کد خبر: ۲۴۶۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷

2 میلیارد و 550 میلیون دلار توافق ژنو در حساب بانک مرکزی

یک منبع آگاه در بانک مرکزی به ایرنا گفت: تاکنون دو میلیارد و 550 میلیون دلار از وجوه ایران مربوط به توافق ژنو به حساب های بانک مرکزی واریز شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این منبع افزود: با دارایی های آزاد شده در قالب پنج قسط اول بر پایه توافق ژنو، ایران توانسته است کالاهای مورد نیاز را وارد کند.

وی با بیان آنکه قسط ششم توافق ژنو هنوز به حساب این بانک واریز نشده ولی برای واریز این قسط نیز اقدام شده است، گفت: قرار بود قسط ششم این توافقنامه حدود دو هفته پیش به حساب بانک مرکزی واریز شود، اما تاکنون پرداخت نشده است.

وی که خواست نامش فاش نشود؛ افزود: مناسبات بین المللی دلیل طولانی شدن روند واریز دارایی های ایران است.

در پی توافق هسته ای 24 نوامبر میان ایران و گروه 1+5 مقرر شد 4.2 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران آزاد و طی هشت قسط به ترتیب به صورت 550 میلیون دلار در اول فوریه، 450 میلیون دلار در تاریخ اول مارس:، 550 میلیون دلار در 7 مارس، ، 550 میلیون دلار 10 آوریل، 450 میلیون دلار در روز15 آوریل، 550 میلیون دلار در تاریخ 14 مه ، 550 میلیون دلار در 17 ژوئن و 550 میلیون دلار در تاریخ 20 ژوییه واریز شود.

بر این اساس قسط اول دارایی های ایران که مبلغ 550 میلیون دلار و نزد بانک مرکزی ژاپن بود، سوم فوریه از طریق نشنال بانک سوییس به فرانک سوییس تبدیل و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد.

قسط دوم از مبلغ 4،2 میلیارد دلار مورد توافق به مبلغ 450 میلیون دلار نیز به ین ژاپن در تاریخ 3 مارس 2014 برابر با دوازدهم اسفند ماه 1392 آزاد و در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

اوایل سال جاری نیز بانک مرکزی اعلام کرد که از سه قسط دارایی های ایران یک قسط به بانک سوییسی و دو قسط به بانک مسقط منتقل شده است.

با واریز قسط چهارم و پنجم به ترتیب به میزان 550 و 450 میلیون دلار،در تاریخ 18 اردیبهشت برابر با 9 مه، به حساب بانک مرکزی واریز شد بنابر این تا کنون دو میلیارد و 550 میلیون دلار از 4.2 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران که بنا شد در پی توافق هسته ای 24 نوامبر میان ایران و گروه 1+5 آزاد شود، به حساب بانک مرکزی واریز شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین