کد خبر: ۲۴۳۲۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

صادرات 9 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی در سال 92

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در سال گذشته بیش از 40 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در داخل کشور تولید شده که معادل 9 میلیارد دلار آن به خارج از کشور صادر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، عباس شعری مقدم روز جمعه در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال های گذشته دارای اعتبار بین المللی بود و می توانست از این اعتبار برای جذب تسهیلات و وام های خارجی استفاده کند اما پس از خصوصی سازی نادرست واحدهای پتروشیمی این روند متوقف شد. 

وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی قبل از این واگذاری ها در جایگاه سی و نهمین شرکت برتر جهانی قرار داشت اما امروز دیگر هیچ جایگاهی در این بخش ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: قرار بود پس از واگذاری واحدهای پتروشیمی 70 درصد درآمد حاصله برای سرمایه گذاری مجدد به این شرکت تحویل شود اما هیچگاه این مبلغ به این شرکت واگذار نشد. 

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از یک شرکت بزرگ تولیدی و توسعه ای به یک دستگاه معاملات ملکی تبدیل شده که هیچ گونه درآمد و اختیاری ندارد. 

وی گفت: پیش از این امکان تعیین فاینانس از منابع متعدد بین المللی وجود داشت اما امروز تنها می توانیم از چین و صندوق توسعه ملی فاینانس تامین کنیم که این میزان به هیچ وجه کافی نیست. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر منتظر دریافت 38 میلیارد دلار فاینانس برای به اتمام رساندن 60 پروژه نیمه تمام هستیم. 

وی با انتقاد از روند نادرست خصوصی سازی واحدهای پتروشیمی، گفت: دولت برای رد دیون واحدهای پتروشیمی را واگذار کرد که سازمان های تحویل گیرنده هیچ دغدغه ای برای توسعه آنها نداشتند تا حدی که حتی اگر بتوانند واحدهای پتروشیمی را تعطیل کرده و زمین و آهن آلات آنها را به فروش می رسانند. 

وی با اشاره به طرح های در دست اجرا برای توسعه صنعت پتروشیمی، گفت: در نظر داریم خط لوله اتیلن غرب را در سال جاری به بهره برداری برسانیم که با راه اندازی آن خوراک پتروشیمی های کردستان، مهاباد و لرستان تامین خواهد شد. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه واحد تامین خوراک خط لوله دنا و مرکز مشخص نشده بود، ساخت این خط لوله را متوقف گردید. 

وی افزود: هم اکنون 36 طرح جدید با ظرفیت 60 میلیون تن را تعریف کرده ایم که برای احداث آنها نیاز به 41 میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم. 

وی تصریح کرد که برای توسعه صنعت پتروشیمی ایجاد چهار قطب بزرگ پتروشیمی در پارسیان، چابهار، ایرانشهر و جاسک تعریف کرده ایم. 

وی اظهارداشت: برای تامین خوراک آنها به جای اوره و آمونیاک از جی.تی.پی استفاده خواهیم کرد. 

وی در خصوص تاثیر توافق نامه ژنو در صادرات محصولات پتروشیمی نیز گفت: هنوز تغییر محسوسی در صادرات محصولات پتروشیمی حاصل نشده زیرا نحوه انتقال پول میان بانک ها هنوز نامشخص است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین