کد خبر: ۲۴۴۹۷۰
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴

آیت الله مکارم شیرازی: انتقاد سازنده و دلسوزانه باشد

یکی از مراجع تقلید گفت: انتقاد از مسایل مختلف جامعه باید سازنده، دلسوزانه و خیرخواهانه باشد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت الله ˈناصر مکارم شیرازیˈ روز چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم افزود: انتقاد نباید انتقامجویانه و مبتنی بر بغض شخصی مطرح شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه همگان در برابر مسایل اجتماعی و سیاسی جامعه مسوولیت دارند گفت: اسلام دینی اجتماعی است و در مقابل مسایل احساس مسوولیت می کند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: بعضی می گویند انتقاد نکنید زیرا شرایط اجازه نمی دهد و برخی می گویند که باید همه چیز را مورد انتقاد قرار داد، در حالی که هیچکدام این دو ملاک نیست بلکه ملاک خیرخواهی برای جامعه اسلامی است.

وی گفت: انتقاد در اسلام در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر گنجانده شده است.

این مرجع تقلید افزود: با در نظر گرفتن شرایط این فریضه در کتب فقهی، مساله انتقاد در جامعه مطرح شود اما باید دقت کرد تا انتقاد با ایذا، تخریب، دروغ و تهمت همراه نباشد.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین از متون برخی رسانه ها و کتب در جامعه ابراز نارضایتی و بیان کرد: باید با انتقاد سازنده بعضی متون این کتب را اصلاح کرد و تذکر داد.

وی گفت: هدف از تذکر اصلاح امور است و اگر بدانیم که این اصلاح با تذکر شخصی و محرمانه صورت می گیرد آن را رسانه ای نمی کنیم.

این مرجع تقلید همچنین در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: خنده و شادی در اسلام مطرود نیست به شرط آنکه مودبانه و توام با وقار باشد.

وی افزود: خنده بیجا و پر سر و صدا در اسلام نهی شده است.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: اسلام در عین حال اجازه داده و تشویق کرده که مسلمانان خنده رو باشند که غالبا باید به صورت تبسم باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین