کد خبر: ۲۴۰۲۴۵
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷

همکاری علمی دو دانشگاه ایرانی و آمریکایی برای نخستین بار در دهه های گذشته

پزشکان دانشگاه یو سی ال ای (UCLA) کالیفرنیا با استفاده از تکنولوژی پیشرفته آموزش از راه دور نحوه کاشت یک اکستنسور یا متسع کننده بین مهره ای را برای درمان تنگی کانال نخاعی به همکاران ایرانی خود در دانشگاه علوم پزشکی تهران آموزش دادند، اقدامی که دردهه های اخیر بی سابقه بوده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار علمی ایرنا از منابع خبری ،دکتر آریا نیک شمعی، جراح و متخصص بیماری های استخوان در این باره افزود :از سال ها گذشته ، گسترش روابط علمی- تخصصی آمریکا و ایران برای او جالب توجه بوده و خوشحال است که امکان تبادل آموزشی با دانشگاه علوم تهران فراهم شده است.

شمعی گفت :تکنولوژی آموزش جراحی از راه دور، بسیار پیشرفته است و در بسیاری از نقاط جهان دسترسی به آن امکان پذیر نیست؛ اما خوشبختانه توانایی های فن آوری دانشگاه تهران امکان برقراری ارتباط اینترنتی با لوس آنجلس را دارا بود.

وی ادامه داد: به دلیل اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران، تبادل آموزشی با آن کشور، نیاز به اخذ مجوزهای مختلفی در آمریکا داشت و طی مراحل قانونی این مجوزها، تقریبا یکسال طول کشید. بخشی از این مجوزها مربوط به قوانین سخت گیرانه حفظ حقوق بیمار در آمریکا و احترام به حریم خصوصی شهروندان بود.

شمعی گفت: مطمئن است طرف ایرانی نیز نیاز به جلب موافقت های بسیاری داشته است. سرانجام پس از طی مراحل مقدماتی ، مرکز بهداشت جهانی یو سی ال ای عهده دار برنامه ریزی و اجرای آموزش از راه دور نوع خاصی از درمان جراحی برای تنگی کانال نخاعی شد.

وی درباره این جراحی توضیح داد: این جراحی از طریق کاشت X stop - ابزار متسع کننده فضای پشت مهره ای - در فضای بین زوائد مهره ای اجرا می شود.

شمعی یادآور شد : بیش از 10 سال است که تکنولوژی X stop را در درمان بیمارانش استفاده می کند و به نظر او این دستگاه تحولی در بهبود بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد :کاشت X stop با بی حسی منطقه ای انجام می شود و عارضه آن چیزی در حد صفر است. یکی از اصلی ترین عوارض جراحی در ستون فقرات کمری، صدمه به اعصاب ناحیه عمل و فلج شدن احتمالی بیمار است.

تنگی کانال نخاعی، شایع ترین علت کمردرد در افراد میانسال و مسن و دلیل مراجعه دو میلیون نفر در سال به مطب های پزشکان آمریکاست.

تنگ شدن کانال نخاع به علت رشد استخوان و بافت های دیگر به داخل کانال ایجاد می شود. رشد بافت های اضافی جزئی از روند پیری و مسن شدن است. به همین دلیل این بیماری معمولاً، در افراد بالای 50 - 60 سال دیده می شود. البته کانال نخاعی در هر قسمتی از مسیر خود میتواند تنگ شود و تنگی در ستون فقرات گردنی و یا کمری علائم متفاوتی دارد.

آمار نشان می دهد، در افراد بالای 50 سال، بیشترین عمل های جراحی انجام برای ترمیم تنگی کانال نخاعی صورت گرفته است و X stop ابزاری است که در 10 سال اخیر از طرف شرکت مدترونیک، با هدف کاهش هزینه و عوارض عمل جراحی، وارد بازار تجهیزات پزشکی شده است.

نیک شمعی و تیم بهداشت جهانی دانشگاه یو سی ال ای، از جمله دکتر توماس روزنتال Thomas Rosenthal و دکتر توماس کوتس Thomas J. Coates می گویند، آرمان آنها التیام و شفای دردهای بشر و بهبود کیفیت مراقبت های بهداشتی در جهان از طریق پژوهش، آموزش و همکاری های مشترک است.

یکی از کارشناسان روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز ضمن تایید این موضوع دراین زمینه گزارش داد: نخستین ارتباط الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه کالیفرنیا آمریکا در روز 26 اسفند 92 از طریق پخش زنده عمل جراحی درمان تنگی کانال نخاعی برقرار شد.

طبق این گزارش، این اقدام نخستین همکاری دو دانشگاه در دهه های اخیرمحسوب می شود. با برقراری ارتباط الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه کالیفرنیای لوس آنجلس، عمل جراحی درمان تنگی کانال نخاعی به صورت ویدیو کنفرانس در دانشگاه علوم پزشکی تهران به بحث گذاشته شد.

در این ارتباط دکتر آریا نیک شامی، جراح ستون فقرات بیمارستان سانتا مونیکا، ضمن ارائه توضیحاتی درباره روش جراحی مورد نظر، به سئوالات اساتید ایرانی حاضر در جلسه پاسخ داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین