کد خبر: ۲۴۲۰۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳

ایرج راد: اعتراض ما درباره مشکلات تئاتر به جایی نمی‌رسد

ایرج راد گفت: «امسال بودجه ای که برای معاونت هنری در نظر گرفته شده 22/30 میلیارد است که برای برآورد نیازهای مالی عرصه هنری بسیار اندک است. بودجه ای که ما در خانه تئاتر داشتیم و همواره می گفتیم کم است حالا بودجه کل معاونت هنری را تشکیل داده است.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بهزاد فراهانی بهترین فعالیت دولت روحانی در زمینه تئاتر را تایید استقلال خانه تئاتر به عنوان یک سازمان بزرگ می داند و تاکید می کند این نهاد باید دارای بودجه و مکان های مستقل باشد و نیروهای موازی از تئاتر حذف شوند تا از این طریق تئاتر کشور پیشرفت کند. ایرج راد هم به مواردی که برای اجرایی شدن آن ها به موافقت مسوولان نیاز است اشاره می کند و می گوید کمک گرفتن به معنای زیرمجموعه بودن نیست.

ایرج راد در گفت و گو با پیام نو درباره فعالیت های خانه تئاتر گفت: ما همواره تلاشی ۱۰۰ درصدی برای تئاتر داشتیم اما به دلیل موانع موجود ۴۰ درصد هم به عمل نزدیک نشده که این به معنای پیگیری نکردن ما نیست اما وقتی به هر دلیلی اجرایی نشده ما چه کنیم.

ایرج راد: همه راه ها را رفته ایم اما کمتر به نتیجه رسیده ایم

مدیرعامل خانه تئاتر ادامه داد: ما همواره تاکید کردیم که امکانات کاری و امنیت شغلی برای هنرمندان تئاتر وجود ندارد. همه راه ها و زمینه ها را هم رفته ایم از بیانیه گرفته تا صحبت با مسوولان و نمایندگان مجلس اما کمتر به نتیجه رسیدیم. به عنوان مثال درباره قرارداد تیپ ما در تلاشیم که از نظر حقوقی و قانونی اجرایی شود اما در دوره آقای شاه آبادی این موضوع اجرایی نشد.

صنوف خانه سینما و تئاتر در دولت دهم بیشترین مشکلات را پشت سر گذاشتند. با بروز مشکلاتی چون تعطیلی خانه سینما و کمبود بودجه خانه تئاتر بود که ایجاد و حفظ صنفی قدرتمند که توانایی دفاع از اعضای خود را داشته باشد نمود بیشتری پیدا کرد و به یکی از دغدغه های بسیاری از هنرمندان در سال های اخیر تبدیل شد.

اظهارات حسن روحانی و تاکید وی بر واگذاری امور به مردم و حل مشکلات صنفی در صحبت های انتخاباتی اش موجب شد تلاش ها برای ایجاد این حس استقلال گسترش یابد. تلاشی که بهزاد فراهانی هم در صحبت هایش با پیام نو به آن اشاره کرد و گفت: اهداف ما روشن است ما به دنبال استقلال یک نهاد به نام مرکز تئاتر کشور هستیم تا مانند سازمان ورزش از زیرمجموعه بودن خارج شود. خانه تئاتر این قابلیت را دارد اما دولت ها در دوره های پیشین این اقدام را انجام ندادند و به نظرم به تئاتر کشور ضربه زدند.

بهزاد فراهانی: نیروهای موازی از تئاتر حذف شوند

فراهانی در ادامه تاکید کرد: «بهترین کاری که دولت آقای روحانی می تواند انجام دهد این است که استقلال خانه تئاتر را به عنوان یک سازمان بزرگ تایید کند تا دارای بودجه و مکان های مستقل باشد و نیروهای موازی از تئاتر حذف شوند تا تئاتر کشور بتواند پیشرفت کند.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این استقلال در سال جدید رخ خواهد داد؟ عنوان کرد: «ما امیدوار هستیم که این اتفاق رخ دهد. تنها مستقل شدن خانه تئاتر مطرح نیست ما در مورد اجرایی شدن قرارداد تیپ، تعیین دستمزدها و ایجاد سالن همواره تاکید داشتیم و باز هم در همین زمینه ها تلاش خواهیم کرد. سالن نداریم و این در شرایطی است که تمام وزارت خانه ها سالن هایشان بلااستفاده مانده و چه خوب است که این سالن ها در اختیار تئاتر کشور قرار داده شود و محرومیت حدود چهارصد هنرمند را از بین ببرد.»

ایرج راد هم امیدوار است که قراردادهای تیپ در دولت تازه به صورت حقوقی اجرایی شوند. او در این باره گفت: «یکی از اولویت های کاری ما در خانه تئاتر قرارداد تیپ و کف دستمزدها است. ما این مسئله را در دوره گذشته که آقای شاه آبادی و آشنا در ارشاد حضور داشتند پیگیری کردیم و کارگروهی تشکیل شد. نمایندگان خانه تئاتر که یکی از آن ها من بودم هم در این کارگروه حضور داشتند. در جلسات مصائب خود را مطرح کردیم و به نتایجی هم رسیده بودیم و احتمالا باید امضا می شد اما متاسفانه قطعیت پیدا نکرد. دوره مسوولان گذشته به پایان رسید و موضوع را در یکی دو جلسه که با مسوولان جدید داشتیم مطرح کردیم به این امید که اجرایی شود.»

ایرج راد: آن ها که می گویند خانه تئاتر برای ما چه کار کرده بدانند ما نگاه فردی نداریم

برخی از اعضای خانه تئاتر نقدهایی به عملکرد این نهاد دارند و می گویند که تا به حال اقدامی در راستای منافع آن ها صورت نگرفته است. ایرج راد با چنین استدلالی کاملا مخالف است. او در پاسخ به چنین افرادی خاطرنشان کرد: «این نگاه اشتباه است. اینجا ما نگاه فردی نداریم و همه چیز در قالب صنف و کار جمعی معنا پیدا می کند. ما دی وی دی هایی از فعالیت های افراد تهیه کردیم و هر کسی که بخواهد نمایشی را آماده کند می تواند از طریق این نسخه ها فرد مورد نظر خود را پیدا کند.»

موضوع دیگری که همواره اعضای خانه تئاتر به ویژه در هیات مدیره به آن انتقاد دارند بودجه خانه تئاتر است. این مشکل در سال های گذشته به قدری گسترش یافت که مدیرعامل را ناچار کرد در انتخابات هیات مدیره به بدهی های دولت قبل اشاره و از بدهی ها بگوید. ایرج راد درباره این بدهی ها به پیام نو گفت: « تفاهم نامه ای با وزارت ارشاد در سال ۹۱ داشتیم که طبق آن قرار بود به ما ۲۰۰ میلیون تومان برای اجرای برنامه های تفاهم نامه پرداخت کنند ما وظایف خود را انجام دادیم اما ۸۰ میلیون از این رقم در آن زمان پرداخت نشد و به همین دلیل ناچار شدیم از طریق دیگری این هزینه را تامین کنیم و مقداری بدهکار شویم. متاسفانه هنوز هم این هزینه پرداخت نشده است. صحبت هایی با معاونت هنری داشتیم اما با توجه به اینکه طلب مربوط به سال ۹۱ بود پرداختی صورت نگرفت.»

وی ادامه داد: « بودجه ای که امسال برای معاونت هنری در نظر گرفته شده ۲۲/۳۰ میلیارد است که برای برآورد نیازهای مالی عرصه هنری بسیار اندک است. بودجه ای که ما در خانه تئاتر داشتیم و همواره می گفتیم کم است حالا بودجه کل معاونت هنری را تشکیل داده است. بخش فرهنگی نباید آنقدر مورد کم توجهی قرار گیرد.»

ایرج راد: کمک گرفتن به معنای زیرمجموعه آن نهاد بودن نیست

اما توجه به این بودجه دولتی از سوی اعضای هیات مدیره موجب این تفکر می شود که خانه تئاتر زیر مجموعه وزارت ارشاد است در حالی که ایرج راد در توضیح این ابهام گفت: «خانه تئاتر در چارت سازمانی هیچ نهاد دولتی قرار ندارد و بودجه ای دریافت نمی کند اما می تواند برای امور مختلف کمک هایی از نهادهای مختلف و از شخصیت های حقیقی و حقوقی دریافت کند. کمک معنایی متفاوت با اختصاص بودجه به منظور اجرای برخی برنامه های سازمانی که هزینه را در اختیار گذاشته است، دارد. ما اگر تفاهم نامه ای هم با آقای شاه آبادی برای دریافت کمک از ارشاد امضا کردیم مدت ها بحث بر این داشتیم که هیچ ماده ای خارج از اساسنامه خانه تئاتر را پذیرا نباشیم. همان طور که در سال ۹۰ امضای تفاهم نامه با ارشاد مدت ها زمان برد چون دو ماده در تفاهم نامه مغایر با اساسنامه ما بود.»

بهزاد فراهانی هم با تاکید بر استقلال خانه تئاتر درباره تاریخچه این کمک ها اظهار کرد: «کمک هایی از دوره خاتمی به ما می شد اما این ها هیچ کدام به معنای وابستگی ما به دولت نیست.»

راد در ادامه درباره عملکرد خانه تئاتر در سال های گذشته گفت: «تا به حال در بسیاری از زمینه ها فعالیت داشتیم ولی متاسفانه هیچ گاه اطلاع رسانی نکردیم. من معتقدم که از این پس باید جلسات و فعالیت های خود در خانه تئاتر را اطلاع رسانی کنیم. برگزاری جلسات و ورک شاپ ها، نمایشنامه خوانی ها، بیمه و پرداختن به امور صنفی، تعاونی، کمک به افراد و اعطای وام، کارت هدیه، بن کتاب، بن شهروند، کلاس های آموزشی فلسفه، زبان و خط، بزرگداشت روز جهانی و هفته تئاتر و ایجاد محلی برای نگهداری از هنرمندان سالمند از جمله اموری بوده اند که خانه تئاتر تا به حال انجام داده است.»

 بهزاد فراهانی: شاه آبادی دیکتاتور مابانه قرارداد تیپ را کنار زد

اجرایی شدن قرارداد تیپ به منظور قانونمند بودن قرارداد هنرمندان یکی از اولویت های خانه تئاتر است. اولویتی که بهزاد فراهانی با انتقاد تندی از حمید شاه آبادی، معاون هنری دولت احمدی نژاد درباره آن گفت: «قراردادهای تیپ در حال اجرا شدن است. اجرای آن مصوب شده و امضای دولتی داریم اما آقای شاه آبادی این قرارداد را زیر پا گذاشت. اگر مدیر بعدی هم آن را اجرا نکند کاری غیرقانونی انجام داده است چرا که از سوی آقای پارسایی اجرای قرارداد تیپ امضا شده است اما آقای شاه آبادی دیکتاتور مآبانه آن را کنار زد. در دولت جدید قرار است با آقای جنتی جلسه ای داشته باشیم و درگیر برقرار شدن این جلسه هستیم.»

امید است که با جلسات آینده هنرمندان تئاتر با مسوولان وزارت ارشاد و کاهش نهادهای موازی در حوزه هنر، هنرمندان این عرصه بتوانند با امنیت شغلی بیشتر به فعالیت در این عرصه ادامه دهند و خانه تئاتر به عنوان نهادی صنفی و با استفاده از کمک نهادها در راستای اهداف اعضای خود گام بردارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین