کد خبر: ۲۴۲۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸

مکارم شیرازی: دکتر روحانی برای سلامت اولویت خوبی قائل است

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: از صحبت های دکتر روحانی احساس می شود که اولویتی خوب برای مساله سلامت قائل است و پیدا است که برای این حوزه دلمشغولی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این مرجع تقلید روز پنجشنبه در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با وی اظهار کرد: این که رییس جمهوری در بهبود وضعیت سلامت نظر موافقی دارد فرصتی برای وزارت بهداشت است که مساله سلامت را در اولویت های دولت قرار دهد.

وی افزود: فرد خوبی برای وزارت بهداشت انتخاب شده است و امیدواریم تحولی در امر بهداشت و درمان با حضور آقای قاضی زاده هاشمی حاصل شود که طلیعه آن آشکار شده است.

وی افزود: قم فقط یک شهر معمولی نیست شهری است که در سال 15 میلیون نفر زائر دارد و مهم ترین حوزه علمیه دنیای اسلام در این شهر واقع شده است بنابراین سزاوار است که شهری نمونه باشد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: قم باید شهری نمونه باشد و همه ببینند خاستگاه انقلاب شهری منظم و با امکانات است و به همه مسوولان تذکر داده ایم که قم به عنوان کانون مذهب شیعه، شهری بشود که در نظر همگان، از جهات مختلف پیشرفته باشد.

وی بیان کرد: در گذشته به دلایلی نسبت به قم در زمان طاغوت بی اعتنایی شد اما قرائن نشان می دهد که دولت آینده بهتری از نظر مالی دارد و باید طوری شود که وضع قم از نظر بهداشت و درمان بهتر شود.

وی افزود: بخش های خصوصی باید سرمایه گذاری کرده و درمانگاه و بیمارستان بسازد و ما نیز مردم را برای این کار تشویق می کنیم. 

این مرجع تقلید گفت: اگر مسائل بهداشت تقویت شود کار درمان بسیار سبک می شود و از این رو طب پیشگیری هم ارزان تر و هم مطمئن تر از طب درمانی است لذا باید در طب پیشگیری برای مبارزه با بیماری های قلبی و سرطانی اقدام شده و این کار توسط وزارت بهداشت ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: امروز حرف اول در دنیا را خبر رسانی می زند و اگر گاهی دشمنان از ما پیشی می گیرند به دلیل آن است که وسایل خبر رسانی بیشتر دارند لذا باید در مسائل طب پیشگیری خبر رسانی شود و شاهد برگزاری سمینارها و همایش ها باشیم.

وی افزود: در مساله طب درمانی هنوز مشکلاتی وجود دارد، بیمه ها محذوریت دارند و برخی پزشکان هم بیمه را نمی پذیرند، شنیدم دولت تمام بدهی های بیمه را داده است و اگر بدهی های بیمه داده شود پزشکان تشویق می شوند که بیمه را پول نقد بدانند. 

این مرجع تقلید ابراز کرد: در گذشته بیمه ها عقب افتادند و بین پزشکان و بیمه ها مشکل بوجود آمد و پزشکان بیمه را نمی پذیرفتند لذا بیمه باید توسعه یافته و بروز شود.

وی افزود: یکی از مشکلات مهم پول زیر میزی است که همه جا مطرح است، گاهی اشخاص در تامین پول بیمارستان نمانده اند اما در پول زیرمیزی می مانند و برای آن ها مشکل ایجاد می شود و این امر شبیه رشوه خواری است و باید روی آن کار کرد که فرهنگ غلطی شده است.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: باید زیر میزی به فراموشی سپرده شود و برای مملکت اسلامی زشت است که برخی پزشکان رشوه خوار باشند و باید در این زمینه عنایت ویژه ای شود.

وی افزود: اورژانس ها هنوز قوی نیستند و در مملکت ما که سوانح رانندگی بسیار زیاد است باید توجه ویژه به بحث اورژانس صورت گیرد به خصوص در قم که چهار راه مواصلاتی کشور است باید اورژانس ها تقویت شوند.

وی بیان کرد: مساله داروها مساله مهمی شده است سابق می گفتند دارو در مملکت ما نسبت به کشورهایی چون عربستان رایگان است چون قیمت پایینی دارد اما اکنون داروها گران می شوند که مقدار زیادی مربوط به تحریم ها است. 

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: باید نظارت قوی بر داروها صورت گیرد که فشاری بر مردم از نظر دارو و درمان نیاید و ترتیبی داده شود که اعتماد به داروهای داخلی بیشتر شود.

وی اظهار کرد: باید کیفیت داروهای داخلی بالا برود و هم فرهنگ سازی بشود و هم داروهای داخلی حمایت شوند و مردم نیز سراغ داروهای داخلی بروند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: سرمایه مملکت اعتماد است، اگر اعتماد باشد مشکلات حل می شود و باید نسبت به داروهای داخلی اعتماد پیدا شود اما همه این امور زمان می برد و یک شبه درست نمی شود.

وی گفت: افزایش جمعیت در شرایط فعلی مساله مهمی است ، شاید سیاست کاهش جمعیت چون مطابق میل خیلی ها بود که می خواستند راحت تر زندگی کنند زود اثر کرد اما باید سیاست های افزایش جمعیت نیز مورد توجه قرار گیرند.

وی یادآوری کرد: بارها به من نوشتند که چرا سخن از افزایش جمعیت می زنید و باید ابتدا کار و وضعیت اقتصادی را درست کنید و سپس جمعیت را افزایش دهید اما پاسخ می دهیم که این سخنان را می گوییم و به مسوولان هم درباره کار و مسائل اقتصادی کمک می کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: مساله افزایش جمعیت تنها کار وزارت بهداشت نیست هنوز در گوشه و کنار جلوگیری می شود و در شرایط فعلی باید عمل های جلوگیری جرم شناخته بشود و قابل تعقیب بشود. 

وی ادامه داد: کنترل جمعیت دامی بود که برای این مملکت گذاشته شد و امیدواریم که مساله یارانه ها حل بشود که از مشکلات اساسی این کشور بود که سهمی به بهداشت و درمان داده شود و قول داده اند عمل شود. 

وی گفت: باید هماهنگی بین دستگاه ها وجود داشته باشد تا مشکلات موجود در بحث سلامت رفع شود و اگر وزارت بهداشت و درمان می خواهد مشکل را حل کند باید بقیه دستگاه ها هم هماهنگ باشند.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی چهارشنبه شب وارد قم شد، وی در سفر به قم که تا پنجشنبه شب ادامه می یابد با جمعی از مراجع تقلید دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

سید حسن هاشمی هم چنین از برخی مراکز درمانی و آموزشی قم بازدید خواهد کرد و در جلسات مشترکی با اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم شرکت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، بررسی و چاره جویی برای رفع معضلات بهداشت و درمان در استان قم از مهمترین اهداف سفر وزیر بهداشت به این شهر است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین