کد خبر: ۲۴۷۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵

فضای مجازی به مثابه یک دستاورد بشری

سال‌ها پیش که گفته می‌شد روزی جهان، دهکده جهانی خواهد شد اما باور آن برای بسیاری سخت بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اما امروز می‌توان گفت پیش‌بینی مارشال مک لوهان درست از آب درآمده و دنیا بشدت کوچک شده است. به گونه‌ای که می‌توان در آن واحد، تصویر یک قاره دیگر را مشاهده کرد.

 عنصر رسانه در کنار دیگر اثرگذاری‌ها و کارکردهایش، جهان را بشدت به هم نزدیک کرده است. آخرین پیشرفت در این باره به حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، وایبر و... بازمی‌گردد. در واقع فضای مجازی یکی از دستاوردهای مهم بشری است که از آن گریزی نیست.

اما در باب مسائلی که درباره تقابل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطرح است می‌توان گفت اندیشه دینی عقل را مورد تأیید قرار داده است. بنابراین دین خالص نمی‌تواند با موضوعات جدیدالورود که به تأیید عقل رسیده مخالف باشد. اما همان عقل ایجاب می‌کند از این فضا استفاده بهینه صورت بگیرد.

مخالفت با امکانات فضای مجازی یادآور برخی مخالفت‌ها هنگام ورود تکنولوژی‌های جدید وقت است. اوایل ورود میکروفن برخی‌ها از آن استفاده نکرده و آن را «بوق شیطان» می‌دانستند اما همان موقع برخی علما آن را حلال دانسته و از آن استفاده کردند.

مقاومت مقابل استفاده از تلویزیون، رادیو و ویدئو در بدو ورود هم مثنوی هفتاد من کاغذ است. نمونه‌های مقاومت‌های اینچنینی فراوان است و بارها بدان پرداخته شده است.

همان گونه که رئیس جمهوری گفتند جلوگیری، راه حل نیست و راه مواجهه با پدیده‌های جدید نمی‌باشد. مشکل با گرفتن و بستن حل نمی‌شود. تنها راه این است که در فضای داد و ستد کالای خود را به خوبی عرضه کرده و از کالاهایی که به درد فرهنگ ما می‌خورد استفاده کنیم. با تبادل نظر موضوع را پیش ببریم و در خاطر داشته باشیم در این باره به تساهل، خلاقیت و نو‌آوری نیازمندیم.

خوشبختانه در این عرصه شماری از روحانیون نواندیش پیشقدم بودند و اکنون نیز مدیران ارشد دولت یازدهم می‌کوشند از فضای مجازی به عنوان یک امکان و فرصت بزرگ برای اطلاع‌رسانی و رشد آگاهی عمومی بهره بگیرند.


منبع: روزنامه ایران/ غلامعلی دهقان (سخنگوی حزب اعتدال و توسعه)
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین