کد خبر: ۲۴۱۰۸۱
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷

کره جنوبی آماده برداشتن گام‌های بزرگ برای ارتقای روابط با ایران است

رییس مجلس کره جنوبی در دیدار با هیات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، آمادگی سئول را برای برداشتن گام های بزرگ به منظور ارتقای روابط با ایران اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، هیات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ریاست علاء الدین بروجردی رییس این کمیسیون و در چارچوب توسعه روابط دو کشور به ویژه در عرصه های سیاسی و پارلمانی به کره جنوبی سفر کرده است.

ˈگانگ چانگˈ رییس مجلس کره جنوبی در این دیدار که روز گذشته انجام شد ضمن تاکید بر نقش واهمیت ایران در منطقه، آمادگی این کشور را در مرحله جدید از توسعه روابط سئول - تهران برای ارتقای روابط دوجانبه در همه زمینه ها و تعریف و بازبینی زمینه های جدید همکاری اعلام کرد.

وی با قدردانی از پیام تسلیت و همدردی رییس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس ایران به دلیل حادثه غرق شدن کشتی مسافربری کره جنوبی و کشته شدن تعدادی از اتباع این کشور، از طرف خانواده های داغدیده و دولت و ملت کره از همدردی مسئولین ایران تشکر کرد.

ˈچانگ ههˈ با اشاره به سفر چند ماه پیش خود به ایران اعلام کرد که ایران با همه کشورهای منطقه متفاوت بوده و از ثبات و امنیت کامل برخوردار است. من این موضوع را در سفر به ایران بویژه در دیدار از شهر زیبای اصفهان دریافتم.

رییس مجلس کره جنوبی با استقبال از مذاکرات و توافقات هسته ای ایران و غرب، گفت که دولت و شرکت های بزرگ کره ای آمادگی حضور در بازار ایران در زمینه های مختلف تولیدی، سرمایه گذاری و همکاری های مختلف اقتصادی را در دوره جدید داشته و ما می توانیم یک گام مهم و جدی در روابط دو جانبه را پایه ریزی و عملیاتی کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد کشورهای دیگر از جمله کره شمالی با تاسی از دیپلماسی ایران، از طریق مذاکره و گفتگو نسبت به حل مسائل منطقه ای اقدام کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به حادثه غرق شدن کشتی مسافربری کره جنوبی و کشته شدن تعدادی از اتباع این کشور، مراتب تسلیت و همدردی نمایندگان مجلس بویژه دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی را به دولت و ملت کره ابلاغ و از خداوند برای بازماندگان صبر و بردباری مسالت کرد.

وی همچنین ضمن تشریح تحولات منطقه ای از جمله سوریه، عراق و افغانستان، گفت که ایران جزء با ثبات ترین و امن ترین کشورهای منطقه بشمار می رود.

بروجردی تصریح کرد ˈ در مورد بحران سوریه نیز از ابتدا جمهوری اسلامی ایران بر حل موضوع این کشور از طریق گفت وگو و مذاکرات سیاسی تاکید می کرد و امروز خوشحالیم که بسیاری ازکشورها از طرفداران ایده سیاسی بجای ایده نظامی برای حل مشکل سوریه به شمار می روند.

به گفته وی، هنوز برخی از کشورها از جمله آمریکا با کمک های تسلیحاتی خود به گروه های تندرو و القاعده در عمل بر راه حل نظامی مساله سوریه تاکید دارند.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد که آمریکا بعد از یک دهه بر حق غنی سازی ایران صحه گذاشته است، در حالیکه ما هیچگاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نخواهیم بود و سلاح هسته ای خط قرمز ایران است و فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر حرمت سلاح هسته ای تاکید دارد.

بروجردی در ادامه ابراز امیدواری کرد مسائل بین دو کره در جهت صلح و امنیت و ثبات منطقه ای حل و فصل شود و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را با توجه به روابط خوب با کره شمالی در جهت ترغیب پیونگ یانگ به مذاکره و گفت وگو اعلام کرد.

وی تاکید کرد ماهیت برنامه های هسته ای ایران کاملا صلح آمیز بوده و با برنامه های هسته ای کره شمالی متفاوت و متمایز است.

هیات پارلمانی ایران روز چهارشنبه نیز در سئول با ˈیونگ بیونگ سهˈ وزیر امور خارجه کره جنوبی دیدار و گفت وگو کرد.

وی با اشاره به تبادل هیات های سیاسی و پارلمانی میان کره جنوبی و ایران، ابراز امیدواری کرد تحولات مثبتی که در رابط دو کشور ایجاد شده ، موجب گسترش روابط در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شود.

وی در این دیدار توافقات هسته ای میان ایران و قدرت های غربی را مورد اشاره قرار داد و گفت که شرکت های کره ای با دقت این تحولات را دنبال می کنند و علاقمند به توسعه همکاری ها با ایران در حوزه های اقتصادی و تجاری هستند.

علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به دعوت رسمی ˈ آن ˈ همتای کره ای خود در راس یک هیات پارلمانی سه شنبه شب وارد سئول شد.

به گزارش ایرنا، احمد معصومی فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول، کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد، خدایی سوری نماینده مردم سلسله و دلفان و شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدارها حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین