کد خبر: ۲۴۰۷۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲

روز معمار بر همه معماران مبارک باد

روز معمار و شیخ بهایی بر همه معماران مبارکباد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روز سوم اردیبهشت روز مردی است که یکی از نوابغ بزرگ ایران زمین بود . مردی که در پرونده خود طراحی حرم مطهر امام رضا (ع) را داراست .و او کسی نیست جز شیخ بهایی . بها الدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی دانشمند - شاعر - هنرمند و در کل نابغه قرن 10 و 11 هجری شمسی است .

 شیخ بهایی در فلسفه -منطق -هیئت -ریاضیات تبحر خاص داشت . 95 کتاب و رساله در زمینه سیاست -حدیث - ریاضی -اخلاق -نجوم -عرفان -فقه -مهندسی و هنر از او برجای مانده .و یونسکو سال 2009 را به پاس خدمات ارزشمند او به نام "سال نجوم و شیخ بهایی "نام نهاده .

از آثار معماری او می توان به موارد زیر اشاره کرد : 1-معماری مسجد امام اصفهان 2- مهندسی حصار نجف 3-شاخص برای تعیین اوقات شبانه روز از روی سایه آفتاب یا به اصطلاح فنی ساعت آفتاب یا صفحه آفتابی و یا ساعت ظلی در غرب مسجد امام اصفهان 4-تقسیم عادلانه آب زاینده رود به محلات اصفهان 5-طرح یکی از بزرگترین کاریزهای ایران :قنات زرین کمر در نجف آباد 6-ساختن گلخن گرمابه ای در اصفهان "حمام شیخ بهایی ” که به روایتی سالها با یک شمع آب حمام گرم می شد . 7-طراحی منارجنبان 8-تعیین سمت قبله مسجد امام به مقیاس 40 درجه انحراف غربی از نقطه جنوب و خاتمه دادن به اختلاف نظرها در مورد قبله .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین