کد خبر: ۲۴۵۶۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
در دومین روز اجلاس مجمع عمومی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی

ظریف: نظم نوین مدنظر آمریکا توهم بود

وزیر امور خارجه گفت: در ابتدای تغییر نظم جهانی در دوره انتقالی آمریکا توهم نظم جدید جهانی را داشت، ولی تجربه نشان داد که تلاش‌های آمریکا برایش پر هزینه بوده و نظم نوینی که مدنظر داشت توهم بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در سخنانی در دومین روز از هفتمین اجلاس مجمع عمومی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با اشاره به نقش محوری رسانه در تحولات جاری جهانی، گفت: یکی از تحولاتی که در آن نقش محوری به رسانه تعلق گرفته است، در مرحله انتقالی نظام بین‌المللی است. به نحوی که اکنون جهان ما شبکه‌ای شده، مرزهای ارتباطات شفاف گردیده و رسانه‌های سنتی به تدریج جای خود را به رسانه‌های اجتماعی و تعامل محور داده‌اند.

وی با اشاره به تاثیر بی‌نظیر این تحول بر شرایط سیاسی و وضعیت جاری در جهان اسلام ادامه داد: در چنین شرایطی گردهمایی جمع موثری از نخبگان رسانه‌ها به منظور بحث و بررسی و برنامه‌ریزی جای خوشحالی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه نظام جهانی از نظم دو قطبی متصلب که بر ملت‌ها فشار می‌آورد خارج شده و در مسیر نظم جدید و شکل‌گیری مرحله انتقالی نظام جهانی قرار گرفته است، عنوان کرد: ‌ در ابتدای تغییر نظم جهانی در دوره انتقالی آمریکا توهم نظم جدید جهانی را داشت ولی تجربه نشان داد که تلاش‌های آمریکا برایش پر هزینه بوده و نظم نوینی که مدنظر داشت توهم بود.

ظریف افزود: بیداری اسلامی و حرکت اصیل مشارکت خواهی مردم منطقه در تعیین سرنوشت خود فرصت ها و چالش های اساسی و متنوعی را فراروی جهان اسلام قرار داده است که بی شکت تاثیرات کم نظیر و قابل توجهی بر سرنوشت و مسیر آینده جهان اسلام خواهد داشت.

وزیر خارجه با اشاره به اینکه بیداری اسلامی و حرکت اصیل مشارکت خواهی مردم منطقه برای تعیین سرنوشت خودشان فرصت‌ها و چالش‌های بی نظیری را فراسوی جهان اسلام و رسانه‌های جهان اسلام قرار داده که تاثیرات آن نیز بی نظیر است، گفت: ‌ تاثیرات بیداری اسلامی تا ده‌ها سال ادامه خواهد داشت و می‌تواند روابط جهان را سامان دهد.

وی بیان کرد: فرصت بیداری اسلامی برای تعیین سرنوشت ملت ها می‌تواند با استفاده از تعالیم اسلام که منادی رحمت انسانی و الفت و همدلی است راه حرکت در برابر کشورهای اسلامی و راه پیشرفت، ثبات و صلح را فراهم کند.

ظریف ادامه داد: در این میان چالش‌هایی وجود دارد که کشورهای اسلامی با آن دست به گریبان هستند و این فرصت ناب بیداری اسلامی و حضور قدرتمند مردم در فرصت مشارکت خواهی را به سمت منازعه و تفرقه فراهم کرده است.

ظریف با بیان اینکه، تحولات بعد از آغاز موج بیداری اسلامی، نقش نخبگان و دلسوزان در سطوح مختلف به خصوص در عرصه فرهنگی در جلوگیری از فتنه های قومی و طائفه‌ای را برجسته‌تر نموده است، گفت: در این میان رسانه نقشی بس مهم، تعیین کننده و مکمل دارد؛ چرا که همزمان با بلوغ، درایت و دوراندیشی نخبگان جامعه، نوعی بلوغ رسانه ای برای دیده بانی دقیق و اطلاع رسانی از دورنمای تحولات ضروری است، تا مردم را نسبت به چشم انداز آینده آگاه نماید و از فرو غلطیدن در دام شیطنت ها و کج فهمی ها برهاند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه اظهار کرد: امروز جهان عرصه یک نبرد تبلیغاتی و رسانه ای برای ترسیم تصویر و چهره کشورها و ملت هاست. سال هاست که بدخواهان جهان اسلام تلاشی همه جانبه برای ترسیم چهره ای مخدوش از اسلام و مسلمانان داشته و با برنامه ریزی، ترویج اسلام هراسی را در صدر اهداف خود قرار داده اند اما متاسفانه سایه سنگین و تاریک کج فهمی عامدانه در توسل به خشونت و افراط از سوی برخی طیف های مشکوک تکفیری تنها منجر به تقویت این تصویر مخدوش و مغرضانه از اسلام و مسلمانان شده است.

ظریف خاطر نشان کرد: همزمان با گشوده شدن جبهه شوم خشونت و افراط، شاهد توسعه رشد شبکه های فتنه و تفرقه مذهبی در جهان اسلام هستیم که هر دو با پیام واقعی اسلام رحمانی و وحدت آفرین بیگانه اند.

وی تاکید کرد: در برهه کنونی بیش از هر زمان دیگری ضروری است که رسانه های مستقل و مسئول با شناساندن ماهیت واقعی خشونت طلبان و تفرقه افکنان و هشدار نسبت به این روندهای خطرناک، فرهنگ وحدت و امید به آینده و الفت و دوستی و محبت بین مسلمانان را گسترش دهند و مسیر صیانت و ترویج ارزش های والای انسانی اسلام و تقویت همگرایی به ویژه در ارتباط با مسائل مهم و حساس جهان اسلام را هموار سازند. ارائه تصویر واقعی از اسلام و اهتمام به منافع و مصالح عالی امت اسلامی فارغ از برخی اختلاف دیدگاه های مذهبی و سیاسی می باید در دستور کار هرگونه پردازش رسانه ای قرار گیرد.

وزیر خارجه با تاکید بر نقش رسانه های جهان اسلام افزود: این رسانه ها می توانند با تکیه بر محتوای غنی منبعث از ارزش های اسلامی، با حفظ اصول و مبانی و افزایش قابلیت های فنی و حرفه ای خود و ضمن دقت و سرعت، ابعاد انسانی را در اطلاع رسانی برجسته نمایند؛ و با ربودن گوی رقابت از حریفان قدرتمند، توجه افکار عمومی جهان را به سوی خود به عنوان دریچه اصیل و امین رصد اخبار و تحولات جهان اسلام جلب نمایند و جهان را از انحصار خبری و تک صدایی کنونی خارج کنند.

ظریف با اشاره به ظرفیت کشورمان در عرصه رسانه ها اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی، با تکیه بر همین رویکرد و منطق قوی و محکم، با تمام ظرفیت خود، تبلیغات اسلام هراسانه و ایران هراسانه در پروژه صهیونیستی امنیتی سازی ایران را هدف قرار داده و به یاری خدا سرمایه گذاری درازمدت و کلان بدخواهان اسلام و ایران را تا حد زیادی خنثی ساخته و هم‌زمان با خوباوری و مقاومت در برابر زیاده خواهی ها، حقوق مشروع خود در بهره مندی از علوم و فناوری های نو از جمله انرژی صلح آمیز هسته ای را تثبیت نموده است. این رویکرد و گفتمان جدید، منافعی راهبردی نه تنها برای کشور و مردم ایران، بلکه در راستای احیای تمدن بزرگ اسلامی و اعتلای جهان اسلام و تبلور ظرفیت عظیم آن در خدمت به صلح و آرامش در سراسر جهان خواهد داشت.

وی اضافه کرد: رسانه های جهان اسلام نیز باید گفتمان مناسب را در سطح جهان ایجاد نمایند و امید به آینده ای روشن و صلح آمیز را توسعه دهند. اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی یک ظرفیت بسیار مطلوب و موثر برای شکستن فضای تنگ تک صدایی در عرصه تبلیغاتی به خصوص در درون خانواده بزرگ جهان اسلام است.

ظریف با تاکید بر عملکرد رسانه ها گفت: باید جهان را مطلع ساخت که آنچه امروز به اسم افراط گری دینی مطرح است، چه اسلامی چه مسیحی یا یهودی، هیچ مناسبتی با آموزه ها و ارزش های اصیل ادیان الهی و به ویژه اسلام ندارد.

وی در ادامه با اشاره به طرح ریاست جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه جهانی با خشونت و افراط که با اجماع به تایید مجمع عمومی ملل متحد نیز رسید خاطر نشان کرد: چارچوب نظری و اجرایی مشترک جهانی برای پیگیری این گفتمان و حرکت جهانی را فراهم نموده است. مقابله با خشونت و افراط قبل از اقدام سخت افزاری نیازمند شکل گیری یک موج واحد در مقابل جنگ روانی و تبلیغاتی و مهار ذهنیت های نادرست در افکار عمومی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ملت‌های مسلمان ارتباطی با تندروها ندارند، گفت: ولی متاسفانه ما مسلمانان نتوانسته‌ایم با اعتماد به نفس ارزش‌های اصیل خود را به جهان معرفی کنیم و دیگران با سوء استفاده از این مسئله تصویری مغرضانه از جهان اسلام را جعل کرده و به خورد مخاطبان داده‌اند و تصویری از مسلمانان ساخته‌اند که با هویت و واقعیت مسلمانان متفاوت است.

ظریف در ادامه با اشاره به ضرورت شناخت نقاط ضعف رسانه‌های اسلامی و استفاده از ابزارهای روزآمد ارتباطی برای انتقال پیام اسلام، تصریح کرد: باید بر روی پیوندهای مشترک بین مسلمانان در راستای طرد فتنه انگیزی‌های دینی سرمایه‌گذاری کنیم.

وی تأکید کرد: هیچ ملتی به تنهایی نمی‌تواند تمام شبهات را رفع کند و باید از تمام ظرفیت‌های جهان اسلام به ویژه ظرفیت‌های رسانه‌ای بهره برد. باید گفتمان غالب بین المللی درباره جهان اسلام را که متاسفانه مملو از تصاویر خشن، فتنه های مداوم، جنگ های بی پایان، خونریزی های فجیع و زخم های عمیق انسانی است، با گفتمانی مبتنی بر اعتدال، تعامل و درک متقابل در عین خودباوری، هویت مداری و سلطه ناپذیری جایگزین کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: رمز موفقیت، پرهیز از تک محوری، هوشیاری نسبت به نغمه های تفرقه افکنانه بین کشورهای بزرگ اسلامی، تمرکز بر منافع و مصالح مشترک و توجه ویژه به توطئه صهیونیست ها برای منحرف کردن اذهان عمومی جهانیان نسبت به حقوق مسلم و مشروع مردم فلسطین است.

به گزارش ایسنا، وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این نشست سه روزه به شناخت زمینه ها و چگونگی ایفای نقش موثر ملت های اسلامی در ایجاد اعتدال و امید به صلح در جهان کمک کند و بتواند ابزارها و روش های مناسب و روزآمدی را برای اصلاح تصویر غیرواقعی اسلام و مسلمانان پیشنهاد نماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین