش شده بود در حالی که امسال در مدت مشابه 22 روز سالم بوده و روز ناسالم نیز گزارش نشده است این در حالی است که شرایط جوی در مدت مشابه دو سال یکسان بوده است.

متصدی با تاکید بر نقش کیفیت سوخت در کاهش آلودگی هوا اظهار داشت:سوخت یکی از منابع اصلی آلودگی هواست، در هر بخشی که صحبت از آلودگی هوا می شود مساله سوخت هم به میان می آید.

وی ادامه داد:متاسفانه در چند سال گذشته از برخی حلال های پتروشیمی در سوخت استفاده می شد که بالا رفتن میزان بنزن در سوخت که بنا بر گزارش جوامع بین المللی سرطانزاست ، یکی از پیامدهای این بنزین های پتروشیمی بوده است.

وی گفت:خوشبختانه اکنون تولید بنزین پتروشیمی در کشور متوقف شده است و از بهمن ماه سال گذشته توزیع بنزین یورو 4 ابتدا در اراک و بعد در تهران و کرج آغاز شد.

متصدی افزود:همچنین تولید و توزیع گازوییل یورو 4 هم از دیگر دلایل کاهش آلودگی هوا در تهران بوده است، یکی از پارامترهای اصلی در سنجش میزان آلودگی هوا ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که از سوخت های بنزین و گازوییل تولید می شوند.

وی ادامه داد:زمانی که آلاینده های هوا اندازه گیری می شوند اگر پارامتر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شرایط نامطلوب باشد هوا ناسالم اعلام می شود در حالی که ممکن است دیگر پارامترها مانند دی اکسید نیتروژن و یا گوگرد در شرایط مطلوبی باشند اما به علت بالا بودن ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هوا ناسالم اعلام می شود بنابراین می توان به اهمیت این ذرات در میزان آلودگی هوا پی برد.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: خوشبختانه از اواسط اسفندماه سال گذشته نیز گازوییل یورو 4 در شهر تهران توزیع شد که خود یکی از دلایل کاهش آلودگی هوا است. تاکنون 10 میلیون لیتر گازوییل یورو 4 که دارای گوگرد پایین یعنی در حد 40 PPM ، توزیع شده است.

متصدی تاکید کرد:قطعا این اقدامات موجب شد تا از ابتدای سالجاری تاکنون 5 روز هوای پاک را تجربه کنیم که در چند سال گذشته بی سابقه بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین