کد خبر: ۲۴۱۰۸۳
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان احتمالا به دور دوم کشیده می‌شود

جدیدترین آمار از نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشان می‌دهد که به احتمال زیاد «عبدالله عبدالله» و «اشرف غنی» به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز پنج‌شنبه جدیدترین آمار از شمارش آرای صندوق‌های رای را اعلام کرد که طبق آن نه عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان و نه اشرف غنی، وزیر دارایی پیشین افغانستان نتوانستند اکثریت آراء را بدست آورند.

طبق گزارش رویترز، حدود 6 / 82 آراء از 34 ولایت افغانستان شمارش شده است و نشان می‌دهد که عبدالله عبدالله 8 / 43 آراء و اشرف غنی 9 / 32 آراء را بدست آورده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اعلام این نتایج گفت که شمارش آراء همچنان ادامه دارد. رقابت تنگاتنگ این دو رقیب احتمالا در دور دوم انتخابات شدیدتر خواهد شد اما با توجه به پیشتازی چشمگیر عبدالله عبدالله احتمال پیروزی وی در دور دوم قوت گرفته است.

به همین ترتیب زلمی رسوال با کسب 1 / 11 درصد، عبد‌ رب‌ الرسول سیاف با 7 درصد، قطب الدین هلال با 8 / 2 درصد، محمد شفیق گل آغا شیرزی با 6 / 1 درصد، محمد داوود سلطانزوی با 5 / 0 درصد و هدایت امین ارسال با 2 / 0 درصد به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. محمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که این درصدی حاصل شمارش بیش از پنج میلیون و هشتصد هزار رای است.

رئیس کمیسیون انتخابات افزود: "شک دارم که در مرحله اول یکی از نامزدان برنده انتخابات باشد."

نورستانی گفت که تا دو روز دیگر بیش از ۱۷۰۰ محل رای‌گیری تفتیش و ۷۸۹ محل دیگر در سراسر افغانستان بازشماری می‌شوند و انتظار دارند نتایج ابتدایی صد درصد آرا روز شنبه اعلام شود.

وی گفت که تمام مراحل شمارش آرا، زیر نظر ناظران، نمایندگان نامزدان و اعضای جامعه مدنی انجام خواهد شد و کمیسیون از شفافیت در کار خود به رسانه‌ها و مردم افغانستان اطمینان می‌دهد.

بر اساس جدول زمانبندی شده انتخابات افغانستان، قرار بود نتایج ابتدایی کل آرای شمرده شده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز پنج‌شنبه اعلام شود اما دو روز به تاخیر افتاد.

سریر احمد برمک، از اعضای این کمیسیون اخیرا به بی‌بی‌سی گفته بود که دلیل تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی ۱۰۰درصد آرای انتخابات شانزدهم حمل، "ادامه بررسی اسناد انتخاباتی" و تعطیلی روز جمعه است.

پیش از این مسئولان در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته بودند که حدود 90 درصد آرای انتخابات شمرده شده و آماده اعلام به رسانه‌ها است. نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا حالا در سه مرحله اعلام شده است.

کمیسیون انتخابات ابتدا 10 درصد این نتایج شامل پانصد هزار رای از ۲۶ ولایت افغانستان را یک هفته بعد از روز رای‌گیری اعلام کرد که عبدالله عبدالله با 9 / 41 درصد و اشرف غنی احمدزی با 7 / 36 درصد پیشتاز معرفی شدند.

در مرحله دوم اعلام نتایج، مسئولان کمیسیون انتخابات 50 درصد آرای شمرده شده را اعلام کردند که 4 / 44 درصد آن را عبدالله عبدالله و 2 / 32 درصد آن را اشرف غنی احمدزی نامزدان پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری به خود اختصاص دادند.

بر اساس تقویم انتخاباتی افغانستان، پس از اعلام ابتدایی مجموع آرا انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون شکایات انتخاباتی ۲۰ روز وقت دارد تا به شکایت‌های انتخاباتی رسیدگی کند.

به گزارش ایسنا، در همین حال طبق قانون اساسی افغانستان، اگر هیچ یک از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نتوانند بیشتر از ۵۰ درصد آرا را بدست آورند، انتخابات میان دو نامزدی‌ که بیشترین آرا را بدست آورده‌اند، به دور دوم کشیده خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین