کد خبر: ۲۴۰۲۷۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۸

موج سوم ایدز و جنون جنسی در راه است!

طبق آمار وزارت بهداشت حدود ۲۷ هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد (اعلام شده) که با توجه به نسبت استاندارد آمریکا تعداد مبتلایان در کشور (اعم از اعلام شده و اعلام نشده) ۵۰ هزار نفر خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آمار مبتلایان به ایدز، روند رو به رشدی دارد و مسئولین همچنان بر برنامه‌های پیشگیرانه تأکید دارند که نمونه آخر آن، ارایه دفترچه‌های پیشگیری در دبیرستان‌های کشور بود و این در حالی است که موج سوم ایدز به سمت کشور در حرکت است.

به گزارش تابناک، هرچند کارهایی درباره موضوع ایدز در کشور انجام شده، همچنان با انتقاداتی نیز همراه بوده است، به گونه‌ای ‌که رئیس انجمن صنفی مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به افزایش سیزده برابری آمار مبتلایان به ایدز از سال ۸۰ تاکنون گفت: در سال ۸۰، ۴۰۳ تن به ایدز مبتلا بودند، حال آنکه در سال جاری، شمار افرادی که وارد مرحله بیماری شده‌اند، به ۵ هزار و ۴۱۱ تن رسیده است.

بنا به گفته سید حسن موسوی چلک، در حالی آمار ایدز در ایران افزایش داشته که بر پایه آمارهای جهانی، از سال ۲۰۰۵ تاکنون شمار مبتلایان به این بیماری، ۳۰ درصد کم شده است. به گفته موسوی چلک در حالی که ‌سال ۱۳۶۵، ۶۹ درصد مبتلایان از طریق سرنگ آلوده و ۱۲.‌۵ درصد از طریق روابط جنسی محافظت نشده به ایدز آلوده شده‌اند، در سال ۱۳۹۰ مبتلایان به ایدز از طریق سرنگ آلوده به ۵۲ درصد کاهش یافته؛ اما از طریق روابط جنسی به ۳۷ درصد افزایش یافته است.

دکتر مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران گفت: طبق آمار وزارت بهداشت حدود ۲۷ هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد (اعلام شده) که با توجه به نسبت استاندارد آمریکا تعداد مبتلایان در کشور (اعم از اعلام شده و اعلام نشده) ۵۰ هزار نفر خواهد شد.

وی ادامه داد: ‌در موضوع ایدز در ایران جز‌‌ همان اوایل که راجع آن بحث و گفت‌وگو شد، هیچ کاری انجام نشده و تنها در روز جهانی ایدز یک سخنرانی انجام می‌شود؛ این در حالی است که در کشور ما نرخ بیکاری بالاست و مواد مخدر در حال افزایش است و روابط انسانی و ازدواج به سختی انجام می‌شود. ‌همچنین عدم شفاف‌سازی در این زمینه، از عوامل بسیار مهم در شیوع این بیماری به شمار می‌آید.

دکتر رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دلیل عدم شفاف‌سازی موضوع ایدز در کشور را ضعف سیاست‌گذاری و دستگاه‌های تصمیم‌ساز دانست.

وی گفت: در آموزش و پیشگیری واقعا ضعیف عمل کرده‌ایم و این در حالی است که موج سوم ایدز در راه است و نگرانی‌هایی در این زمینه احساس می‌شود. اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی باید از سنین بسیار پایین آغاز شود. باید مباحث مربوط به این موضوع را آموزش داده و آگاهی دهیم. تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری است.

این نماینده مجلس افزود: راه‌های شایع انتقال این بیماری اعتیاد (از طریق استفاده از سرنگ‌های مشترک) و مراودات جنسی است که متأسفانه مواد مخدر در جامعه ما شایع شده‌ و به دنبال آن موجی از این بیماری را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: متأسفانه آمار دقیق و شفافی از ایدز در ایران نداریم؛ برای نمونه، در مورد اعتیاد ‌‌۲۰ در‌صد معتادان، خود معرف به مراجع می‌آیند. در مورد ایدز نیز به دلیل دوره پنهان بیماری و همچنین قبحی که در جامعه وجود دارد، آمار کامل و دقیقی در کشور وجود ندارد. درصدی هم که اعلام می‌شود، درصد پایینی از آمار واقعی مبتلایان به ایدز در کشور است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: موج سوم ایدز در کشور به دلیل شیوع مواد مخدر صنعتی و جنون جنسی شایع در این افراد است که با افراد متعددی رابطه برقرار می‌کنند، در کنار اعتیاد تزریقی در راه است. بیشترین آمار ایدز در کشور در میان معتادان است و ۷۰ درصد کسانی که ایدز دارند، از معتادان هستند.

وی در مورد آمار ایدز در کشورهای فقیر و توسعه‌یافته گفت: ۹۰ درصد ایدز در کشورهای فقیر و در حال توسعه ‌و تنها ۱۰ درصد آن در کشورهای توسعه یافته است و این به دلیل فرهنگ سازی و آگاهی مردم در کشورهای در حال توسعه است. باید از سنین کودکی آموزش‌های لازم را داد، چرا که این بیماری درمان ندارد و تنها راه مقابله پیشگیری است.

خضری افزود: همین که مردم را به اخلاق‌مداری و معنویت و رعایت اصول و مبانی دینی سوق دهیم و از کودکی این موضوعات آموزش داده شود، میزان شدت و خطرات مسائلی مانند ایدز کاهش خواهد یافت. یکی از راه‌های انتقال ایدز ارتباطات جنسی نامشروع است که در دین اسلام به شدت منع شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین