کد خبر: ۲۴۴۵۳۳
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
هاشمی رفسنجانی: امام از اول تا آخر در جریان بودند

منتقدان ماجرای «مک فارلین» همیشه هیاهو می‌کردند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت دیپلماسی در جهان امروز، گفت: کسانی که از سوی وزارت خارجه به مأموریت‌های کاری می‌روند، سربازان و افسران انقلاب در جبهه خارجی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سرویس سیاسی - آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از مدیران، سفرا و کارداران سابق جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف که به دنبال ملاقات وزیر و معاونان وزارت خارجه به این دیدار آمده بودند، با ارائه تحلیلی از فضای سیاسی کشور در سال‌های قبل از انقلاب، گفت: اگرچه ماهیت انقلاب مردمی بود اما پس از پیروزی، امام(ره) با تأکید بر لزوم روابط دولت با دولت‌ها، اهمیت سیاست خارجی را برجسته کردند.

 به گزارش آفتاب، وی، اظهار نگرانی برخی از دولت‌های عربی منطقه از تکرار انقلاب اسلامی در کشورهایشان و نا امیدی غرب از نابودی یا به انحراف کشاندن انقلاب از طریق مصادره مسئولیت‌های مهم را دلیل حمایت از حزب بعث دانست که حکومت اقماری نظام کمونیستی بود و با اشاره به اجماع غرب، شرق و ارتجاع برای تحریک صدام در شروع جنگ، افزود: میدان‌داری‌های سیاسی و نظامی ایران، حامیان حزب بعث را نا امید و نسبت به الگوپذیری ملت‌ها از ایران نگران کرد و مستقیماً وارد جنگ با ایران شدند.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان برخی اقدامات سیاسی برای جلوگیری از جنایات صدام، بمباران شیمیایی حلبچه را نقطه اوج قساوت غرب و شرق در قتل‌عام مردم دانست و اظهار کرد: از قسی‌القلبی مثل صدام بعید نبود که این جنایت را در شهرهای ایران هم تکرار کند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به جلسات سران قوا و حضور وزیر امور خارجه در برخی از جلسات، یادآور شد: وقتی قرار بر پذیرش آتش‌بس شد، تیم دیپلماسی ایران چنان میدان‌داری کرد که سند پیروزی سیاسی ایران در سازمان مللی تصویب شد که قدرت‌هایش تمایلی به این کار نداشتند.

در آن زمان که هشت نماینده مجلس می‌خواستند از وزیر امور خارجه در این باره سوال کنند و در مطبوعات اعتراض می‌کردند، امام(ره) در بیانیه‌ای معروف به «این تذهبون؟!» گفتند و بر آنان نهیب زدند که «حرف‌هایی را که شما می‌زنید، رادیو اسرائیل جرأت نمی‌کند بگوید».

فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان چند برنامه دیپلماسی در طول هشت سال جنگ تحمیلی، ماجرای «مک فارلین» را یکی از نکات قوت و برجسته عملکرد مسئولان نظام دانست و گفت: با کاری منسجم و تلفیقی از شیوه‌های پنهان و پیدای دیپلماسی، هم نیازهای نظامی جبهه‌ها در آن مقطع حساس دفاع مقدس را تأمین کردیم و هم نگذاشتیم ابهت انقلاب اسلامی در نگاه جهانیان مخدوش شود که موجب افتخار ایران و رسوایی و بحران در آمریکا شد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به بحث‌های غیرمنصفانه‌ای که این روزها درباره این موضوع می‌شود، گفت: کسانی که گاه آن روزها در جریان امور دفاع مقدس و کشور نبودند، امروزه با اغراض سیاسی، تحلیل‌های تخیلی می‌کنند و با تحریف تاریخ درصدد برجسته کردن نقش نداشته خویش در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «منتقدان ماجرای مک فارلین همیشه هیاهو می‌کردند»، خاطرنشان کرد: در آن زمان که هشت نماینده مجلس می‌خواستند از وزیر امور خارجه در این باره سوال کنند و در مطبوعات اعتراض می‌کردند، امام(ره) در بیانیه‌ای معروف به «این تذهبون؟!» گفتند و بر آنان نهیب زدند که «حرف‌هایی را که شما می‌زنید، رادیو اسرائیل جرأت نمی‌کند بگوید».

وی ادامه داد: چون امام از اول تا آخر در جریان مسأله مک فارلین بودند و بارها در مسیر راهنمایی‌های مؤثری داشتند، مطمئن بودند که افرادی درصدد شبه‌افکنی‌اند و با آن بیانیه آنها را به خوبی از میدان به‌در کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر جایگاه و نقش امام(ره) در همه مراحل انقلاب، گفت: شخصیتی عالم به زمان، فیلسوف بی‌نظیر، فقیهی واقعی و افقه، باریک‌بین و باهوش، مؤمن، متفکر، عارف و متوکل علی‌الله، با آن سلامت نفس، انقلاب را آسیب ناپذیر کرده بود و با تدبیر بی‌نظیر همه مسایل را مدیریت می‌کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان امتیازات و ویژگی‌های تاریخی، جغرافیایی طبیعی و فرهنگی ایران، مکتب اهل بیت(ع) و مردمی پاک و مخلص را سرمایه نظام دانست و گفت: متأسفانه در برخی مقاطع کسانی که بویی از مبارزه و انقلاب نبرده بودند، مفسر جمهوریت و اسلامیت نظام می‌شوند که به خاطر افکار تند، در داخل باعث نگرانی جوانان و زحمت کشور و در خارج باعث خوشحالی دشمنان انقلاب می‌شوند.

همین که دنیا فهمید با ایران باید در فضایی برابر و محترمانه مذاکره کند، پیروزی سیاسی است

وی با بیان شباهت و تفاوت‌های عملکرد تیم دیپلماسی ایران در سال‌های پس از جنگ و پرونده هسته‌ای اظهار کرد: با منطق دیپلماسی دنیا را قانع کردیم که پس از هشت سال حمایت از ارتش بعث، در سازندگی پس از جنگ، طرح‌های بزرگ ایران را فاینانس کنند و امروز نیز با همان صلابت باید برای احقاق حقوق خود تلاش کنیم.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر ضرورت توجه به شرایط زمانی در اتخاذ تصمیمات سیاسی، به مذاکرات هسته‌ای و حواشی داخلی و خارجی آن اشاره کرد و گفت: همین که دنیا فهمید که با ایران باید در فضایی برابر و محترمانه مذاکره کند، یک پیروزی سیاسی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از تلاش‌های فرزندان انقلاب در جبهه دیپلماسی، تصریح کرد: وزارت خارجه با مدیران مجرب و منطقی خویش، عزت، حکمت و مصلحت را به گفت‌وگوهای سیاسی برگرداند و ذهنیت‌های منفی را جبران کرد.

وی اضافه کرد: اکنون دنیا به منطقی و جدی بودن ایران در مذاکرات واقف شده و راه برای مغالطه و ادعای مخفی کاری ایران بست و هدایت‌های رهبری در جریان مذاکرات، کار را در تقابل با تندروها سهل کرده است.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود با مقایسه اوضاع اقتصادی امروز کشور با سال‌های پس از جنگ، یادآور شد: در آغاز سازندگی ۵۱ درصد کسری بودجه، بیکاری خطرناک و تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی و کشاورزی در استان‌های درگیر در جنگ بیداد می‌کرد، ولی با همدلی و حمایت مردم و اتخاذ تصمیمات منطقی، رونق به تولید برگشت و بیکاری 16 درصدی به 9 درصد رسید و همه کشور تبدیل به کارگاه بازسازی و سازندگی شد و مردم به دلیل رونق تولید و کسب و کار از زندگی مناسب‌تری برخوردار شدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ظرفیت‌های ایران، اظهار کرد: ترمیم اوضاع اقتصادی و رونق اشتغال، عوامل فراوانی دارد که سیاست خارجی یکی از آنهاست و دولت با اولویت دادن به آن می‌کوشد تا انحرافات و عقب‌ماندگی‌های اقتصادی و سیاسی هشت سال گذشته را جبران کند.

بر اساس این گزارش، در آغاز این دیدار آقای مؤید، یکی از مدیران با سابقه وزارت امور خارجه، ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های وزارتخانه برای استفاده از سرمایه‌های انسانی، به یادآوری خاطرات سفرا و کارداران در سال‌های اول انقلاب اسلامی، بویژه هشت سال دوران سازندگی پرداخت که دنیا پس از یک دوره تقابلی، روی به تقویت همکاری‌ها آورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین