کد خبر: ۲۴۲۳۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
با تصویب هیات دولت؛

ابلاغ وظایف دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا و استانداردهای تولید خودرو

هیات دولت در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا به ویژه هوای کلان شهرها، وظایف دستگاه های اجرایی را برای مقابله با آلودگی هوا و استانداردهای تولید خودرو تا سال 1402 ابلاغ کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران در این مصوبه، دستگاه های اجرایی از جمله وزارتخانه های نفت، نیرو، کشور، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و سازمان صدا و سیما را موظف کرد با توجه به لزوم اهتمام جدی برای مقابله موثر با آلودگی هوا، اقداماتی در زمینه سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، نیروگاه ها، مدیریت حمل و نقل و تقاضای سفر، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساخت های شهری را طی زمان بندی تعیین شده، محقق کنند.

همچنین دستگاه های اجرایی موظف شدند اقداماتی شامل توقف افزودن حلال های صنعتی تولیدی واحدهای پتروشیمی با عنوان اکتان افزا و پتروبنزین، توزیع سوخت با استانداردهای یورو4 و دیزل با گوگرد کمتر از 40 قسمت در میلیون در تبریز(از ابتدای مرداد ماه سال 1393) در اصفهان و شیراز(از ابتدای مهرماه 1393) و در اهواز و مشهد (از ابتدای آذرماه 1393)، تعویض کاتالیزگر(کاتالیست) خوردورهای عمومی درون شهری، اصلاح حدود مجاز آلایندگی در معاینه فنی، ارایه برنامه اجرایی نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی درون کلان شهرها، توسعه استفاده از واحدهای تولید همزمان برق، برودت و گرمایش به میزان حداقل سالیانه 200 مگاوات انجام دهند.

همچنین منوط شدن شماره گذاری خودروهای دیزلی به نصب صافی(فیلتر) دوده، ارایه برنامه بازسازی و نوسازی و افزایش بهره برداری و ارتقای فناوری و بازدهی(راندمان) حرارتی، تدوین برنامه مدیریت تقاضای سفر به منظور کاهش سفرهای درون شهری منطبق بر طرح های جامع شد آمد (ترافیک) در کلان شهرها، پایش بیماری ها و مرگ منتسب به آلودگی هوا به صورت سالیانه از دیگر وظایف دستگاه های اجرایی در این زمینه است.

از دیگر وظایف دستگاه های اجرایی، درج مباحث مرتبط با آلودگی هوا در محتوای درسی مقاطع تحصیلی مختلف با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، پخش رایگان مطالب آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست در صدا و سیما، گسترش زیر ساخت های الکترونیکی خدمات رسانی در بخش دولتی و عمومی به منظور کاهش سفرهای درون شهری به میزان دو برابر تعیین شد.

بر این اساس، دستگاه های اجرایی موظف شدند؛ اعتبارات لازم را برای تحقق اقدامات مشخص شده در این مصوبه در بودجه سنواتی پیش بینی کنند.

این مصوبه بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد وسی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در هیات وزیران به تصویب رسید.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری این مصوبه را برای اجرا ابلاغ کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین