کد خبر: ۲۴۰۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
بررسی روزنامه های ایران/ دوشنبه اول اردیبهشت 1393

نه مرد جنس اول است نه زن جنس دوم

سخنان دیروز رییس جمهوری در دفاع از فعالیت اجتماعی زنان و نقد خانه نشینی آنها، مورد توجه بسیاری از روزنامه های امروز قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه اول اردیبهشت 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.



*** نه مرد جنس اول است نه زن جنس دوم

دیروز همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) دختر گرامی پیامبر بزرگ اسلام (ص) و روز زن، «حسن روحانی» رییس جمهوری در همایش ملی زنان نقش آفرینان عرصه فرهنگ واقتصاد درسالن اجلاس سران حاضر شد و در آن به ایراد سخنرانی پرداخت.

توجه به حقوق و فعالیت اجتماعی زنان، کنار گذاشتن عقاید غلط در مورد زنان و امن کردن جامعه برای حضور آنها از محورهای برجسته شده ی سخنان رییس جمهوری بود که در روزنامه های امروز نیز مورد توجه قرار گرفت.

«به عهد خود درباره ی حقوق زنان وفادارم» عنوان گزارش روزنامه ی «ایران» درباره ی این دیدار بود که به همراه عکسی از مراسم در صفحه نخست نقش بست.

مهمترین بخش سخنان روحانی در نشست دیروز از دید روزنامه ایران این موارد بود: دولت به عهدی که از روز اول با دختران و زنان جامعه داشته وفادار است و وفادار خواهد بود/ به عنوان حقوقدان و مسئول دستگاه اجرایی اعتراف می کنم کاستی های فراوانی در زمینه احقاق حقوق زنان و عدالت جنسیتی وجود دارد/ آن هایی که از آزادی زن به معنای مشروع اسلامی می ترسند، این اعتقاد غلط را به پای دین ننویسند/ طبق معیارهای اصیل اسلامی نه مرد را جنس اول می دانیم، نه زن را جنس دوم/ ما نه فرهنگ خشونت و نه خشونت فرهنگی، نه فرهنگ تبعیض و تبعیض فرهنگی، نه فرهنگ افراط و نه افراطی گری فرهنگی را برای جامعه بویژه زنان نخواهیم پذیرفت/ زنان باید دارای فرصت برابر، مصونیت برابر و حقوق اجتماعی برابر باشند/اگر به نیمی از جمعیت یک کشور توجه نکنیم در آن کشور شاهد رشد و توسعه واقعی نخواهیم بود/ زنان خود پاسدار عفت جامعه هستند.

«عقاید غلط درباره ی زنان ربطی به اسلام ندارد» عنوان گزارش روزنامه ی «قانون» بود که از تاکید رییس جمهوری بر حضور فعال زنان در عرصه ی جامعه خبر داد و از قول وی نوشت: ما باید بدانیم حضور زنان درعرصه اجتماع فرصت است و تهدید نیست واگر اشکالی درگوشه ای است به خود بانوان ما واگذار کنید و بگذارید خود آنها حل و فصل کنند. باخشونت و تکبر با زنان عزیز جامعه ما برخورد نکنید.

روزنامه ی «جمهوری اسلامی» هم با عنوان قرار دادن این بخش ازسخنان رییس جمهوری که «زنان دوشادوش مردان پرچم انقلاب اسلامی را به دوش کشیدند» و عکس بزرگی از این مراسم در صفحه ی نخست خود، به سراغ این مطلب رفت و نوشت: رئیس جمهوری با بیان این که حضرت فاطمه(س) نه تنها الگویی برای زنان بلکه الگویی برای همه انسان ها است، گفت که آنهایی که از آزادی زن به معنای مشروع اسلامی و از حضور و تعالی آنها می ترسند، این اعتقاد غلط را به پای دین و اسلام و قرآن ننویسند.

در حالی که تاکید رییس جمهوری بر حضور زنان در عرصه های اجتماعی، بن مایه ی اصلی سخنان روحانی را تشکیل می داد برخی از روزنامه ها به بخش های فرعی سخنان وی توجه کردند و آن را بازتاب دادند. «بانوی ایرانی نیازی به الگوی غربی ندارد» عنوان گزارش روزنامه ی «جوان» بود که از قول رییس جمهوری نوشت: ما نیازی نداریم که برای راه آینده ی بانوان خود از غرب الگو بگیریم و زن نه تنها در زمینه اقتصاد و فرهنگ که سخن اصلی رهبر انقلاب در سال جدید است می تواند تاثیرگذار باشد بلکه در تمام صحنه ها قابلیت حضور دارد.

از طرف دیگر برخی روزنامه ها نیز یادداشت هایی نیز در راستای سخنان روحانی و دفاع از برابری زن و مرد منتشر کردند. «فخرالسادات محتشمی پور» در یادداشتی با عنوان «قرآن، زن را جنس دوم نمی داند» در روزنامه ی «اعتماد» از برابری زن و مرد از نگاه قرآن کریم گفت و نوشت: هویت یابی زن و عدم وابستگی او به موجود دیگر، مراحل بندگی او را نسبت به حق مطلق تسریع می کند. حرمتی که قرآن برای زن قایل است به عنوان موجودی ضعیف و قابل ترحم نیست، بلکه به عنوان انسانی کریم و وجودی شریف که رکن رکین خلقت است و در هیچ آیه از آیات قرانی بر تک بعدی بودن او، بر خانه نشینی و پرده نشینی او و برده و خدمتگزار مرد بودنش نشانی نیست. خدیجه (ع) همسر پیامبر یک زن کارآفرین است، زهرا (س) دختر پیامبر، مدیریت اقتصادی مجموعه فدک را بر عهده دارد، همانطور که دختران شعیب کار می کنند و اقتصاد خانواده را تامین می کنند و حتی در مورد کارگزاران اقتصادی خانواده، نزد پدر اظهارنظر می کنند و به او مشورت می دهند. هرگز نمی توان در یک یادداشت کوتاه، نگاه ژرف و واقع بینانه قرآن را به زن بیان کرد، بلکه این مهم نیازمند تحقیقات گسترده و عمیق است. اما نباید از این نکته غافل ماند که بی توجهی به معارف قرانی در تدوین حقوق زنان در کشورمان می تواند موجب برداشت ها و قضاوت های غلط در مورد دین اسلام باشد.



*** کارت زرد سیاسی

روز گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پی قانع نشدن از پاسخ های «علی اصغر فانی» وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس، چهارمین کارت زرد بهارستان را به وزیران دولت دادند. موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب فراوانی داشت.

بیشتر روزنامه ها نگاهی انتقادی به این عملکرد مجلس داشتند و با توجه به شرایط اقتصادی-سیاسی جامعه، این گونه رفتارها را جایز ندانستند.

روزنامه ی «آفتاب یزد» عنوان نخست خود را «هر دو ماه یک کارت زرد!» قرار داد و با اشاره به سنگ اندازی مجلس در راه دولت در سال جدید نوشت: مجلس شورای اسلامی در آستانه ی هفته ی معلم، چهارمین کارت زرد خود را به وزیر آموزش و پرورش داد که به نظر می رسد مخالفان سرسخت دولت بنا ندارند تا دست از سنگ اندازی در مسیر دولت تدبیر و امید بردارند.حال نمایندگان خاموش در مقابل قانون گریزی های «احمدی نژاد» به نمایندگانی بیدار و هوشیار بدل شده اند.

همین روزنامه در سرمقاله ی خود با عنوان «اعلام جنگ» نوشته ی «سید علیرضا کریمی» روزنامه نگار، کارت زرد مجلس به فانی را اعلام جنگ با دولت روحانی در سال جدید دانست و نوشت: گفتن و پرداختن به رفتار مجلس با دولت روحانی به بحثی کلیشه ای تبدیل شده است اما نکته این جاست که دولت باید بداند امسال به غیر از معضلاتی چون اقتصادی، سیاست خارجی و غیره با یک مشکل بزرگ دیگر به نام «مجلس اصولگرا» دست به گریبان است.

«کارت زرد سیاسی» عنوان یکی از یادداشت های صفحه ی نخست روزنامه ی «آرمان» به قلم «دکتر صالح نیکبخت» حقوقدان بود که با انتقاد از عملکرد مجلس در دولت جدید و یادآورشدن وظیفه اصلی و قانونی نمایندگان مجلس نوشت: در طول دوره ی هشت ماهه ی دولت روحانی، گروهی از نمایندگان این مجلس را تبدیل به میدانی کرده اند که در آن هر وزیری باید چندین بار در آمد و رفت به مجلس و پاسخ به سوالات نمایندگان باشد تا در نهایت به او کارت زرد داده شود. کثرت سوال های گروهی از نمایندگان جناحی خاص از وزا و کشاندن آنها به مجلس ضمن اینکه این که این سنت پارلمانی را زیر سوال می برد، موجب تقویت این تفکر می شود که مبادا این گروه از نمایندگان به جای بهبود و اصلاح امور به دنبال واداشتن وزیران از انجام وظایف هستند که این امر شأن و هیمنه کل مجلس را در افکار عمومی مورد سوال قرار خواهد داد و اگر این اتفاق بیفتد بدترین موضوعی است که ممکن است موجب تضعیف مجلس کشور با آن اختیارات گسترده شود.

روزنامه ی اعتماد هم در صفحه ی نخست خود با عکس بزرگی از صحن علنی مجلس و عنوان « وزرا گرفتار حلقه پایداری» به فضاسازی های تعدادی از نمایندگان مجلس علیه دولت پرداخت.

این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان «تذکرها و منافع عمومی» به قلم «داریوش قنبری» با اشاره به این مطلب که تعداد بی شمار تذکر و سوال از وزرا، بیشتر از اینکه ساز و کار نظارتی را در برداشته باشد، جنبه ی انتقام گیری ماجرا را به ذهن تداعی می کند، نوشت: هیچ تردیدی نیست که سوال و استفاده از اهرم های نظارتی یکی از حقوق نمایندگی است، منتهای مراتب نمایندگان محترم در راستای انجام وظایف نمایندگی خود موظفند در راستای حقوق مردم از این ابزارها استفاده کنند نه اینکه در جهت پیشبرد منافع جناحی و سیاسی خاصی حرکت کنند.

سرمقاله ی روزنامه ی «ابتکار»هم با عنوان «همه در این خانه سهمی» نوشته ی «هجیر تشکری» به صورت غیر مستقیم و تلویحی به بحث کارت زرد مجلس به وزیران اشاره کرد و نوشت: واقعیت آن است که سهم خواهی از قدرت در ساحتِ سیاستِ ایران بدل به عرفِ سیاسی شده است وآنگاه چهره منفی آن برجسته می شود که سیاست ورزی به بقالی سیاسی تقلیل می یابد: سیاست ورزی «زرد»! به بیانی دیگر آنگاه که «لابی گری سیاسی» به «لاابالیگری سیاسی» می انجامد این لایه از چهره ی منفی سهم خواهی رو می شود.



*** بورس صعودی شد


در پی ریزش بیش از سه هزار واحدی شاخص ها در بازار سرمایه در هفته گذشته، مسوولان تصمیم به حمایت از این بازار با تزریق نقدینگی پنج هزار میلیاردتومانی و کاهش نرخ سود در سیستم بانکی در بخش سپرده ها و تسهیلات گرفتند. موضوعی که در روزنامه های امروز به آن پرداخته شد و برخی آن را عامل صعودی شدن بورس دانستند و برخی دیگر چالشی برای بانک ها.

روزنامه ی «شرق» با عنوان نخست قرار دادن « تزریق 5 هزار میلیاردتومان به «بورس» به سراغ جلسه ی اضطراری «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی با بانک های دولتی و خصوصی رفت که در این نشست مقرر شد در راستای حمایت از بازار سرمایه، صندوق مشترک توسعه ی بازار سرمایه تقویت شده و مبلغ قابل توجهی به بورس تزریق می شود.

سرمقاله ی روزنامه ی شرق هم با عنوان «محرک مثبت برای بورس» به قلم «علی سنگینیان» معاون سابق مطالعات اقتصادی بورس، با نگاه مثبت به این تصمیم دولت نوشت: اگر بتوان با این نیروی محرک، همچنان فضا را حفظ کرد و از همراهی سایر فعالان بازار نیز بهره برد به احتمال زیاد شاهد صعودی شدن بورس خواهیم بود. توجه به این نکته نیز ضروری است که به «فصل مجامع» نزدیک می شویم و معمولا در این فصل به دلیل توزیع سود سهام توسط شرکت ها، انگیزه برای خرید سهام افزایش خواهد یافت.

اما در این میان، روزنامه ی «دنیای اقتصاد» از جمله روزنامه هایی بود که تصمیم کاهش نرخ سود بانکی با هدف خروج از رکود و حمایت از بورس را «عقبگرد به یک چالش کهنه» خواند و نوشت: درخواست کاهش نرخ سود بانکی در روزهای اخیر درحالی مطرح است که نرخ های سود پرداختی با آخرین نرخ تورم اعلام شده که نزدیک به 35 درصد است، فاصله دارد و کاهش آن می تواند تبعاتی همانند تجربه های قبلی جهش قیمتی بازار مسکن و تلاطم بازار ارز داشته باشد. بررسی های کارشناسی نیز از بی اثری کاهش دستوری نرخ سود بر رونق در شرایط تورمی خبر می دهد؛ زیرا چنین رفتاری موجب می شود که این نرخ ها در داخل نظام بانکی به طور متوسط از مقدار آن در خارج از نظام بانکی بسیار کمتر شود. در چنین فضایی امکان انحراف تسهیلات به سمت فعالیت های سوداگرانه وجود دارد.



*** بزرگداشت سعدی سخنگوی ضمیر آگاه

اول اردیبهشت روز «سعدی» نامیده شد؛ سنتی که از سال 81 آغاز شد و بر این اساس هر ساله برنامه های بسیاری با یاد «شیخ اجل» در شیراز و سراسر ایران و جهان برگزار می شود. به همین بهانه، روزنامه ی «خراسان» با گزارشی با عنوان «جلوه های زندگی در شعر سعدی» و عکس برجسته یی از آرامگاه این شاعر نامور ایرانی، به سراغ گنجینه شعرهای سعدی شیرازی (691-606ه.ق).

این روزنامه نوشت: بی دلیل نیست که برخی سعدی را «شادترین شاعر ایران»، «جامع ترین فرد» و «سخنگوی ضمیر آگاه ایرانی» نامیده اند. گلستان و بوستانش همواره درس شیرین مکتب خانه های قدیمی بوده و پس از قرآن کریم، ذهن و ضمیر جویندگان دانش را صفا و جلا می داده است.

خراسان در بخشی دیگر از گزارش خود، سعدی را معلم اخلاق عملی معرفی کرد و نوشت: او به زیبایی در قالب تمثیل و حکایت انسان ها را در معرض موقعیت های اخلاقی قرار می دهد. او با بیان روان شناسی فردی و جمعی ایرانی به بازسازی تنش های اخلاقی و گزارش هنجارها و ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی جامعه خود می پردازد. البته خوب می داند که نصیحت خشک و خشن نتیجه معکوس در پی دارد به همین دلیل «داروی تلخ نصیحت به شهد ظرافت برآمیخته» است.

از نگاه روزنامه ی خراسان، نصیحت های رفتاری سعدی از آن جا که از متن اجتماع و از دل تجربیات زیسته شخصی اش برمی آید بسیار واقع گرا و باورپذیر است. او برای طرح درس اخلاق نه در خلسه های عمیق عرفانی فرو می رود که از اجتماع بیخ گوش خود باز ماند و نه سر به طغیان و هنجارشکنی می گذارد که بنیان های ارزشمدارانه اخلاق جامعه اش را فراموش کند و این یعنی اعتدال رفتاری.سعدی هرگز به دنبال خلق قهرمان یا ابر انسان نیست بلکه از نظر او هر کسی حد اعتدال رفتاری را به درستی نگه دارد، عین قهرمانی است و اوج مقام انسانیت چیزی نیست جز خدمت به خلق. کسی زین میان گوی دولت ربود؛ که دربند آسایش خلق بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین