کد خبر: ۲۴۳۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳

عارف: سال 93 وارد تعیین مصادیق انتخابات مجلس نمی‌شویم

رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه اختلاف نظر بسیار خوب و سازنده است، اظهار کرد: باید اختلاف‌نظر مطرح و به خردجمعی احترام گذاشته شود. اما برخلاف برخی اخبار با خاتمی و روحانی هیچ اختلاف‌نظری ندارم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمدرضا عارف در اولین گردهمایی شاخه جوانان بنیاد امید ایرانیان که عصر امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه اصلا هیچ بحثی بین من و آقای خاتمی و روحانی مطرح نشده که اختلافی پیش بیاید، افزود: موضع رسمی و جدی ما حمایت از دولت روحانی است.

وی در ادامه گفت: من بارها مطرح کرده‌ام که شرایط کشور ایجاب می‌کند که ما به سمت تشکیل مجلسی مقتدر و توانا برویم. مجلسی که منافع ملی را جزو دغدغه اصلی خود بداند و یاور دولت باشد. ما در این زمینه باید تلاش کنیم به اجماعی در جبهه اصلاحات برسیم و لیست واحدی ارائه کنیم البته امید دارم رقبای ما هم به لیست واحدی برسند. ما حتی می‌توانیم در لیست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان عناصر مشترکی داشته باشیم.

رییس بنیاد امید ایرانیان همچنین با بیان اینکه باید سیاست‌های مناسبی برای رشد کشور تهیه کنیم، گفت: ما تلاش می‌کنیم اکثریت مجلس را به دست بیاوریم، زیرا قصد داریم با برنامه وارد انتخابات شویم و با توجه به نگاهی که در جامعه نسبت به گفتمان اصلاح‌طلبی وجود دارد، امیدواریم که موفق شویم.

عارف در ادامه درباره تشکیل حزب اظهار کرد: یکی از مطالباتی که بعد از 24 خرداد شکل گرفت، تشکیل حزب بود. هنگامی که ما درصدد تاسیس بنیاد امید ایرانیان بودیم، بحث تشکیل حزب هم مطرح شد، اما جمع‌بندی ما این بود که شرایط کشور برای تشکیل حزب فراهم نیست. در مرام‌نامه این بنیاد هم مطرح شده که وقتی بنیاد نهادینه شد، می‌تواند به سمت تشکیل حزب یا حمایت از یک حزب برود. ما اکنون براساس اساسنامه خود نمی‌توانیم تا سال 96 یا 97 فعالیت حزبی داشته باشیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: پس از اینکه مطالبه تاسیس حزب مطرح شد، ما یک کارگروه 10 نفره با حضور موافقان و مخالفان تاسیس حزب، تشکیل دادیم، دغدغه ما این بود که حزب ما مشکلات بیشتری به مشکلات احزاب اصلاح‌طلب اضافه کند. زیرا ما با تشکیل احزابی که متکی به چند نفر باشد، مخالفیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در پایان با جلساتی که تشکیل دادیم، به این جمع بندی رسیدیم که یک حزب تشکیل دهیم، افزود: حتی اگر حزب ما هم تشکیل شود، شرایط کشور ایجاب می‌کند که به صورت جبهه‌ای عمل کنیم. اکنون مقدمات تشکیل حزب در حال انجام است ولی ما به دنبال همگرایی در میان اصلاح‌طلبان هم هستیم.

به گفته عارف، در کنار تشکیل حزب، اساسنامه کانون اساتید ایران که یک تشکل صنفی است تشکیل شده و اکنون تقاضای مجوز به وزارت کشور فرستاده شده است.

رییس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا عارف در کناره‌گیری خود از انتخابات نامی از روحانی نبرد، گفت: من در آن بیانیه به مردم گفتم که به گفتمان اصلاحات و اعتدال رای دهند و نیازی دیگر به مطرح کردن نام آقای روحانی نبود.

وی همچنین درباره فعالیت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برنامه ما این است که در سال 93 راهبردها را تعیین کنیم و ما در این سال به هیچ وجه وارد مصادیق انتخابات نمی‌شویم. هیچ‌کس هم‌اکنون نمی‌داند من نامزد انتخابات خواهم شد یا نه. زیرا ما در سال 94 وارد مصادیق می‌شویم.

عارف در همین رابطه افزود: ما اصلاح‌طلبان، طرفداران دولت و جریان اعتدال‌گرایی را در یک اردوگاه می‌بینیم و تلاش می‌کنیم در انتخابات مجلس با این جریان وحدت داشته باشیم. ما به دنبال برنامه‌ریزی برای انتخابات سال 94 مجلس و 1400 ریاست جمهوری هستیم.

رییس بنیاد امید ایرانیان دلیل نپذیرفتن ریاست دانشگاه تهران را اینگونه ذکر کرد: اصلاح طلبان در سال 76 همگی وارد دولت شدند و از سرمایه اجتماعی غافل شدند. ما اکنون نمی‌خواهیم این اشتباه تکرار شود. زیرا نگاه ما در بنیاد امید ایرانیان حفظ سرمایه اجتماعی پس از انتخابات ریاست جمهوری بود. من در بنیاد امید ایرانیان مطرح کردم که اگر رییس دانشگاه شوم، دیگر هیچ نقشی در بنیاد نخواهم داشت و چون دوستان با شرط من مخالفت کردند، من هم ریاست دانشگاه تهران را نپذیرفتم البته پذیرفتن ریاست دانشگاه تهران، برای من یک افتخار است.

عارف درباره مراحل تاسیس بنیاد امید ایرانیان اظهار کرد: این بنیاد سه دوره را سپری کرده است. در اواخر سال 84 اولین اقدام تقاضای مجوز دانشگاه بود که انجام شد. در هیات موسس این دانشگاه، چند تن از روسای سابق دانشگاه تهران و سه تن از وزرای علوم حضور داشتند و وزارت علوم هم مجوز موسسه آموزشی عالی خوارزمی را به ما داد اما به دلایل مشکلات اقتصادی، تاسیس این دانشگاه به تعویق افتاد و در همین دوره دانشگاه تربیت معلم به خوارزمی تغییر نام یافت و من هم از این تغییر نام استقبال کردم. دانشگاه ما در شرایط کنونی با نام دیگری تاسیس خواهد شد. در کنار این بحث تاسیس بنیاد امید ایرانیان مطرح شد زیرا در بنیاد باران از مدیران سیاسی رده میانی به بالای دوره اصلاحات استفاده شد و حتی حداقل سن 45 برای ورود به آن برگزیده شد. در این میان ضرورت سازماندهی جوانان احساس می‌شد.

رییس بنیاد امید ایرانیان در ادامه افزود: در طول دوره اول که تا پایان سال 87 ادامه داشت، گفتمان و جهت‌گیری بنیاد که جهت‌گیری فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی بود به تایید رسید.

وی در ادامه اظهار کرد: در دوره دوم که دوره راه‌اندازی بنیاد بود، در 15 خرداد 88 اساسنامه این بنیاد به تصویب هیات موسس رسید و در 11 مرداد 88 تقاضای دریافت مجوز به وزارت کشور داده شد و در روز ششم آبان 88 بنیاد به ثبت رسید و فعالیت آن آغاز شد . همچنین در 25 اسفند 92 ما مجوز خود را از وزارت کشور دریافت کردیم و توانستیم علاوه بر تهران در سایر استان‌ها هم فعالیت خود را آغاز کنیم.

عارف همچنین افزود: مرحله سوم مرحله تثبیت و گسترش فعالیت‌های بنیاد است هم‌اکنون از لحاظ حقوقی کوچکترین شبهه‌ای به برنامه بنیاد امید ایرانیان وجود ندارد.

رییس بنیاد امید ایرانیان افزود: ما اولویت خود را رسیدگی به مسائل جوانان و زنان قرار دادیم زیرا باید تلاش شود که مطالبات جوانان و زنان محقق شده و ظرفیت جوانان و زنان برای توسعه کشور استفاده شود.

به گزارش ایسنا، عارف در پایان پیشنهاد کرد که بنیاد امید ایرانیان در زمینه تدوین برنامه پنج ساله، توسعه و مشارکت واحدهای استانی به صورت خودگردان، تاکید بر فعالیت جمعی، جذب جوانان و زنان، کادرسازی برای آینده و حمایت از تشکل‌های همسو و همگرایی با این تشکل‌ها و قرار گرفتن به عنوان اتاق فکری این تشکل‌ها، فعالیت بیشتری داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین