کد خبر: ۲۴۵۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
به اسم دلسوزی در زندگی مردم دخالت نکنیم

رییس جمهوری: به زور و شلاق نمی شود مردم را به بهشت برد

رییس جمهوری با بیان اینکه نباید در زندگی مردم به اسم دلسوزی دخالت کنیم، اظهار داشت: بگذاریم مردم راه بهشت را انتخاب کنند، به زور و شلاق نمی شود مردم را به بهشت برد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که این سخنان را امروز (شنبه) در همایش بیمه سلامت همگانی بیان کرد، افزود: «ما مردم را سر مسایل کوچک و جزیی، بی خود، بی جهت و بی دلیل یا به دلایل واهی، به بهانه های واهی در واقع اسمش را دلیل هم نمی شود گذاشت....؛ بگذاریم مردم راحت باشند.»

روحانی با بیان این که «بگذاریم مردم در سلامت روحی باشند»، خاطر نشان کرد: این قدر در زندگی مردم هر روز مداخله نکنیم ولو به خاطر دلسوزی، بگذاریم مردم راه بهشت را انتخاب کنند، به زور و شلاق نمی شود مرد م را به بهشت برد. پیامبر هم بشیر بود و هم نذیر، شلاق در دستش نبود، بشیر بود و نذیر مردم را بشارت می داد، امید می داد راه حق را به مردم معرفی می کرد، مردم را انذار می کرد، می گفت این راه، راه ناصحیحی است، تبعاتش این هاست.



*** همه بشیر و نذیر باشیم


روحانی افزود: همه بشیر و نذیر باشیم، همه کاری کنیم تا آرامشی در جامعه باشد، دعواهای گروهی، جناحی، حزبی در یک حدی بد نیست نمی خواهم بگویم مثل نمک، می خواهم تعبیر فلفل کنم.

رییس جمهوری ادامه داد: فلفل کمش اشکال ندارد اما اگر همه غذا را پر فلفل کنیم که نمی شود خورد. تا یک ذره خوردی دادت در میاد، زبان و گلو و مری و معده می سوزد و دل درد می آورد، هرچیزی اندازه ای دارد.

روحانی تصریح کرد: دعواها و رقابت ها تا حدی، معمول است و اشکال ندارد اما اگر همه شد دعوای جناحی وحزبی....

رییس جمهوری اضافه کرد: همیشه ما انتخابات داریم، اگر 6 ماه قبل از انتخابات، دعوا را شروع کنیم، اشکال ندارد، به محض این که انتخابات تمام می شود، دعوا برای انتخابات بعدی شروع می شود، این که نمی شود همیشه دعوا باشد.

روحانی یادآور شد: در دنیا هم معمولا اگر انتخابات خیلی مهمی است مثلا از یکسال قبل مقدماتش شروع می شود، 6 ماه بعد داغ می شود و دو ماه آخر حسابی آماده می شود، اما ما به محض این که انتخابات تمام می شود، روز بعد شروع می کنیم که آن کسی که در انتخابات پیروز شده، موفق نشود.

رییس جمهوری افزود: چرا موفق نشود؟ آن ها به هرحال دلسوز کشورند و نمی خواهند کشور وضعش بد شود، می گویند این موفق نشود تا کاندیدای ما در چهارسال بعد موفق شود، بابا این را بگذارید یکسال مانده به انتخابات شروع کنید.



*** موضوع سلامت و بیمه از مسایل بسیار مهم است


روحانی افزود: موضوع سلامت و بحث بیمه از مسایل بسیار مهم است و هدف ما طبق چشم انداز 20 ساله این است که کشور به یک کشور توسعه یافته تبدیل شود.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: از آن زمانی که این چشم انداز به تایید مقام معظم رهبری رسید و ابلاغ شد تقریبا 9 تا 10 سال از آن زمان گذشته اما خوشبختانه یک 10 سال دیگری هنوز از آن 20 سال باقی مانده است.

وی اضافه کرد: البته می دانید که طبق چشم انداز ما باید سالانه 8 درصد رشد می داشتیم تا برسیم در 20 سال به آن نقطه ای که چشم انداز به ما می گوید.

رییس جمهوری گفت: در این 9 تا 10 سال اول شرایط ما شرایط مناسبی نبود. سال های اولیه 4 تا 4.5 درصد رشد داشتیم و بعد یکی دو سال وضع کمی بهتر شد و در مجموع در پایان در دو سه سال اخیر وضع ما به گونه ای بود که در سال 91 رشدمان منفی 5.8 شد و سال گذشته هم که سال 92 بود، هنوز آمار و ارقامی به ما ندادند ولی علی القاعده در سال 92 هم منفی خواهیم بود.

روحانی یادآور شد: امسال که سال 93 است با حول و قوه الهی با حمایت و کمک همه مردم یکی از اهداف دولت که رشد مثبت است، بتوانیم در سال های بعد نیز این رشد را افزایش دهیم و در طول مجموعه 10 سال آینده اگر با حرکتی ملی همان که رهبری فرمودند با عزم ملی و مدیریت جهادی، کار را پیش ببریم من ناامید نیستم که بخش بزرگی از آن عقب ماندگی 10 سال قبل را در 10 سال بعد بتوانیم جبران کنیم.

وی تصریح کرد: این امر شدنی است که به چشم انداز برسیم چرا که یک اراده ملی می خواهد و همه باید دست به دست هم بدهیم و باید غم ما یک چیز باشد.

رییس جمهوری سپس با طرح این سوال که چرا توسعه یافته نیستیم؟ اظهار داشت: اگر این سوال ملی شود، کار درست می شود.

روحانی یادآور شد: علت این که در خرمشهرتوانستیم پیروز شویم، چون یک سوال ملی بود که چرا خرمشهر سقوط کرد و چرا نباید خرمشهر به دامن کشور برگردد؟ آن وقت یک عزم و اراده ملی جزم و عزمی سراسری شد.



*** فتح خرمشهر پشت قباله هیچ کس و نهادی نیست


دییس جمهوری گفت: فتح خرمشهر روز شادی ملت ایران در سال 1361 و همه روزها و همه سالها بعد از آن به دلیل آن حماسه بزرگی که بدست فرزندان این مرز و بوم آفریده شد، است.

وی تاکید کرد: فتح خرمشهر پشت قباله هیچ کس و هیچ نهادی نیست. فتح خرمشهر پشت قباله ملت ایران است. تمام مردم به صحنه آمدند.

رییس جمهوری با بیان این که آدم در جنگ صحنه های عجیبی می بیند، گفت: از یک راننده لودر یا بلدوزر گرفته تا از یک بسیجی که دانش آموز و دانشجو بود یا از یک کارگر و کارمند، از سپاه،ارتش و نیروی انتظامی حالا در آن زمان، ژاندارمری، شهربانی و کمیته بود و از عشایر، همه به صحنه آمده بودند.

روحانی افزود: من این را یک جای دیگر در سخنرانی گفتم، من در سال 62 در جبهه بازدیدهایی که یک روز از صبح تا غروب داشتم، فرزندان روسای سه قوه را در جبهه دیدم.

رییس جمهوری ادامه داد: آمدم در سخنرانی دو کوهه به رزمندگان گفتم که ما در جنگ پیروز می شویم، همه هستند، اگر بنا بود فرزندان فقرا، مستضعفان و روستاییان بودند و شهری ها نبودند، استان ها بودند و تهرانی نبود، مردم عادی بودند، فرزندان علما یا خود علما نبودند، کارمندان سطح معمول بودند و عالی رتبه ها نبودند .... امروز ما می بینیم فرزندان روسای سه قوه در جبهه هستند، پس این جنگ پیروز می شود.

روحانی تصریح کرد: ملت اراده کند، خدا هم عنایت می کند، اراده ملت، عنایت حق است، ان تنصروالله ینصرکم و به هدفمان می رسیم.

رییس جمهوری با بیان این که امروز باید دغدغه ما توسعه باشد، اظهار داشت: اگر همه مردم یک صدا شدند و همان که چشم انداز می گوید که ایران کشوری است توسعه یافته؛ دغدغه همه ما شود، آقا این 10سال نشد، 10 سال دوم، باید دو برابر تلاش کنیم تا به آن چشم انداز برسیم.

روحانی اضافه کرد: یک وقت مقام معظم رهبری در یکی از بیاناتشان گفتند که بعد از قانون اساسی، این چشم انداز است، از تمام سیاست ها مهم تر است؛ اگر بخواهیم به چشم انداز و توسعه برسیم، توسعه بدون توسعه در نظام سلامت امکان پذیر نیست.

رییس شورای عالی سلامت تصریح کرد: اگر مردم در بحث سلامت مشکل داشته باشند، فرقی بین جسم و روح ندارد، هر دو باید دغدغه باشد، مردم باید از لحاظ جسمی و روحی سالم باشند.

روحانی یادآور شد: وقتی از یک طرف گرد وغبار یا بنزین غیر استاندارد می آید همه نگران می شویم اما این که مردم بی جهت دچار دغدغه می شوند، همان گرد وخا ک و بنزین آلوده است.

روحانی ادامه داد: مقصود من سیاست داخلی و سیاست خارجی نیست؛ مقصود من نظام سلامت است که باید مردم را از نظر روحی و جسمی تقویت کنیم و عوامل آلودگی در نظام بهداشتی را کاهش دهیم.



*** بهداشت موفق باشد، درمان محدود می شود

وی تصریح کرد: همه می دانیم که اصل بر بهداشت است چرا که اگر بهداشت ناموفق بود نوبت درمان فرا می رسد؛ اگر بهداشت کاملا موفق باشد درمان خیلی محدود می شود.

معاون حقوقی رییس جمهوری افزود: قدم نخست بهداشت و قدم دوم درمان است؛ ما اگر می خواهیم توسعه پیدا کنیم باید جامعه مان جامعه ای سالم باشد؛ پولی که برای سلامت هزینه می کنیم، به یک معنا هزینه نیست؛ مثل پولی که در آموزش و پرورش مصرف می شود.

روحانی با تاکید بر این که مهمترین پایه توسعه، توسعه انسانی است، گفت: یعنی باید استعداد جوانان شکوفا شود، باسواد شوند و مهارت و تجربه لازم کسب کنند؛ این پایه توسعه است، نه نفت و گاز و معادن؛ پایه اصلی توسعه، علم، دانش و تولید علم و فناوری توسعه تکنولوژیکی است که کشور را به جلو سوق می دهد.

وی گفت: تصمیم ما بر این است که نظام سلامت را متحول کنیم و به سمت نقطه مطلوب ببریم؛ البته تا نقطه مطلوب فاصله زیاد داریم و قدم به قدم باید جلوبرویم تا به نقطه مطلوب برسیم.



**رساندن نظام سلامت به نقطه مطلوب به معنای فتح خرمشهر است


روحانی با تاکید بر این که رساندن نظام سلامت به نقطه مطلوب، به معنای فتح خرمشهر است، اظهار داشت: در همایشی که به مناسبت فتح خرمشهر برگزار شد، گفتم که نباید بگذاریم فتح خرمشهر و پیروزی و حماسه ما، در سال 61 باقی بماند و هر سال باید فتح خرمشهر داشته باشیم و حماسه بیافرینیم.

وی ادامه داد: ملت ایران در 24 خرداد سال گذشته طبق تدبیر رهبر معظم انقلاب یک حماسه سیاسی عظیم آفرید و به منطقه و دنیا اعلام کرد که راه اعتدال را برگزیده است؛ مردم اعلام کردند که از افراط و خشونت روی گردانیم و مسیری که برگزیدیم، مسیر میانه روی، اخلاق و عدالت است.

وی با اشاره به این که همه روزهای تاریخی ما در خرداد آفریده شده است، گفت: همواره خرداد، ماه مهم و سرنوشت سازی برای ما بوده است و اگر چنین است باید بتوانیم در نظام سلامت تحول بزرگی بیافرینیم.



*** نظام بیمه و سلامت باید متحول شود


وی ادامه داد: اگر قرار است همه مردم ما دغدغه شان در نظام سلامت به حد معمول برسد- امروز بیش از حد معمول است- ، از یک طرف نظام سلامت و از طرف دیگر نظام بیمه ما باید متحول شود و هر دو وزارتخانه باید تلاش کنند و همه باید پشتیبانی کنند.

وی با اشاره به نقش و اهمیت سیاست، برنامه ریزی ، نظارت و ارزشیابی تحول در نظام سلامت گفت: در زمینه آمادگی نیروی انسانی کافی، توسعه انسانی در نظام سلامت، اگر پزشک و پرستار شما عاشق کار نباشد، باسواد نباشد و نتواند درست تشخیص دهد و یا اخلاق حرفه ای نداشته باشد شما به جایی نمی رسید یا اگر خدای نکرده وارد بیمارستانی شویم پزشک عاشق کارش نباشد، متعهد نباشد و سواد لازم و اخلاق حرفه ای نداشته باشد، به جایی نمی رسد.

روحانی افزود: اگر پزشک خوب باشد یا پرستار عاشق کار نباشد، نظام سلامت به جایی نمی رسد. هر دو باید باشد. حتی اگر نظافتچی بیمارستان متعهد و عاشق کارنباشد، نظام سلامت درست نمی شود.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه همه باید دست به دست هم دهیم، گفت: از آشپزخانه بیمارستان که باید غذای سالم تهیه کند، مراکز درمانی و دانشگاهها که متکفل تربیت پزشک و پرستار هستند، همه باید دست به دست هم دهند.

روحانی افزود: اگر همه چیز آماده باشد و امکانات فیزیکی وجود نداشته باشد،خود از نو مشکل بعدی ایجاد می شود و اگر تجهیزات و آزمایشگاه ما درست نباشد، مشکل ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: پزشک که بوعلی سینا نیست که با نبض تشخیص دهد با عکس تشخیص می دهد اگر ایراد داشته باشد و یا ام. آر.آی یا اسکن اشکال داشته باشد و یا همه چیز درست باشد و کسی که می خواهد تفسیر کند کارش را بلد نباشد، همه چیز خراب می شود.

رییس جمهوری ادامه داد: اگر پزشکی که عکس را می بیند، درست تشخیص ندهد و یا دقت لازم را نکند همه چیز از بین می رود یا دستگاه ما خراب باشد پس نیازمند هستیم به اینکه در بیمارستان و نظام سلامت همه ابعاد را مد نظر قرار دهیم.

وی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی،نیروی انسانی و امکانات گفت:اگر منابع مالی درست نباشد هیچ کدام از اینها درست نمی شود و اگر نتوانیم بیماری را که مراجعه کند، تحت پوشش قرار دهیم نظام سلامت به مشکل بر می خورد.



*** دفترچه های بیمه باید الکترونیکی شود

روحانی همچنین گفت:برای من به عنوان مسوول دستگاه اجرایی کشور و برای وزرای ما هم وزیر تعاون کار و رفاه و هم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همه بخش های مختلف امروز روز افتخار آمیزی است و کاری که بیش از 20 سال است در قانون گفته شده و شعار داده شده، می توانیم اعلام کنیم که عملیاتی شده و تمام مردم ایران را تحت پوشش بیمه قرار دادیم.

رییس جمهوری در عین حال گفت: البته این کار تمام نیست، قدم اول است. دفترچه های بیمه باید ارزش پیدا کند و الکترونیکی شود و پوشش بیمه باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در بخش دارو الان بیش از 2300 دارو تحت پوشش بیمه است، گفت: باید قدم به قدم بتوانیم داروهای تحت پوشش، تجهیزات پزشکی، توانبخشی و پرتو پزشکی را افزایش دهیم.

روحانی اضافه کرد: چتر بیمه باید گسترش یابد و تا بتواند مشکلات مردم را تامین بکند. انشاءالله همه دستگاه ها و وزارتخانه های مسوول و عزیزانی که در این زمینه مسوولیت دارند، تلاش کنند.

رییس جمهوری با تاکید بر لزوم مشارکت سازمان های مردم نهاد در بخش سلامت گفت: کار بزرگی که برای سلامت باید انجام بگیرد نیازمند مشارکت سازمان های مردم نهاد است و دولت به تنهایی نمی تواند در این زمینه کاری بکند.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: انشاءالله امسال با کمک یکدیگر به نقطه مطلوبی که خواست ملت بزرگ ایران عزیز ما است، برسیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین