کد خبر: ۲۴۷۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹

نمایندگان آمریکا در مذاکره دوجانبه با ایران چه کسانی هستند؟

در حالی که قرار است،‌ هفته آینده، دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین برگزار شود، امروز معاون وزیر خارجه ایران از برگزاری مجموعه ای از دیدارهای دوجانبه میان ایران و هیأت‌های طرف مقابل خبر داد؛ خبری که بلافاصله با تأیید خبر دیدار مقامات ایرانی و آمریکایی همراه شد. اما هویت مقامات آمریکایی طرف مذاکره با ایران چیست؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش تابناک، دو تن از معاونان وزارت خارجه آمریکا‌ در قالب هیأت دیپلماتیک این کشور روزهای نهم و دهم ژوئن (اواخر هفته جاری) با مقامات ایرانی دیدار می‌کنند؛ این خبری است که ساعاتی پیش از سوی مقامات ایرانی ‌رسما اعلام شد؛ اما اکنون سایت «المانیتور» خبر داده که این دو معاون، بیل برنز و وندی شرمن هستند.

یک مقام ارشد آمریکایی در همین زمینه به المانیتور گفته: «ما بر این باوریم که باید تا می‌توانیم از دیپلماسی فعالانه بهره برده و بسنجیم، آیا می‌توانیم به راهکاری درباره برنامه هسته ای ایران دست پیدا کنیم یا خیر». وی اشاره کرده که دیدار هیأت‌های دو طرف در مقطعی حساس از مذاکرات انجام می‌پذیرد.

در این باره باید گفت، به جز برنز و شرمن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور آمریکا، بروک آمدرسون، معاون قائم مقام مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد آمریکا و راب مالی، مشاور ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه در تیم آمریکایی حضور خواهند داشت.

در این میان، به جز شرمن که سمت رسمی هدایت تیم مذاکره کننده آمریکایی در قالب 1+5 را بر عهده دارد، سالیوان و برنز در موضوع ایران معروف‌‌تر از بقیه هستند، زیرا گفته می‌شود این دو تن در جریان مذاکرات منتهی به توافق ژنو با برقراری یک کانال گفت‌و‌گوی محرمانه با ایران، زمینه ‌توافق را فراهم کرده‌اند.

مدتی پیش روزنامه وال استریت ژورنال نیز به نقل از برخی مقامات آمریکایی نوشته بود، این دو ‌باز هم به منظور پیشبرد روند مذاکرات، با طرف ایرانی دیدار خواهند کرد؛ دیداری که البته این بار محرمانه نخواهد بود. اعلام رسمی این دیدار که امروز صورت گرفت، مؤید درستی مطلب این روزنامه بود.

گفتنی است، به جز آمریکا، تیم مذاکره کننده ایران تحت هدایت سید عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران، با هیأت روسی نیز دیدار خواهد کرد؛ این دیدار در روزهای یازدهم و دوازدهم ‌ژوئن انجام خواهد شد.

المانیتور در مطلب خود با اشاره به اینکه این بار دیدار مقامات ایرانی و آمریکایی به صورت کاملاً علنی برگزار می شود، به نقل از یک مقام سابق آمریکایی می نویسد در صورتی که قرار باشد توافقی در موضوع هسته ای حاصل شود، این توافق باید نخست مستقیماً میان آمریکا و ایران به دست آید؛ حتی در صورتی که اصل مذاکرات در چارچوب گفت و گو با 1+5 صورت پذیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین