کد خبر: ۲۴۰۴۰۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱

مخالفت سازمان محیط زیست با انتقال آب خزر به کویر

معاون دریایی سازمان محیط زیست تاکید کرد: سازمان محیط زیست هیچگونه مجوز و تعامل و شرطی برای انتقال آب از دریای خزر به کویر با وزارت نیرو ندارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر، دکتر پروین فرشچی در نشست خبری که روز یکشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات عمده خلیج فارس و دریای عمان قاچاق سوخت است که طی دو سال گذشته شدت بیشتری یافته است.

ورود 5 میلیون لیتر سوخت به خلیج فارس در سال گذشته

به گفته وی، بر اساس گزارش نیروی دریایی سال گذشته 5 میلیون لیتر سوخت به خلیج فارس ریخته شد که بیشتر آن توسط کشتی هایی که سوخت قاچاق می کنند و در حال حاضر به یک باند قاچاق سوخت تبدیل شده اند رخ داده است.

فرشچی با بیان اینکه برای مقابله با این موضوع نیاز به همکاری تمام نهادهای اجرایی دارد، گفت: در سال 93 کمیته ملی پیگیری قاچاق سوخت در خلیج فارس تشکیل شده که سازمان محیط زیست، نیروی دریایی و استانداری ها عضو آن هستند.

معاون دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: خلیج فارس و دریای عمان به دلیل اهمیت ژئوپلتیکی است که برای اکتشاف و استخراج نفت دارد، با آلودگی نفتی شدید مواجه است، اما ورود گونه های غیربومی از طریق آب توازن کشتی ها یکی دیگر از مشکلاتی است که خلیج فارس و دریای عمان با آن مواجه است.

وی یادآور شد: ایران در منطقه تنها کشوری است که عضو کنوانسیون آب توازن است و اقدامات خوبی برای کنترل این مشکل انجام داده است و سازمان دریانوردی که مرجع این کنوانسیون در کشور است با سازمان محیط زیست همکاری خوبی دارد.

فرشچی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر شاهد مرگ و میر گسترده دلفین ها در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر بوده ایم، افزود: از این رو کمیته ای برای امداد و نجات پستانداران دریایی به ویژه دلفین ها و همچنین لاک پشت ها تشکیل شده است.

برگزاری دومین جلسه کمیته ملی کشند قرمز

معاون دریایی سازمان محیط زیست گفت: کمیته ملی کشند قرمز نیز از دو سال پیش تشکیل شده و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی و دانشگاه‌ها عضو آن هستند و بیستم تا بیست و سوم اردیبهشت ماه سال جاری برای دومین بار این کمیته تشکیل می شود تا برنامه آموزشی مقابله با کشند را تدوین کند.

مخالفت سازمان محیط زیست با خروج کشتی رافائل از خلیج فارس

وی در خصوص خارج کردن کشتی رافائل از خلیج فارس که از حدود 30 سال پیش در آب های بوشهر مغروق شده، گفت: کمیته ای در این خصوص نیز تشکیل شده که سازمان های مرتبط عضو آن هستند اما به دلیل اینکه این کشتی در حال حاضر پس از 30 سال تبدیل به ایستگاهی برای آبزیان شده از یک سو و از سوی دیگر به دلیل اینکه خارج کردن آن کدورت خلیج فارس را در آن ناحیه به شدت بالا می برد، سازمان محیط زیست در مجموع معتقد است که خارج نکردن این کشتی بهتر از خارج کردن آن است.

فرشچی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه این کشتی حاوی عناصر مضر برای آبزیان از جمله فلزات سنگین است، گفت: به هر حال خارج کردن این کشتی مضراتی برای خلیج فارس و بویژه آبزیانی که در حال حاضر کشتی رافائل ایستگاه آن است، دارد که از این رو ما بین گزینه بد و بدتر، گزینه بد را انتخاب می کنیم.

سازمان محیط زیست پیگیر برداشت و فروش خاک از جزیره هرمز است

معاون دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه برداشتن خارک از جزیره هرمز که دارای خاک غنی از مواد معدنی است یکی از مشکلاتی است که اخیرا شدت یافته است، گفت: البته کسانی که از این خاک بهره برداری می کنند عمدتا شرکت های خصوصی هستند و کمتر نهادهای دولتی در این میان دیده می شود و خاکی که به کشورهای حوزه خلیج فارس فروخته می شود نیز از همین طریق تامین می شود.

به گفته وی اگرچه سازمان محیط زیست متولی اصلی رسیدگی به این موضوع نیست و وظیفه بررسی این موضوع به عهده استانداری ها است، اما با جدیت آن را پیگیری می کند.

وی در خصوص آلودگی هایی که آب شیرین کن ها برای خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر ایجاد می کنند گفتک تا کنون دستورالعلمی در این خصوص نداشته ایم اما در حال حاضر پیش نویس رسیدگی به موضوع آب شیرین کن ها تهیه شده که منتظریم به تصویب هیات دولت برسد.

فرشچی در ادامه گفت: برنامه های منطقه خزر از 1998 آغاز شده که زمینه را برای همکاری و گفتگوی بین کشورها ایجاد کرده که مهمترین دستاورد ایجاد این گفتگو تشکل کنوانسیون تهران است که تحت این کنوانسیون 4 پروتکل بین منطقه ای مطرح شده که 2 پروتکل نفتی و فعالیت های خشکی- ساحلی  تصویب شده و دو پروتکل تنوع زیستی و ارزیابی اثرات زیست محیطی با ماهیت فرامرزی ظرف دو ماه آینده در ترکمنستان تصویب خواهد شد.

برگزاری گشت بزرگ دریایی برای پایش آبهای کشور در سال آینده

وی یادآور شد: در سال 2015 گشت بزرگ دریایی برای پایش آب های کشور خواهیم داشتم. همچنین کمیته ای برای پایش آلودگی و تنوع زیستی آب های کشور با همکاری تمام نهادهای مرتبط تشکیل شده که جلسه سوم آن فردا برگزار می شود.

معاون دریایی سازمان محیط زیست در خصوص محیط بانان دریایی گفت: امیدواریم بتوانیم در سال جاری برنامه ای برای افزایش تعداد نیروهای محیط بانی در دریاهای کشور داشته باشیم چرا که در حال حاضر به دلیل کمبود محیط بان در این بخش و بسیاری از موارد کارشناسان داوطلبانه برای گشت و پایش همکاری می کنند.

وی در پاسخ به این که آمار دقیقی از تعداد محیط بانان دریایی وجود دارد گفت:  چنین آماری نداریم به دلیل این که در بسیاری از موارد همان طور که گفته شد کارشناسان نیز به عنوان محیط بانان دریایی همکاری می کنند.

تبدیل یگان حفاظت دریایی به گارد ساحلی

فرشچی اظهار داشت: یکی دیگر از اقداماتی که به شدت پیگیر اجرای آن هستیم تبدیل یگان حفاظت دریایی به گارد محیط زیست ساحلی است چرا که تنها مسایل امنیی مطرح نیست بلکه پایش محیطی نیز مهم است.

وی در ادامه در خصوص موضع سازمان محیط زیست در رابطه با ساخت جزیره مصنوعی در آب های خلیج فارس و دریای خزر گفت: این حرکت را دیگر کشورهای حاشیه این آبها آغاز کرده اند اما متاسفانه در کشور ما نیز اخیراً رونق یافته. تنها کاری که سازمان محیط زیست می تواند انجام دهد تذکر و پیگیر رعایت ملاحظات زیست محیطی است اما با این که سازمان محیط زیست ارگانی حاکمیتی و نظارتی است اما را اهرم های فعلی نمی تواند مانع بسیاری از فعالیت های خلاف موازین محیط زیست شود.

مخالفت سازمان محیط زیست با احداث هر گونه جزیره مصنوعی و اسکله در خلیج فارس و دریای خزر

معاون دریایی سازمان محیط زیست تاکید کرد: رئیس سازمان محیط زیست شخصاً با ساخت هر گونه اسکله، جزیره مصنوعی  و استحصال جزایر در آب های خلیج فارس و دریایی خزر مخالفت است.

وی در ادامه در خصوص حریم دریا اظهار داشت: در  حال حاضر 60 متری که به عنوان حریم دریا مطرح می شود  و در قانون آمده است از نظر متخصصان محیط زیست در دریا مناسب نیست  باید بازنگری شود.

فرشچی یکی از مشکلات محیط زیست به ویزه محیط زیست در مناطق ساحلی و دریایی را دوگانگی مسئولیت این مناطق بین سازمان محیط زیست و مسولان مناطق ازاد عنوان کرد و افزود: در این راستا خواستار تشکیل جلساتی با مسئولان مناطق آزاد و رایزنی برای هماهنگی تصمیم گیری ها شده ایم.

امکان دور زدن روند ارزیابی در سازمان محیط زیست در حال حاضر وجود ندارد

وی در پاسخ به این که گفته می شود شهر پدیده که مجوز ساخت آن در دوره قبل داده شده ارزیابی زیست محیطی ندارد و تنها به دلیل این که یکی ازمسئولان پیشین سازمان محیط زیستی در آن سهام داشته چنین مجوزی صادر شده گفت: به هیچ عنوان چنین تهمت هایی که بدون سند و مدرک هستند را نمی پذیریم و معتقدم روند ارزیابی در حال حاضر در سازمان محیط زیست بسیار پیچیده است وامکان دور زدن آن وجود ندارد. 

معاون دریایی سازمان محیط زیست یادآور شد: گذشته از آن بسیاری از فعالیت عمرانی که در حال حاضر در کشور انجام می شود بدون مجوز ارزیابی زیست محیطی انجام می گیرد ولی کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

تدوین طرح جامع مدیریت زباله در استان های ساحلی

وی با بیان این که در شان مردم 6 استان ساحلی کشورمان نیست که زباله عمده ترین مشکل آنها باشد اظهار داشت: در ادامه برنامه مسیر سبز ساحل پاک باتشکیل کمیته ملی متشکل از 6 استان و همزان با 2 اردیبهشت ماه روز زمین پاک پاکسازی سواحل و ساماندهی زباله ها در 6 استان را پیگیری می کنیم و پیش بینی می کنیم در آینده نزدیک طرح جامع مدیریت زباله در استان های ساحلی تدوین شود.

فرشچی در پاسخ به این که موضوع سازمان محیط زیست در خصوص انتقال آب از خزر به کویر چیست با اینکه وزارت نیرو گاهی اوقات مدعی می شود که سازمان محیط زیست با قرار  دادن شروطی این طرح را پذیرفته است گفت: از نظر سازمان محیط زیست انتقال آب از خلیج طرحی گریه آور است چرا که هم اکوسیستم خزر را بر هم می زند و هم برای کویر طرفی نمی بندد. از سوی دیگر از آن جایی که ما تعهدات منطقه ای به ویژه در قالب کنوانسیون تهران داریم اجرای چنین طرحی زمینه را برای برداشت های خلاف این تعهدات از دریای خزر توسط دیگر کشورها فراهم می کند.

وی در پایان تاکید کرد: سازمان محیط زیست هیچگونه مجوز و تعامل و شرطی برای انتقال آب از دریای خزر به کویر با وزارت نیرو ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین