کد خبر: ۲۴۰۵۹۹
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲

آيت الله هاشمي رفسنجاني: همكاري ايران و عربستان در جهان اسلام نقش آفرين است

آقاي عبدالرحمن بن غرمان شهري، سفير جديد عربستان سعودي در جمهوري اسلامي ايران، صبح امروز با حضور در دفتر آيت الله هاشمي رفسنجاني، با ايشان ديدار كرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی- رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار ضمن آرزوي موفقيت براي سفير عربستان در مسؤوليت جديد، نقش سفرا را براي جهت¬دهي سياست كشورهاي متبوع در قبال كشور مقصد مهم توصيف كرد و گفت: سفرا پل ارتباطي مسؤولان كشورها در گسترش روابط هستند.

به گزارش آفتاب، آيت¬الله هاشمي رفسنجاني، با يادآوري تاريخ و جغرافياي ايران و عربستان در منطقه، گفت: اگر دو كشور در مسايل منطقه¬اي و جهان اسلام هماهنگ باشند، فتنه¬گران بين مسلمانان، مجالي براي القاء اختلاف بين پيروان مذاهب اسلامي نخواهند داشت.

ايشان با اشاره به آخرين سفر خويش به عربستان و ديدار با ملك عبدالله، از طرح تشكيل كميسيون علمايي متشكل از علماي شيعه و سنّي گفت و افزود: اگر آن طرح در دو كشور جدّي گرفته مي¬شد و علما مرجع حل اختلافات قرار مي¬گرفتند، ديگر تندروها و متعصبان   نمي¬توانستند با كشتارهاي انتحاري و از ايجاد تفرقه و نزاع بين كشورهاي اسلامي به نفع استعمارگران در جهان اسلام ميدان¬داري كنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، جمعيت 7/1 ميلياردي، حدود 60 كشور مستقل منابع انرژي، جغرافياي راهبردي و مشتركات فراوان ديني و فرهنگي را از امتيازات جهان اسلام خواند و با ابراز تأسف از عدم بالفعل شدن اين ظرفيت¬ها در جهت كمك به مسلمانان جهان، گفت: دشمنان اسلام شادماني مي¬كنند، وقتي مي¬بينند بعضي از مسلمانان به خاطر عقايد باطل و جاهلي، همديگر را تكفير مي¬كنند و يا مي¬كشند.

آيت¬الله هاشمي رفسنجاني با تشريح جايگاه ايران و عربستان در كشورهاي اسلامي، بر توسعه روابط تأكيد كرد و افزود: با توسعه روابط در سطوح مختلف، هم منافع دو كشور تأمين مي¬شود و هم ديگر كشورهاي اسلامي به سوي بهبود روابط با همديگر مي¬روند.

ايشان افزود: بايد تلاش كنيم تا زنده هستيم، معياري براي همكاري دنياي اسلام تعريف و تنظيم كنيم، چون اختلافات، نا امني¬هاي منطقه¬اي را گسترش مي¬دهد و باعث تضييع امكانات كشورهاي اسلامي مي¬شود.

آقاي عبدالرحمن بن¬غرمان شهري نيز در اين ديدار، با اعلام سلام ويژه پادشاه و وليعهد عربستان گفت: جناب¬عالي جايگاه ويژه¬اي نزد مسؤولان و مردم عربستان داريد و من يكبار ديگر دعوت امير از جناب¬عالي براي سفر به عربستان را تجديد مي¬كنم و مردم و مسؤولان عربستان منتظر ديدار شما هستند.

سفير جديد عربستان در ايران، رهبري داهيانه را نياز كشورهاي اسلامي خواند و گفت: تحولات تأثيرگذار بر روابط، موقتي و گذرا هستند و آنچه بايد ملاك باشد، اشتراكات فراوان فرهنگي و تاريخي است كه ما را به عنوان مسلمان به هم پيوند مي¬دهد.

وي با يادآوري خاطرات سفرهاي آيت¬الله هاشمي رفسنجاني به عربستان و نقش آن سفرها در گسترش روابط دو كشور و تقويت ثبات و آرامش، در كشورهاي منطقه گفت: سخنان جناب¬عالي در همايش گفت¬وگوي اديان در مكه مكرمه، صفحه جديدي در روابط كشورهاي اسلامي گشود و ديدارهاي جناب¬عالي با ملكه عبدالله در تاريخ عربستان جاودان و ماندگار است.

آقاي بن¬غرمان شهري با ارائه تحليلي از اوضاع منطقه و شرايط در كشور ايران و عربستان براي تقويت روابط، گفت: رويكرد دولت آقاي روحاني آثار مثبتي در عربستان و كشورهاي اسلامي داشت.

وي سفر مقامات دو كشور را براي تقويت روابط مثبت ارزيابي كرد و گفت: اميدواريم با سفرهاي مسؤولين در وزارت خارجه، زمينه براي سفرهاي مقامات عالي رتبه فراهم شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین