کد خبر: ۲۴۰۵۵۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵

مالک بزرگترین شرکت ساختمانی ایران کیست؟/ اطلس مال یک هزار و 500 میلیارد می ارزد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هفته نامه تماشاگران نوشت: پشت به پشت ساختمانی که تا هشت ماه قبل حسن روحانی از پنجره های آن به پارک نیاوران نگاه می کرد، یکی از عظیم ترین پروژه های ساختمانی ایران کلنگ خورده است.

  تمامی مشاوران، معاونان و وزرای دولت حسن روحانی چه زمانی که در دفتر مرکز تحقیقات استراتژیک نظام حضور داشتند و چه اکنون که در دفتر کاخ سعدآباد جلسات هیات دولت را برگزار می کنند در دسته مخالفان جدی فعالیت​های اقتصادی سپاه قرار می گیرند. اما در همسایگی سابق آنها و در حالی که روحانی جلسات تعیین وزرای کابینه را برگزار می کرد، بانک انصار قرار داد خرید زمین 11315 مترمربعی را با ستاد اجرایی فرمان امام بست تا حضور رسمی بنیاد تعاون و بانک انصار متعلق به سپاه در فعالیت های ساختمانی شکل جدی تری پیدا کند.

اطلس مال چیست؟

 اطلاعات فنی پروژه نشان می دهد اطلس مال با شش طبقه پارکینگ، 19 طبقه واحدهای اداری و تجاری، زیربنای تجاری 21 هزار و 841 متر، 300 واحد فروشگاهی، زیربنای اداری 24 هزار و 45 متر، ظرفیت حداقل یک هزرا و 440 خودرو در پارکینگ اختصاصی و زیربنای کل 136 هزار و 966 متر حداقل از نظر شهرت در میان تمامی مردم به شدت به تبلیغات در سریال تلویزیونی پایتخت 3 مدیون است. پیش از این اطلس مال تمامی تبلیغات خود را محدود به نصب بنرهایی در اتوبان های تهران کرده بود. برخی منابع آگاه نقل می کنند بانک انصار و سازندگان پروژه اطلس مال پس از احساس نیاز به سرمایه گذاری های جدید تصمیم به انتشار اطلاعات عمومی پروژه خود گرفتند. پیش از آن تقریبا سرمایه گذاران و تمامی مدیران پروژه ترجیح می دادند چندان در چشم ناظران نباشند ولی پس از بروز نگرانی ها در مورد تامین مالی و فروش واحدهای تجاری اطلس مال رئیس هیات مدیره و یکی دیگر از اعضای هیات مدیره را مجاب ساخته تا بیش از گذشته به جست و جوی خریدار باشند.

مالک اطلس مال کیست؟

احتمالا فرهاد روزخوش مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایرانیان اطلس مشهورترین مدیرشرکت ایرانی به شمار می آید. حضور ناگهانی شرکت تحت مدیریت او در سریال پایتخت 3 باعث شد تا پروژه ساختمانی اطلس مال و شرکت ایرانیان اطلس در صدر اخبار رسانه ها قرار گیرند. پیش از او آیت الله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار مدیریت شرکت ایرانیان اطلس را برعهده داشت ولی پس از مدتی اداره این مجموعه را به نایب رئیس ایرانیان اطلس واگذار کرد. او دانش آموخته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف است و در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت های مهندسی ساختمانی ایران را اداره می کند. او همزمان سمت نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ایرانیان اطلس، عضو هیات مدیره شرکت آ اس پ،

عضو هیات مدیره شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه، عضو هیئت مدیره شرکت توسعه سرمایه گذاری توس گستر، و ریاست  هیات  رییس هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور طرح و اندیشه شیوا اطلس مدیره شرکت عمران اطلس کیش را هم برعهده دارد. او در یکی از گفت و گوهای خود اشاره کرده بود با ایجاد «پاخور» برای پروژه بزرگ اطلس مال شرایط بازید روزانه 15 هزار نفر از این مجموعه را فراهم می کند. او در مورد فعالیت های شرکت متبوعش می گوید:« ایرانیان اطلس نقش سرمایه‌گذاری صرف ندارد و در تمام پروژه هایی که آغاز می کند ، بخش هایی از انجام کار را به پیمانکاران واگذار می کند ، اما همه پروسه های ساخت ، انتخاب پیمانکار ، مصالح و تمام موارد فنی با نظارت مستقیم هلدینگ و شرکت های زیر مجموعه هلدینگ انجام می شود. پس از تعریف یک پروژه ساختمانی مراحل احداث آن در سه فرایند طراحی ، ساخت و فروش تقسیم بندی می شوند. در گذشته این سه فرایند به صورت برون سپاری به شرکت های دیگر و با مدیریت ایرانیان اطلس انجام می شد. در برخی پروژه ها مذاکراتی به منظور فروش کل پروژه صورت می گرفت و در برخی دیگر ، اشخاص به عنوان شریک و سرمایه‌گذار وارد پروژه می شدند. البته این روند در طول 3 سال گذشته با تغییرات مواجه شده است و در نهایت ، هلدینگ ایرانیان اطلس اقدام به ایجاد زیر مجموعه هایی کرده است تا بتواند هر یک از بخش های این هلدینگ را به صورت بسیار دقیق و تخصصی پیش ببرند و زنجیره ارزش را تکمیل کنند.» مدیرعامل ایرانیان اطلس علاقه چندانی به حضور پررنگ در رسانه ها ندارد ولی  براساس آنچه در سایت مسابقه ملی بهره وری آمده است او مدتی پیش به عنوان داور این مسابقه از استان قم نیز فعالیت های را انجام داده است. با این حال او برخلاف بسیاری از مدیران بانک انصار و حتی بنیاد تعاون سپاه گاهی در نشریات تخصصی به اظهار نظر در مورد فعالیت های مهندسی می پردازد. چندی پیش هم در گفت و گویی مکتوب با هفته نامه «ساخت و ساز» راهکاری هایی برای تامین مالی پروژه های ساختمانی ارائه داده بود. سیروس مقدم کارگران سریال پایتخت 3 چندی پیش اعلام کرده بود مدیران اطلس مال همکاری بسیار مناسبی با سریال داشته اند. فرهاد روزخوش به لطف این سریال در حال حاضر در کانون اخبار قرار دارد.

سرمایه گذار کیست؟


بخش مهمی از سرمایه گذاری ساخت پروژه اطلس مال از سوی بانک انصار تامین شده است. شرکت ایرانیان اطلس از زیرمجموعه های بانک انصار به شمار می آید که تنها برای حضور در فعالیت های ساختمانی به فعالیت می پردازد. بانک انصار نیز علاقه ای به پرده پوشی در مورد حضورش در این شرکت ساختمانی از خود نشان نمی دهد.  حتی چندی پیش نام آیت الله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار در فهرست اعضای هیات مدیره ایرانیان اطلس کیش قرار گرفته بود.  بانک انصار خود به بنیاد تعاون سپاه تعلق دارد. موسسه انصار پس از مواقیت بانک مرکزی از صندوق انصار المجاهدین به بانک تبدیل شد.  این صندوق حداقل دو دهه در اقتصاد ایران فعالیت داشت و بیش از 500 شبعه نیز در سراسر کشور تاسیس کرده بود. با این حال گزارش ها نشان می دهد صندوق انصار المجاهدین هیچگاه در دسته صندوق های قرض الحسنه تحت پوشش سازمان اقتصاد اسلامی نبوده است. صندوق انصارالمجاهدین زیر نظر بنیاد تعاون سپاه به مدیرعاملی اکبرغمخوار و محسن رفیق دوست فعالیت می کرد. بانک انصار به کمک بنیاد تعاون سپاه در اولین فاز شش هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه جذب کرد. بانک در همین دوره 4 هزار و 600 کارمند نیز استخدام کرد. بنیاد تعاون سپاه پس از بانک انصار در صندوق مهر ایرانیان که مدتی بعد مجوز بانک «مهرایرانیان» را دریافت کرد، نیز سرمایه گذاری مستقیم انجام داده است. این صندوق به بسیج  تعلق دارد. موسسه مهر تا اسفند سال 89 حدود 150 میلیارد تومان سرمایه دراختیار داشت و براساس گفته مدیرعامل این موسسه 92 میلیارد تومان هم سود عاید گردانندگان مهراقتصاد شده است

 این موسسه شش هزار کارمند را برای اداره 700 شعبه خود در سراسر کشور استخدام کرده است. بانک مهر اقتصاد ایران هشت شعبه خود را در شهر قم متمرکز کرده که براساس اطلاعات رسمی بانک بیش از 300هزار نفر در این هشت شعبه حساب گشوده‌اند. بنیاد تعاون سپاه طی سال های گذشته با مدیریت پرویز فتاح، وزیرنیروی دولت احمدی نژاد به یکی از اصلی ترین نهادهای اقتصادی ایران بدل شده است.

ایرانیان اطلس چه می کند؟


گزارش رسمی سازمان ثبت شرکت ها نشان می دهد شرکت ایرانیان اطلس در زمان تاسیس به فعالیت های بازرگانی و صنعتی می پرداخته است. این شرکت سال 1365 تاسیس شده و از سال 1384 به فعالیت های ساختمانی وارد شده است. شرکت ایرانیان اطلس در این دوره زمانی پروژه های بزرگ ساختمانی و عمرانی را در دست گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که پیمانکاران بزرگ ساختمانی مانند شرکت استراتوس و حتی کیسون به دلیل عدم دسترسی به منابع دولتی تا آستانه بحران های بزرگ مالی پیش رفتند. حتی محمود احمدی نژاد در یکی از سخنرانی های جنجالی سال 85 خود برای افشای مافیایی بازار مسکن و آهن آلات با کنایه به نام بانکی اشاره کرد که سرمایه گذاران آن همگی در هیات مدیره شرکت استراتوس نیز حضور داشتند. پس از آن شرکت ساختمانی استراتوس از فضای اقتصادی ایران دور شد و حتی محسن صفایی فراهانی یکی از کلیدی ترین اعضای هیات مدیره این شرکت نیز از سمت خود استعفاء داد.

 در همین دوره زمانی شرکت ایرانیان اطلس به اصلی ترین پروژه های ساختمانی ایران دسترسی پیدا کرد. شرکت به سرعت زیرمجموعه های دیگری برای خود تاسیس کرد. شرکت مشاور طرح و اندیشه شیوا اطلس، ستاره اطلس پارس که مجری پروژه برگ متروی حقانی با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم شد، شرکت ساختمانی فرودس ایرانیان که مجری پروژه بزرگ اطلس مال شد، ستاره آرمان توس که ساخت پروژه بزرگ ساختمانی آرمان در مشهد را برعهده گرفت و چندین شرکت مشاوره و خدماتی دیگر در همین دوره زمانی تاسیس شدند. گزارش های رسمی شرکت ایرانیان اطلس  نشان می دهد شرکت ایرانیان اطلس 33 درصد سهام شرکت طرح و توسعه آریا عمران پارس، 30 درصد سهام شرکت بناگستران هشتم توس ( مجری مرکز مالی و اقتصادی مشهد مقدس ) و 50 درصد سهام شرکت پردیس اطلس پارس را در اختیار دارد. شرکت ایرانیان اطلس تقریبا تمامی فعالیت هایی که به پروژه های ساختمانی مربوط باشد را برعهده می گیرد. براساس گزارش عملکردی که شرکت ارائه داده تاکنون 900 هزار مترمربع ساختمان ساخته است. همچنین 16 پروژه دیگر به مساحت یک میلیون 700 هزار مترمربع دیگر نیر در دست ساخت دارد. در حال حاضر ایرانیان اطلس کیش، شرکت مهندسین مشاور طرح و اندیشه شیوا اطلس، عمران اطلس ایرانیان، رکت آ. اس. پ، شرکت شهر سازی و خانه سازی باغمیشه، شرکت سرمایه گذاری و توسعه شهری توس گستر همگی در هلدینگ مشترکی فعالیت می کنند.

سرانجام پروژه چه می شود؟

محمد نجات یکی از اعضای هیات مدیره ایرانیان اطلس اعلام کرده که تقریبا هر تاجر سرشناسی در ایران آروز دارد، در اطلس مال نمایندگی داشته باشد. مدیرعامل شرکت نیز در گفت و گویی دیگر «پاخور» پروژه را بسیار خوب معرفی کرده وحتی گفته است:« هیچ چراغی در پروژه اطلس مال خاموش نخواهد بود.» با این حال به نظر می رسد بخش مهمی از تمرکز مدیران این پروژه طی ماه های گذشته برروی جذب سرمایه گذاران و خریداران جدید استوار بوده است. قیمت پروژه به اندازه نیمی از یارانه نقدی که هر ماه به تمام مردم ایران پرداخته می شود، برآورد شده است. بانک انصار تمامی سرمایه های مورد نیاز پروژه را تامین کرده است. ایرانیان اطلس در ترکیه، دبی و کانادا نیز دفاتری در اختیار دارد. احتمالا بخشی از منابع شرکت نیز به همین دفاتر منتقل می شود. گزارش های دقیقی از سرمایه های ایرانیان اطلس درآنسوی مرزها در دست نیست ولی حداقل اخبار محفلی نشان می دهد این شرکت طی سال های گذشته در دبی پروژه های ساختمانی را در دست داشته است. فاصله ایرانیان اطلس و اطلس مال از علی آباد سریال پایتخت تا کانادا و دبی چندان زیاد نیست.

چه کسانی ضرر می کنند؟

در صورتی که به گفته مدیرعامل ایرانیان اطلس «پاخور» اطلس مال به روزانه 15 تا 16 هزار نفر بازدید کننده برسد، کسبه بازار تجریش و حتی فروشگاه های زنجیره ای منطقه شمال تهران به شدت زیان می ببینند. اطلس مال قصد دارد در دل طبقات خود بازارهای تخصصی کیف و کفش، پوشاک، طلا، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... را ایجاد کند. پیش از این چنین داستانی برای راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای شهروند و بازار تهران رخ داده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۷
بهرنگ ناظر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
2
2
با سلام و احترام خدمت مدیرت محترم شرکت ساختمانی اطلس مال
بنده مهندس عمران 27 ساله و بسیار علاقه مند به اشتغال در یکی از پروژه های زیر مجموع شرکت میباشم.در صورت امکان ایمیل محبت کرده تا رزومه کاری خود را ارسال کنم.
با تشکر
...
مهردادسید قلعه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
1
0
اینجانب مهرداد سید قلعه با ۴۲ سال سن مجری بیش ازده ها پروژه عمرانی اماده همکاری با شرکتهای ساختمانی میباشم
پاسخ ها
محمدجواد محمودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
باسلام خدمت مدیریت اطلس مال.بنده در گیلان.چابکسر زمینهایی دارم که فقط برای شرکتهایی همچون شما مناسب میباشد.به متراژ۶ هزار متر تا۳۰هزار متر با بر اتوبان ودریا.
mostafa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
1
0
باسلام و احترام خدمت مدیریت محترم اطلس مال اینجانب مصدق رضایی با سابقه 12سال و عنوان شغلی اپراتور بچینگ آماده همکاری با شرکت
امیر محمد کشوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
1
2
با سلام خدمت مدیریت محترم شرکت اطلس مال ، اینجانب مهندسی عمران از دانشگاه شهید بهشتی را دارم و علاقه مند به اشتغال در پروژه های شرکت می باشم .
محمدجوادمحمودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
0
باسلام خدمت مدیریت اطلس مال.من زمینهایی برای کارهای ساختو ساز بزرگ دارم که میتواند نیاز تان را برای انجام کارهای تفریحی رفاهی.وهتل اپارتمانوغیر... را حل کندحتی زمینی دارم مجوز ساخت هتل ۵ ستاره را دارد.زمینها در گیلان.چابکسر.۲بر.دریا واتوبان هستند باتشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
1
1
با سلام.زمینهای ۶۰۰۰ متری تا۳۰۰۰۰ متری برای پروژهای بزرگ دارم.در گیلان چابکسر.زمینها ۲ بر.اتوبان وساحلی میباشند.حتی یه زمین۲۲۰۰۰ متر با مجوز هتل ۵ ستاره دارم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین