کد خبر: ۲۴۷۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴

وزیر نفت: به اروپا و آمریکا گاز صادر می کنیم

وزیر نفت با بیان اینکه ارزش فروش محصولات نیز جهشی قابل توجه داشته اظهار داشت: در پایان سال 2013 صنایع پتروشیمی ایران توانسته است در مجموع 12.8 میلیون تن به ارزش 9.9 میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر کند و 14.5 میلیون تن نیز در بازار داخلی عرضه کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر نفت با اشاره به افزایش ذخایر گاز ایران به 33.6 ترلیون مترمکعب از صادرات حدود 10 میلیارد دلار محصول پتروشیمی به کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی خبر داد و اعلام کرد: ورود دولت به توسعه صنایع تکمیلی نفت، گاز و پتروشیمی ممنوع است.

به گزارش مهر بیژن زنگنه در یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایران با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران، به دلایل متعدد، همچنان حمایت همه جانبه از توسعه صنایع پتروشیمی را از اولویت های سیاست های اقتصادی خود می داند، گفت: توسعه این صنایع را در زمره اقدامات راهبردی برای دستیابی به اهداف ملی کشور طبقه بندی کرده است.

وزیر نفت با اعلام اینکه بی تردید مهمترین وضعیت رقابتی برای سرمایه گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در ایران دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طبیعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در احجامی گسترده و با قیمتی رقابتی است، تصریح کرد: ایران با 33.6 ترلیون متر مکعب دارای بزرگترین ذخایر گازی جهان است.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه هم اکنون ظرفیت صنایع تصفیه و انتقال گاز حدود 600 میلیون متر مکعب در روز است، اظهار داشت: به زودی ظرفیت تولید گاز به یک میلیارد متر مکعب در روز می رسد و علاوه بر این، دسترسی به اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم وضعیت رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقش اساسی دارد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه با کامل شدن فازهای پارس جنوبی یعنی اتمام طرح های توسعه فازهای 12 تا 27 این میدان به میزان 650 هزار بشکه در روز میعانات گازی و 6.7 میلیون تن LPG (شامل پروپان و بوتان) و 4 میلیون تن اتان در سال قابل وصول خواهد بود، بیان کرد: اتان به طور کامل و سایر موارد بر حسب نیاز در اختیار صنعت پتروشیمی قرار می گیرد.

زنگنه با بیان اینکه علاوه بر خوراکی که با اجرای طرح های پارس جنوبی برای صنایع پتروشیمی تامین می شود، تبیین کرد: اجرای طرح های متعدد NGL و بازیافت مایعات گازی از گازهای همراه نیز با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی در دستور کار قرار دارد و اخیرا تصمیمات مهمی در این موارد در صنعت نفت اتخاذ شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه طبعا قیمت خوراک در صنعت پتروشیمی بسیار نقش آفرین است، بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه ای و رقبا و با عنایت به منافع ملی در درازمدت قیمت خوراک موردنیاز پتروشیمی تعیین می شود و عزم دولت در تکمیل زنجیره ارزش تولیدات بوده و اعطای کمک ها و مزیت ها در اجرای این سیاست ها خواهد بود.

به گفته زنگنه بازار بزرگ و روبه رشد داخلی محصولات پتروشیمی، دسترسی به نیروی کار متخصص، زیربناهای گسترده ارتباطی کشور، موقعیت جغرافیایی کشور در هم مرزی با 15 کشور دیگر به ویژه کشورهای آسیای میانه و قفقاز جنوبی، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی با لحاظ کردن ثبات سیاسی و وجود قوانین حامی سرمایه گذاری، ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه گذاران از جمله معافیت های مالیاتی و در عین حال وجود زنجیره ای از واحدهای فعال صنایع پتروشیمی از مهمترین ویژگی های توسعه پتروشیمی در ایران نام برد.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی سرمایه گذاری دولت در بخش پایین دستی و تکمیلی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ممنوع است، تاکید کرد: به همین دلیل بخش خصوصی می تواند مطمئن باشد که در سرمایه گذاری های خود در صنایع تکمیلی نفت، گاز و پتروشیمی، رقیب دولتی نخواهد داشت.

وی افزود: در این زمینه وزارت نفت به عنوان یک رویکرد اقتصادی، متعهد به تعامل همه جانبه با بخش خصوصی داخلی و خارجی در جهت توسعه صنایع پایین دستی نفت و گاز است و ما اعتقاد راسخ داریم که بخش خصوصی باید حضوری پررنگ در صنایع پتروشیمی ایران داشته باشد و ما می دانیم که فضای مناسب کسب و کار و سرمایه گذاری به همراه قیمت مناسب خوراک و وجود زیربناهای لازم از شروط لازم حضور بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی در این صنعت است.

زنگنه با بیان اینکه ما متعهدیم دولت را به سمت و سوی جایگاه اصلی خود که سیاست گذاری و اعمال وظایف حاکمیتی است، گفت: بخش خصوصی را باید به اجرای سرمایه گذاری های سودآور تشویق کنیم و در این راستا دولت باید تسهیلات لازم را فراهم کند و همزمان از اعطای رانت های غیرقانونی و ناصواب جلوگیری کنیم.

وی افزود: وزارت نفت همچنین مصمم است به منظور کمک به حضور قشر کم درآمد در طرح های سودآور آینده صنعت پتروشیمی، نسبت به ایجاد صندوق توسعه سرمایه گذاری پتروشیمی با محوریت سازمان بورس اقدام کند.

وزیر نفت با بیان اینکه برای پتروشیمی ما نیازمند دسترسی به فناوری های نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است و در واقع آخرین ارزیابی ها نشان می دهد که در سطح صنایع بالادستی و پایین دستی ما نیازمند دسترسی به منابع مالی در حدود 70 میلیارد دلار هستیم، گفت: در این باره حدود 30 درصد مربوط به صنایع پایین دستی به ویژه در زمینه انواع پلیمرها به خصوص پلی پروپیلن و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه به دنبال کشف بازارهای جدید برای محصولات پتروشیمی ایران هستیم، تصریح کرد: در 25 سال گذشته ارزش کل فروش محصولات از سال 1989 تا سال 2014 از نزدیک یک میلیارد دلار به 22.5 میلیارد دلار رسیده است و 36 برابر شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه ارزش فروش محصولات نیز جهشی قابل توجه داشته اظهار داشت: در پایان سال 2013 صنایع پتروشیمی ایران توانسته است در مجموع 12.8 میلیون تن به ارزش 9.9 میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر کند و 14.5 میلیون تن نیز در بازار داخلی عرضه کند.

وی با بیان اینکه مهمترین محصولات صنایع پتروشیمی ایران شامل پلی اتیلن ها، PET، PS ، پلی استایرین، PP و پارازایلین که بیش از 50 درصد آن در بازارهای داخلی عرضه شده و باقی مانده در بازارهای جهانی به فروش می رسد، بیان کرد: در چند سال گذشته صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی ایران توانسته است به گستره بازارهای خود بیافزاید و اکنون محصولات در اقصی نقاط جهان اعم از آسیا، آفریقا، اروپا،آمریکا و اقیانوسیه صادر می شود.

زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: پتروشیمی ایران در یکی دو سال آینده ظرفیت ها و محصولات جدیدی وارد بازار خواهد شد و در اوایل سال 2015واحدهای پتروشیمی PVC همدان، مجتمع ایزوسیانات ها، پلی اتیلن های خطی لرستان، آمونیاک-اوره هفتم، پلی اتیلن های خطی مهاباد و فاز دوم خط لوله اتیلن غرب کشور نیز به اتمام رسیده و محصولات خود را با تکمیل چند فاز از فازهای پارس جنوبی روانه بازار می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین