کد خبر: ۲۴۱۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
تجهیز 32 استان به پلیس سایبری

رئیس پلیس جرایم سایبر: فیلترشکن‌ها تهدید مهم فضای مجازی

رئیس پلیس جرایم سایبر با اعلام فعالیت پلیس فتا در 56 شهر بالای 200 هزار نفر جمعیت، گفت: 32 استان کشور به تجهیزات سایبر فارنزیک مجهز شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سردار سيدکمال هاديانفر در حاشيه ديدار با "بون وات" رئيس دفتر مقابله با جرم سازمان يافته ملل متحد( UNODC)، هدف از اين ديدار را همکاريهاي موثر بين المللي در پيشگيري و مقابله با جرايم سايبري دانست و ضمن تاكيد بر اينكه بي توجهي به امنيت فضاي سايبر چالش جدي در آينده براي دنيا بوجود می آورد، اظهار داشت: جوامع بين المللي با محوريت سازمان ملل ( UNODC)بايد با نگاه جديد و جدي وارد اين فضا شوند زيرا فعاليتهاي بين المللي، عنصري مهم و تعيين کننده در پيگيري و مقابله با جرائم فضاي مجازي است. امروز ايران در حوزه سايبر، آماده کمک به ساير کشورها است و مي تواند تجربيات خود را در اختيار آنها قرار دهد. همکاري هاي بين المللي يک عنصر مهم و تعيين کننده در امر پيگيري و مقابله با جرايم سايبري است.

هاديانفر با ابراز اميدواري از همکاريهاي دو جانبه ايران و سازمان ملل متحد در حوزه مبارزه با جرايم سايبري، افزود: اواخر سال 2010 بطور رسمي مطالعات گسترده اي در خصوص ايجاد پليس سايبري در کشورهاي توسعه يافته صورت گرفت، در اين راستا پليس فضاي مجازي جايران نيز در سال 2011 متناسب با استاندارد هاي جهاني و نياز کشور براي پيشگيري و مبارزه با اين نوع از جرايم جديد تشکيل شد.

تجهيز 32 استان به پليس سايبري

رئیس پلیس فتا با اشاره به توانمندي هاي فوق العاده این پلیس در حوزه کشف و شناسايي جرايم فضاي سايبر، گفت: اين پليس هم اکنون در 32 استان کشور و 56 شهري که بالاي 200 هزار نفر جمعيت دارد، به نحو مطلوب عملياتي بوده و مجهز به تجهيزات سايبر فارنزيک در استان هاي معين كشور است.

کشف 70 درصدي جرائم سايبري کشور

وي، اساس کار پليس فتا را رعايت قوانين، حفظ حقوق شهروندي و پيشگيري از وقوع جرم در فضاي سايبري دانست و تصريح کرد: در سال 2013، 70 درصد جرايمي که در فضاي مجازي کشور اتفاق افتاد توسط پليس فتا کشف شد؛ اين در حالي است که پليس سايبري کشورهاي پيشرفته در بهترين شرايط تنها قادر به کشف 20 الي 30 درصدي درصدي جرائم در فضاي سايبر هستند .

رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات ادامه داد: به منظور مبارزه و پيگيري اين جرائم به ظرفيت سازي در سطح بين الملل نياز داريم؛ لازم است سازمان هاي بين المللي همچون UNODC و اينترپل، رسالت خود را در اين حوزه به انجام رسانده و در ايجاد سامانه هاي تبادل اطلاعات فرامرزي و سازمان يافته  و مجهز شدن کشورها به دانش و ابزارهاي لازم و كمك کنند.

فیلتر شکن ها چالش امنیت فضای مجازی

هادیانفر با اشاره به اينکه فیلتر شکن ها در فضاي مجازي امروز در دنيا يكي از اصلي ترين چالشهاي امنيتي محسوب مي شود ، اظهار داشت: امروز دنيا نيازمند قوانين بين المللي است كه همه كشورهاي عضو آن را بپذيرند ، بنابراين UNODC به عنوان يك نهاد معتبر بين المللي بايد نقش خود را در اين مسئله جدي تر ايفا كند .

وی با بيان اينکه 7 درصد جرايم کشورهاي توسعه يافته در حوزه بين الملل و فراملي مربوط به جرايم سايبري است، بيان داشت: در اين نوع از جرايم جديد، مجرمان از حوزه واسط استفاده کرده و چالش هاي بزرگي چون امحاء هويت، استفاده از IP هاي پنهان، vpn و فيلتر شکن مشکلات زيادي را براي رديابي جرم در دنيا به وجود مي آورند. همكاري هاي بين المللي و اشتراك گذاري اطلاعات جرايم و مجرمان در فضای سایبر مي تواند گره گشاي اين چالش های بین المللی باشد .

نياز دنيا به قانون بين المللي مبارزه با جرايم سايبري

رئيس پليس فتا با اشاره به اينكه نيازمندي دنيا به قانون بين المللي مبارزه با جرايم سايبري امري اجتناب ناپذير است كه همه کشورها بايد به آن احترام گذاشته و عمل کنند،پفت: : ماهيت فراملي بودن جرايم كمك زيادي به سيال بودن مجرمان مي كند ؛ بسياري از جرايم سايبري كه در بعضي از كشورها جرم محسوب مي شوند در كشور ديگري جرم به حساب نمي آيند، در اين راستا چالشهاي به وجود آمده وضع قوانين بين امللي را بسيار مهم و ضروري ايجاب مي كند . امروزاينترنت علاوه بر ايجاد فرصت، تهديداتي چون سرقت و  کلاهبرداري رابه همراه دارد. بر اساس گزارشات رسمي 4 درصد از جرائم بصورت آشکار است و بيش از 96 درصد از جرايم در فضاي پنهان رخ می دهد.

نگاه ويژه سازمان ملل به جرائم سايبري تا 4 سال آينده

در ادامه "بون وات" رئيس دفتر مقابله با جرم سازمان يافته ملل متحد( UNODC) در ايران ، نيز از جرايم سايبري به عنوان جرايم فرا ملي ياد کرد و سرقت هويت و اطلاعات را در اين حوزه مهم دانست و گفت: سازمان ملل در برنامه ريزي سال هاي 2014 تا 2018 خود نگاه ويژه اي به جرايم سايبري دارد و فرصت هاي جديدي را براي همکاري دو جانبه بوجود مي آورد.

به گزارش مهر، وي تاکيد کرد: سازمان ملل براي مبارزه با جرايم سايبري برنامه هايي را بطور ويژه در دستور کار دارد و آماده همكاري جدي با پليس سايبري ايران است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین