کد خبر: ۲۴۶۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳

کرونا کابوس خاورمیانه

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرد: بیماری کرونا با کشتار دهها نفر در کمتر از دو سال به کابوسی برای خاورمیانه تبدیل شده است. این بیماری از نیمه مارس سال جاری میلادی شدت گرفته است و مرکز آن عربستان سعودی و امارات عربی متحده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی سازمان بهداشت جهانی، کرونا ویروس ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که بیماری های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان SARS (سارس) ایجاد می کنند. 

این ویروس ها شماری از بیماری ها از سرما خوردگی معمولی تا سندرم حاد تنفسی ( SARS) را شامل می شود.

ویروس های این خانواده عامل ابتلای شماری از بیماری های حیوانی نیز هستند.

این بیماری به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه (Middle East respiratory syndrome coronavirus) شناخته شده است که به اختصار MERS-CoV خوانده می شود.

گونه کرونا ویروس ها که موجب ابتلا به سندرم حاد تنفسی می شوند برای اولین بار در سال 2012 در یک مرد 60 ساله در عربستان سعودی کشف شد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، 635 مورد تایید شده آزمایشگاهی آلودگی به ویروس MERS-CoV در سراسر جهان بطور رسمی به سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است که از این میان 193 مورد به مرگ منجر شده است. 

تمامی این موارد شامل گزارش هایی می شود که تا کنون به سازمان بهداشت جهانی ارسال شده است این موارد همچنین 17 مورد تایید شده آزمایشگاهی که عربستان سعودی در فاصله زمانی 16 تا 18 مه (26 تا 28 اردیبهشت) رسما به سازمان بهداشت جهانی گزارش داده شد در بر می گیرد.

سازمان بهداشت جهانی به منظور دریافت اطلاعات اضافی در زمینه این موارد سرگرم فعالیت نزدیک با عربستان است و آمار به روز شده را هر چه زودتر ارائه می دهد.

سازمان بهداشت جهانی بر اساس وضعیت فعلی و اطلاعات موجود تمامی کشورهای عضو را تشویق می کند تا مراقب آلودگی های سندرم حاد تنفسی شدید (SARI) باشند و هر الگوی غیر معمول را به دقت بررسی کنند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: اتخاذ تدابیر پیشگیری و کنترل آلودگی برای پیشگیری از گسترش احتمالی MERS-CoV در تاسیسات مراقبت بهداشتی حیاتی است.

شیوع این بیماری در عربستان بسیاری حایز اهمیت است زیرا هر ساله بالغ بر 2 میلیون نفر در موسم حج تمتع و در طول سال صدها هزار نفر از کشورهای مسلمان برای برگزاری مناسک حج عمره به این کشور عزیمت می کنند. 

علاوه بر این سازمان بهداشت جهانی نیز روز 24 اوریل با انتشار گزارشی دراین زمینه از تمام کشورهای دنیا به ویژه حوزه خاورمیانه خواست تا تدابیر بهداشتی لازم را برای جلوگیری از شیوع این بیماری به کار گیرند. 

گزارش 75 درصد از مبتلایان جدید، مربوط به افرادی است که این ویروس را از افراد دیگر گرفته اند.

در لیست این افراد، پرستاران، خدمه بیمارستان و بیمارانی هستند که به دلایل دیگر به بیمارستان مراجعه کرده اند. این امر لزوم مراقبت و کنترل این بیماری در اماکن عمومی را بار دیگر روشن می کند. 

بیشتر موارد گزارش شده از این سندرم، بدلیل تماس با حیوانات است. گرچه شتر به عنوان منبع اصلی این ویروس شناخته شده است ولی هنوز عامل اصلی ویروس MERS-CoV و راه های مبارزه با آن در پرده ای از ابهام وجود دارد. 

با توجه به افزایش شیوع این بیماری، سرویس ارزیابی خطر سازمان بهداشت جهانی در تلاش برای تعیین احتمال تغییر الگوی های انتقال هستند.

ارزیابی میزان خطر بر اساس اطلاعات و دانش موجود صورت می گیرد و این اطلاعات در هر لحظه به روز می شوند. 

***علائم اصلی بیماری کرونا 

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: از علایم اصلی این بیماری می توان به تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی اشاره کرد.

همچنین بیمار ممکن است سرفه های چند روزه ظاهرا بدون دلیل نیز داشته باشد.

در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است که این مورد می تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

***نحوه انتقال بیماری کرونا

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که هنوز اطلاعات در مورد نحوه انتقال این بیماری کامل نیست ولی روش های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است.

با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی اتفاق افتاده است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده اند مانند افرادی که در بیمارستان ها با بیماران در ارتباط هستند.

هنوز مشخص نیست که این بیماری اولین بار از طریق حیوانات به انسان منتقل شده است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.

***توصیه های بهداشتی 

مهمترین راه مبارزه با تمامی عوامل بیماری زا، رعایت نکات بهداشتی، بخصوص در اماکن عمومی است. 

بیمارستان ها و دیگر مراکز بهداشتی مهمترین رکن این مبارزه محسوب می شوند چرا که انواع ویروس ها، بیماران و افراد سالم در کنار یکدیگر زیر یک سقف جمع می شوند و هریک با خانواده خود ارتباط نزدیک دارند؛ بنابراین رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه کردن افراد مشکوک به ویروس، مهمترین قدم در راه پیشگیری است. 

برخی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از گسترش سندرم تنفسی خاورمیانه عبارتند از : 

- اتخاذ اقدامات احتیاطی مناسب در مزارع، انبارها، طویله ها و مناطقی که در آن شتر وجود دارد 

- آگاه کردن افراد جامعه؛ بخصوص مسافران 

- اجتناب از نوشیدن شیر خام 

-پختن، پوست کندن و شستن محصولاتی که با ترشحات حیوانات در تماس هستند 

- شستن دست پس از ارتباط با حیوانات 

- اجتناب از تماس با حیوانات بیمار 

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که برای جلوگیری از گسترش بیماری، مهمترین عامل آگاهی مسافرانیست که به کشورهای مشکوک به وجود ویروس مسافرت می کنند یا از آن باز گشته اند. 

**** محققان به دنبال روش های درمانی هستند 

با توجه به شیوع بیماری کرونا در عربستان و گسترش آن در سطح جهان، نیاز به روش های مطمئن درمانی بسیار احساس می شود. اگرچه پیشتر اعلام شده بود که این بیماری درمان ندارد اما گزارشهای جدید حاکی از آن است که در این زمینه دو پروژه تحقیقاتی در دست بررسی است. 

در پروژه نخست محققان آمریکایی 290 داروی مختلف را مورد بررسی قرار داده اند که برخی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا بوده است و برخی در آزمایشگاه تایید شده اند.

از این میان، 27 دارو دارای ترکیبات ضد ویروسی در مقابل ویروس کرونا و سارس بوده اند. 

در دومین پروژه 348 داروی مورد تایید FDA بررسی شده اند که از این میان چهار دارو دارای اثرات ضد ویروس مورد نظر هستند. 

دو دارو از این چهار دارو در لیست داروی های پروژه اول نیز وجود دارد. این بررسی ها محققان را به هدف ساخت داروی معتبری برای مقابله و نابود کردن ویروس کرونا بسیار نزدیک کرده است. 

مهمترین مواردی که افراد می توانند رعایت کنند بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست ها است همچنین بهتر است در برخورد با افراد مشکوک از ماسک های ویژه استفاده شود که معمولا در همه ی کشورها در دسترس است.

بهتر است افراد از سفرهای غیر ضروری به کشور هایی عربستان سعودی، قطر و امارات متحدی عربی خودداری کند.

***منشاء ویروس 

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که هنوز منشاء این ویروس مشخص نیست اما محققان احتمال می دهند، این ویروس در اثر جهش در بدن حیوانات یا پرندگان ایجاد شده باشد.

اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، یمن، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، بریتانیا و هلند، تونس و مصر، مالزی و فیلیپین و آمریکا کشورهایی هستند که این بیماری در آنها مشاهده شده است.

پزشکان گفته اند افرادی که به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده اند و با سرفه بیش از 10 روز روبه رو هستند احتمال ابتلا به کرونا درباره آنها وجود دارد.

به گزارش منابع خبری، به تازگی دو مورد ابتلا به کرونا در شهر کرمان به اثبات رسیده است.

محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفته است: از بین چهار خواهر مشکوک به ویروس کرونا یا بیماری MERS در کرمان ابتلای دو نفر آنها قطعی و حال یکی از آنها وخیم است، این چهار خواهر کرمانی با یک حاجی در یک بیمارستان بوده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین