کد خبر: ۲۴۶۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹

آیت‌الله مکارم: تضعیف دولت را به صلاح نمی‌دانیم

آیت الله مکارم تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر توام با محبت، دوستی و رعایت تمام جهات اخلاقی است، البته دستگیری اراذل و اوباش و جنبه فیزیکی آن در اختیار حکومت است، وظیفه افراد تذکر و نصیحت است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: ما به دولت احترام می‌گذاریم و از آن حمایت می‌کنیم، تضعیف آن را به صلاح نمی‌دانیم و اگر تضعیف شود به ضرر کشور است، ‌اما لازم می‌دانیم تذکر هم بدهیم، حمایت و کمک منافاتی با تذکر ندارد.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه بین تمدن غربی و اسلامی تفاوت جدی وجود دارد، گفت: در تمدن غربی همه چیز آزاد است و در آن گناه وجود ندارد و هر کسی هر کاری دلش خواست می‌تواند انجام دهد تنها نباید کسی مزاحمت برای دیگری ایجاد کند.

وی افزود: تمدن اسلامی این نگاه را برنمی‌تابد، همه باید مراقب هم باشند و امر به معروف و نهی از منکر در آن جایگاه ویژه و برجسته‌ای دارد.

امر به معروف و نهی از منکر مظلوم واقع شده است

استاد برجسته حوزه اضافه کرد: دو گروه سبب شدند مسئله امر به معروف و نهی از منکر مظلوم واقع شود، گروه نخست تندور‌ها هستند که خیال می‌کنند باید متوسل به خشونت شد در حالی که این درست نیست؛ ما در این مسئله مهم طرفدار خشونت نیستیم.

وی ابراز کرد: یک عده نیز در مقابل قائل به تساهل و تسامح هستند، آن‌ها هم امر به معروف و نهی از منکر را به مظلومیت درآورده‌اند و عجیب‌تر اینکه دشمنان ما دائما تبلیغ می‌کنند که امر به معروف و نهی از منکر مصداق خشونت است و باید برچیده شود.

آیت الله مکارم تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر توام با محبت، دوستی و رعایت تمام جهات اخلاقی است، البته دستگیری اراذل و اوباش و جنبه فیزیکی آن در اختیار حکومت است، وظیفه افراد تذکر و نصیحت است.

وی افزود: اگر این برنامه‌ها به درستی پیاده شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود، اگر خطایی از کسی می‌بینیم نصحیت کنیم.

این مرجع تقلید شیعیان در ادامه سخنان خود به برخی اظهارنظرهای مسئولان کشور واکنش نشان داد و بیان داشت: ما به دولت احترام می‌گذاریم و از آن حمایت می‌کنیم، تضعیف آن را به صلاح نمی‌دانیم و اگر تضعیف شود به ضرر کشور است، ‌اما لازم می‌دانیم تذکر هم بدهیم، حمایت و کمک منافاتی با تذکر ندارد.

با دست خودمان درهای جهنم را به روی مردم باز نکنیم

وی تأکید کرد: ‌ اینکه برخی مسئولان گفته بودند با زور شلاق نمی‌توان افراد را به بهشت فرستاد ما هم این گونه می‌گوییم اما می‌گوییم با دست خودمان درهای جهنم را به روی مردم باز نکنیم.

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: به عنوان مثال در ایام نوروز و دیگر مناسبت‌ها که مسافرت‌های زیادی انجام می‌شود، راهنمایی و رانندگی برای تامین امنیت جان مردم و مسافران طرح‌های ویژه‌ای دارند و نظارت بسیار شدیدی را اعمال می‌کنند اما اگر گفته شود کاری به کار مردم و رانندگان نداشته باشید خودشان می‌دانند چه راهی را انتخاب کنند، آیا کسی چنین منطقی را می‌پذیرد؟

وی اضافه کرد: مردم دو گروه هستند، گروه نخست نخبگان هستند که چه برنامه‌ای باشد و نباشد راه خود را می‌روند، اما یک دسته نیاز به راهنمایی دارند و باید مراقبشان بود، وقتی این گونه است نمی‌توانیم بگوییم به حال خود ر‌هایشان کنیم. یا اینکه برخی وزرا گفته بودند ممیزی در کتاب لازم نیست.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: رسانه‌های خارجی و ماهواره‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت تنها بخش اندکی از آن‌ها برنامه سالم دارند و اکثر آن برنامه‌های مخرب و فاسد است، اما اگر بگوییم همه چیز آزاد باشد این باز کردن درهای جهنم است و باید مراقبت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید شعارهایی که غربی‌ها می‌دهند را سر دهیم، گفت: ما مسلمان هستیم و این گونه مسائل برای ما ارزشمند است، برادران عزیز مراقب صحبت‌هایشان باشند نکند خدایی ناکرده از آن سوء استفاده‌هایی بشود و به مفاسد دامن زده شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین