کد خبر: ۲۴۷۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵

افراد سرماخورده و بیماران اسهالی، حتماً به پزشک مراجعه کنند

این کارشناس به کسانی که از کشورهایی که بیماری در آن دیده شده باز می‌گردند، به ویژه زائران حج هشدار داد و افزود: لازم است آنان تا 14 روز بعد از بازگشت، مراقب خود باشند و چنانچه علایمی از سرماخوردگی یا بیماری اسهال پیدا کردند، از خود درمانی پرهیز و به پزشک مراجعه کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی این دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تاکید بر اینکه افراد سرماخورده و بیماران اسهالی، حتماً به پزشک مراجعه کنند، افزود: بیماری مرگ بار کورونا ویروس، شبیه این دو بیماری است.
 
ابراهیم امینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: ویروس کورونا، از ویروس‌های سرماخوردگی محسوب می‌شود و بسیار شایع است؛ اما ویروسی که امروز تحت عنوان «MERS-CoV» شناخته می‌شود نوعی از ویروس کورونا است که با انواع قبلی متفاوت بوده و باعث بیماری شدید تنفسی و گوارشی می شود.
 
وی اضافه کرد: در واقع این بیماری مرگ آور، شبیه به بیماری سرماخوردگی و اسهال است و به همین منظور، توصیه جدی می‌شود که در این‌گونه موارد، افراد حتماً به پزشک مراجعه کنند و از خود درمانی پرهیز کنند.
 
کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی این دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: موارد ابتلا به این ویروس جدید، از حدود یک سال و نیم پیش در منطقه خاورمیانه به ویژه عربستان سعودی و به دنبال آن در کشورهای امارات، قطر، اردن، کویت و عمان مشاهد شده است که البته تعداد مبتلایان در عربستان سعودی بیشتر از سایر کشورها است.
 
این کارشناس به کسانی که از کشورهایی که بیماری در آن دیده شده باز می‌گردند، به ویژه زائران حج هشدار داد و افزود: لازم است آنان تا 14 روز بعد از بازگشت، مراقب خود باشند و چنانچه علایمی از سرماخوردگی یا بیماری اسهال پیدا کردند، از خود درمانی پرهیز و به پزشک مراجعه کنند.
 
وی با بیان اینکه ابتلا به موارد شدید این بیماری در یک سوم بیماران منجر به مرگ می‌شود، خاطرنشان کرد: موارد شدید ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری بیشتر در گروه‌های پُرخطر دیده می‌شود که دارای یک بیماری زمینه ای هستند.
 
امینی ادامه داد: این افراد شامل مبتلایان به دیابت شدید کنترل نشده، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی ریوی شدید و مزمن، نارسایی کلیه، سرطان و سایر بیماری‌های خونی شدید و همچنین بیماری‌ها و درمان‌هایی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند، هستند.
 
وی با اشاره به اینکه منبع این بیماری شتر است، تصریح کرد: تاکنون نقش سایر حیوانات در این بیماری مشخص نشده است و راه‌های انتقال بیماری نیز به صورت قطعی مشخص نشده است.
 
کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی این دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: به یقین می توان نظر داد که تماس خیلی نزدیک با شتر و استفاده از لبنیات پاستوریزه نشده و گوشت پخته نشده شتر، باعث ابتلا به این بیماری می شود و در بعضی موارد، این بیماری می‌تواند از طریق فرد مبتلا، به اطرافیان نزدیک و کادر درمانی که وظیفه مراقبت از بیماران را دارند، نیز منتقل شود.
 
وی با اشاره به اینکه بیمارانی که علایم خفیف دارند بهتر است در منزل تحت مراقبت قرار گیرند، خاطرنشان کرد: موارد شدید و همراه با اختلال تنفسی باید حتماً در بیمارستان بستری شوند و وظیفه مراقبت از بیمار در منزل تنها به یک نفر سپرده شده و بقیه اطرافیان در صورت امکان از رفت و آمد به اتاق بیمار خودداری کنند و یا فاصله حداقل یک متر را هنگام تماس با بیمار رعایت کنند.
 
امینی یادآور شد: فردی که مراقبت از بیمار را بر عهده دارد، نباید بیماری زمینه‌ای که در بالا به آن اشاره شد را داشته باشد، با هشدار درباره اینکه مدفوع و ادرار بیمار می‌تواند برای دیگران آلوده کننده باشد و لازم است سطوح داخل اتاق بیمار به صورت روزانه ضدعفونی و تمیز شود.
 
وی راه های پیشگیری را شستن صحیح دست‌ها، استفاده از دستمال در موقع سرفه و عطسه و نداشتن تماس کمتر از یک متر با افراد بیمار معرفی کرد و به مسافرانی که به کشورهای ذکر شده مسافرت می‌کنند، توصیه کرد: مسافران از خرید و مصرف موادغذایی و آشامیدنی غیرمطمئن از دست فروش‌ها خودداری کنند و شیر غیر پاستوریزه و گوشت پخته نشده شتر را نیز مصرف نکنند.
 
این کارشناس تاکید کرد: زائرینی که دچار علایم بیماری می‌شوند، تا حد ممکن از دیده بوسی با دیگران پرهیز کنند.
 
امینی در پایان اعلام کرد: در حال حاضر واکسنی برای این بیماری وجود ندارد و دارویی نیز در دنیا برای درمان آن در دسترس نیست و همچنین موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای ایالات متحده امریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی، و فیلپین گزارش شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین