کد خبر: ۲۴۳۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰

زنان 9 برابر بیشتر از مردان در ایران به بیماری لوپوس مبتلا می‌شوند

متخصص نفرولوژی گفت:زنان در ایران 9 برابر بیشتر از مردان به بیماری لوپوس مبتلا می شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر ˈشهرزاد عصارهˈ روز جمعه در حاشیه همایش حمایت از بیماران مبتلا به لوپوس در گفت و گو با ایرنا، درخصوص این بیماری افزود:به نظر می رسد سیستم ایمنی خانم ها حساس تر است. 

وی ادامه داد:به ازای هر 2500 نفر ایرانی یک نفر به لوپوس مبتلا می شود. 

رییس بخش همو دیالیز بیمارستان شهید هاشمی نژاد متوسط سن ابتلا به لوپوس در ایران را 24 سالگی عنوان کرد و گفت: این بیماری بیشتر در سنین جوانی و البته گاهی در میانسالی نیز مشاهده می شود. 

دکتر عصاره شایع ترین علامت در بیماران لوپوسی را علایم مفصلی- اسکلتی با شیوع 83 درصد، درگیری پوستی 81 درصد، درگیری سیستم خونی 82 درصد، درگیری کلیه 65 درصد، در گیری سیستم عصبی 23 درصد، درگیری ریه 21 درصد و درگیری قلب را 17 درصد عنوان کرد. 

وی خاطرنشان کرد:در حدود 3 درصد از بیماران مبتلا به لوپوس، یک فرد دیگر در خانواده نیز مبتلا به این بیماری یا بیماری خود ایمن دیگر مانند روماتیسم مفصلی مشاهده شده است. 

لوپوس از دسته بیماری های خود ایمنی است که می تواند قسمت های مختلفی از بدن همچون پوست، مفاصل، قلب، ریه، خون، کلیه ها و مغز را درگیر کند. 

سیستم ایمنی بدن به صورت طبیعی آنتی بادی هایی دارد که علیه ویروس ها و دیگر عوامل خارجی عمل می کند. این عوامل خارجی به عنوان آنتی ژن موجب بروز اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن می شود. 

در بیماری لوپوس، سیستم ایمنی نمی تواند بین عوامل خارجی و سلول ها و بافت بدن تفاوتی قائل شود در نتیجه به بافت بدن حمله می کند و این امر سبب بروز التهاب و درد در قسمت های مختلف بدن می شود. 

علایم شایع مبتلایان به این بیماری درد و تورم مفاصل به ویژه مفاصل کوچک بدن است که ممکن است مداوم و یا گذرا باشد.

در کنار این دردها ضایعات پوستی در بیماران ایجاد می شود به این صورت که بیماران وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرند، پوست صورتشان قرمز رنگ می شود و ضایعاتی روی آن ایجاد می شود.

همچنین ایجاد زخم هایی در دهان، ریزش مو، تب بدون علت، کاهش وزن و خستگی های مداوم از دیگر علایم این بیماری است که به تناسب میزان شدت در مبتلایان بروز می کند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین