کد خبر: ۲۴۷۶۰۸
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
"باید میانه روی در سیاست خارجی نهادینه شود"

هاشمی رفسنجانی: آمریکا و ایران، جن و بسم اللّه نیستند!

در طول سالها تبليغات فراواني كرديم كه خيلي ها از اسم آمريكا متنفّر هستند. در مثل مناقشه نيست و گويا اسم آمريكا و ايران مثل جن و بسم الله بود!. ولي در دولت آقای روحانی رفتند و مذاكره كردند. جدي و علني هم وارد شدند و كار خوبي كردند. انصافاً شجاعانه وارد شدند و تا به حال هم خوب پيش رفتند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت الله هاشمی رفسنجانی، ضمن تاکید براینکه "باید میانه روی در سیاست خارجی نهادینه شود"، گفت: در طول سالها تبليغات فراواني كرديم كه خيلي ها از اسم آمريكا متنفّر هستند، در مثل مناقشه نيست و گويا اسم آمريكا و ايران مثل جن و بسم الله بود ولي وقتي نياز شد، رفتند مذاكره كردند. البته اين اعتدال قبلاًَ يك مقدار شكل گرفته بود منتها دولت روحانی جدي تر و علني وارد شد و كار خوبي كردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، در گزیده مصاحبه نوروزی ایشان با ایران آمده است:

عقلانیت بهترین نسخه نهادینه کردن میانه روی است

براي حال حاضر جامعه ايران بهترین نسخه اي که واقعاً می تواند ميانه روي را نهادينه کند،عقلانيت است. يعني نيروهايي كه با سواد هستند، عقلانيت دارند و مرجع تشخيص هستند، كارشناسي كنند. پيچ و خم هاي تاريخ را نگاه كنند. يك مورد را به عنوان مثال رفتار عقلاني مي گويم.وقتي جنگ  تمام شد و دنبال سازندگي و بازسازي رفتيم، عراق دستش از دستاوردهاي جنگي خالي بود و به سرش زد كه كشوري را اشغال كند. كويت را گرفت و آمريكايي ها آمدند كه او را بزنند. در داخل كشور ما كساني بودند كه مي گفتند: صدام خالد بن وليد است و بايد جنايتهايش را فراموش كنيم و با آمريكايي ها بجنگيم. پيچ خيلي خطرناكي بود. اگر مي رفتيم همان شرايط عراق را پيدا مي كرديم. ولي روحية اعتدال به ما آموخت كه وارد اين ماجرا نشويم.

می خواستند تحریم ها را به نفت در برابر غذا برسانند!

مسأله هسته اي و بهانه گيري هاي آمريكا و غربي ها بايد پايان بپذيرد. آنها مي خواستند با اين بهانه ها، تحريم ها را تشديد و ما را محاصره كنند. آقاي خزاعي، سفير ما در نيويورك گفت: قاطعانه مي گويم كه برنامة اينها نفت در برابر غذاست و مي خواهند ما را به آنجايي برسانند كه عراق را بردند.چون احتياج به نفت ما در بازار زياد است، مي خواهند نفت را ببرند و پولش را به حساب سازمان ملل بريزند و براي ما غذا و دارو تهيه كننند و كوپن بدهند. يعني همان كاري كه با عراق كردند.

شجاعت دولت روحانی در علنی کردن مذاکره با آمریکا


در چنین شرایطی تحقيقاً بايد كاري كرد كه دولت آقای دکتر روحانی خيلي خوب و عقلاني رفتار كردند كاري كه آقاي دكتر روحاني و همكارانش مي كنند،حقيقتاً مصداق اعتدال است. در طول سالها تبليغات فراواني كرديم كه خيلي ها از اسم آمريكا متنفّر هستند. در مثل مناقشه نيست و گويا اسم آمريكا و ايران مثل جن و بسم الله بود. ولي وقتي نياز شد، رفتند مذاكره كردند. جدي و علني وارد شدند و كار خوبي كردند. انصافاً اینها شجاعانه وارد شدند و تا به حال هم خوب پيش رفتند. هيچ امتياز غيرقابل قبولي ندادند وضع ما را با اين كار آرام كردند. به نظرم اين يكي از مصاديقي است كه بايد بگوييم با عقلانيت دنبال كار را گرفتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین