کد خبر: ۲۴۶۷۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
مدرس حوزه علمیه قم:

دین دولتی و تحمیلی، زمینه ساز نفاق است

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه و مدرس حوزه علمیه قم گفت: دین و اخلاق دولتی و تحمیلی، راه به جایی نمی برد و زمینه ساز نفاق می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت الاسلام والمسلمین ˈحسین شهامت دهسرخیˈ روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دین مردم باید برخاسته از فطرت پاک و اعتقادات عمیق و آگاهانه باشد و عقاید تحمیلی راه به جایی نمی برد و نتیجه عکس می دهد. 

وی بیان داشت: دین مردم باید از روی اشتیاق و باورهای خود آنها باشد نه این که جریانهای دولتی، خصوصیاتی از آن را میان مردم، کارکنان و مرتبطان خود تحمیل کنند.

شهامت دهسرخی ادامه داد: دینی که دولتی باشد با آمد و رفت دولت ها دچار نوسان می شود در حالی که دین مردم باید برخاسته از آگاهی اعتقادی باشد. 

وی ابراز داشت: دولت دینی، انقلابی و نظام جمهوری اسلامی محصول تلاش امام راحل و شهداست که آن را برپا کردند اما دین و اسلامیت مردم بدلیل قداست و جایگاه بلندی که دارد، نباید بر اساس جریانهای سیاسی و اجتماعی فراز و فرود پیدا کند. 

مدرس حوزه علمیه قم تاکید کرد: دین مردم نباید دینی باشد که بر اساس فشار و جهت دهی اجباری و اکراهی دولت تنظیم شود.

شهامت دهسرخی افزود: نباید اینگونه باشد که فرد در ظاهر طوری و در خلوت طور دیگر باشد که در این صورت نفاق اعتقادی پیش می آید که بسیار مضر به حال جامعه است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه ابراز داشت: نقش آفرینی دولت برای مردم در پیوند با دین، باید آگاهی بخشی و تشویق به خوبی ها باشد نه این که دولت بخواهد در باره دین، روش تحمیلی داشته باشد به گونه ای که برخی افراد در جوی قرار بگیرند که احساس کنند نسبت به باورهای دینی آنها، تحمیل وجود دارد.

وی ادامه داد: زمینه های فرهنگی و اجتماعی جامعه باید بگونه ای فراهم باشد که مردم از روی اعتقاد و اراده، بایسته ها و باورها را قبول کنند، در این صورت باورها در عرصه های پنهان و آشکار و در مراحل دشوار و آسان، آنان را جلو برده و به آنها انگیزه می دهد.

وی تاکید کرد: اگر دین مردم، دولتی باشد، کمرنگ شدن و پررنگ شدن دولت ها در روش های دینی مردم تاثیرگذار خواهد بود و این در حالی است که باید باورهای دینی مردم عمیق باشد تا بتوانند به دولت جهت داده و مردم از دولت مطالبه دینی داشته باشند.

رییس جمهوری اسلامی ایران اخیرا در سخنانی تاکید کرد: دولت دینی خیلی دولت خوبی است ولی دین دولتی را نمی دانم، باید بحث کنیم، دین را نباید به دست دولت بدهیم، دین دست کارشناسان خودشان است، دین بدست علما، حوزه ها، مراجع، صاحبنظران، فرهیختگان و دلسوزان است و آنها باید دین را تبلیغ کنند و دولت نیز باید از آنها حمایت و کمک کند. 

این سخنان با واکنش برخی منتقدان دولت روبه رو شد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین